100posto komentar

Može li se feminizam kupiti? Kako je modna industrija borbu za ženska prava svela na običan trend


Ines Madunić
12.09.2017.18:20
Može li se feminizam kupiti? Kako je modna industrija borbu za ženska prava svela na običan trend
Profimedia

sažeto

Ines Madunić o majicama koje vrište "feminist bez značenja"


Ines Madunić
12.09.2017.18:20

Maria Grazia Chiuri za Dior, Jonathan Simkai, Prabal Gurung, Stella McCartney, Angela Missoni i još mnogi dizajneri ukrcali su se na "feminist train" i na svojim revijama pokazali odjeću s feminističkim porukama. Najčešće se radilo o običnim majicama s natpisima kao što su "Feminist AF", "This is what a feminist looks like", "The future is female", i slično. Fashionistice su poludjele za ovim komadima, a Diorova feministička majica jedan je od najprodavanijih proizvoda sezone.

Za samo 700 dolara i vi možete svijetu poručiti da se zalažete za ravnopravnost spolova. Ako ipak imate nešto manji budžet za pamučne, bijele majice s natpisom dovoljno je prošetati se do H&M-a, Manga ili nekog drugog high street branda i za stotinjak kuna postati feministkinja.

 

A post shared by Women's Weekend (@womensweekendmx) on Sep 11, 2017 at 9:57am PDT

I ja sam pokleknula. Prije dvije godine lutala sam H&M-om i jedina stvar koja mi se svidjela bio je bijeli crop top s natpisom: "Feminism is the radical notion that women are people". Mislim da je koštala 70 kuna ili tako nešto. Bila je to savršena majica za prosvjede, ali i festivale, i bila sam prilično ponosna kad bih ju obukla. Ipak, i kad sam ju kupovala i svaki put kad bih razmišljala o tome da je obučem, u mozgu mi se javljao glas – možda je to bio baš glas Marie Shear, autorice tog citata – da to nije ok. Na etiketi piše "Made in Bangladesh".

Ne treba biti posebno pametna ni snalažljiva da proguglaš kako i gdje H&M, ali i drugi high street i veliki dizajnerski brendovi proizvode svoju odjeću. Tzv. sweatshpovi mjesta su u kojima radnici, odnosno najčešće radnice, rade za mizernu plaću od jedva dolar ili dva na dan u nehumanim uvjetima, gdje su nesreće na radu svakodnevica, mnogi umiru u požarima u kojima izgore cijeli pogoni, a onda se preko noći podigne novi i ponovno zaposle nove radnice. Često se zapošljavaju i djeca.

Prema procjenama, trenutno u sweatshopovima u zemljama u razvoju radi 168 milijuna djece u dobi od 5 do 2 godina. Najčešće su u azijskim zemljama, kao što su Bangladeš, Vijetnam, Kina, ali i u zemljama Južne i Središnje Amerike. Sweatshop se definira u američkom zakonodavstvu kao tvornica ili proizvodni pogon koji krši barem dva zakona o radu.

 

A post shared by Emelie Natascha Lindmark (@emitaz) on Mar 22, 2017 at 7:04am PDT

Lijepo je kupovati majice za 50 i manje kuna, haljinice i hlače za 100 i manje kuna, možda nam nije teško dati 500 i više kuna za tenisice velikih brendova, ali ako na etiketi piše da su napravljene u nekim od navedenih zemalja, možete biti prilično sigurni da su ih izradila djeca ili odrasli u nehumanim uvjetima. Od tih 50 kuna po majici, radnica koja ju je šivala dobila je manje od 50 lipa. Svaku majicu na kojoj se proklamira feminizam izradila je žena koja svaki dan riskira svoj život kako bismo mi pokazale svijetu kako izgleda feministkinja. Ne zvuči baš feministički, zar ne?

Ne, feminist ne izgleda ovako...

U posljednjih nekoliko godina feminizam je postao mainstream tema, pogotovo u američkim, odnosno zapadno civilizacijskim medijima. Celebrityji pričaju o njemu, pišu pjesme, snimaju spotove i filmove, daju strastvene govore i pišu captione, pričvršćuju bedževe na svoje sakoe i feminističke majice. Puno se o tome priča u mainstreamu.

Pomaže li nam Beyonceina pjesma u tome da osvijestimo važnost ravnopravnosti spolova i rodova u široj javnosti? Mogu li svjetske zvijezde biti saveznice u borbi protiv patrijarhata? Jesu li feminističke majice dobra ili loša stvar?

 

A post shared by The Edit (@the___edit) on May 18, 2017 at 6:24am PDT

Možda mogu biti dobra stvar. Možda je bolje da odgajamo djevojčice koje će nositi feminističke majice, a ne one s lutkicom Barbie, koje će slušati Pink, a ne Magazin. Ipak, to je samo površina i toga trebamo biti svjesne. Feminizam nije trend, feminizam je stalna borba.

Ne govorim o krvavom ratu protiv muškaraca koji će se voditi na ulicama, nego o svakodnevnim, mikroborbama koje svaka i svaki od nas treba voditi kako bi postalo normalno da svaka i svaki od nas treba imati jednaku plaću za obavljeni rad, da žene nisu seksualni objekti te da imaju pravo oblačiti se kako žele na poslu, kod kuće i u javnom prostoru i da ih zbog toga nitko nema pravo maltretirati, da žene nisu krive jer ih partneri tuku, da nisu krive kad ih siluju, da imaju pravo biti majke i ne roditi dijete i općenito – da bilo kakva diskriminacija na temelju spola ili roda nije prihvatljiva.

Nošenje majice možda će nekome pomoći da se osjeća snažnije, ali trebamo misliti i na naše sestre u sweatshopovima koje nemaju saveznice i čiji se glas ne čuje. Milijuni žena nemaju svoj glas. Majice „na feminizam“ trend su koji će proći. Vrijednosti feminizma ne smiju, i za njih se svatko od nas može i mora boriti – u okvirima koji su nam dani.

 

A post shared by T I N K (@tink.attire) on Sep 12, 2017 at 3:08am PDT

Ako ne kupiš feminističku majicu vjerojatno nećeš spasiti nijednu radnicu iz sweatshopa. Ali, postoji puno drugih načina na koji možeš utjecati na društvo.

Feminizam nije, kao što mnogi misle, borba protiv muškaraca. Feminizam počiva na obrazovanju i mijenjanju načina na koji razmišljamo. Za to nitko ne treba potrošiti 700 dolara, dovoljna je samo volja.

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala 100posto.hr

moda

100posto komentar

trend

feminizam

Dior

majica

feministkinja

Podijeli članak