EKSKLUZIVNO: DRAMA TIJEKOM MEDICINSKOG LETA

Vojnom helikopteru iznad Bračkog kanala otkazao motor dok je prevozio teško ozlijeđenog pacijenta!


Tomislav Kukec
17.07.2017.12:20
Vojnom helikopteru iznad Bračkog kanala otkazao motor dok je prevozio teško ozlijeđenog pacijenta!
Damir Krajač / Cropix

sažeto

Incident se dogodio prije više od mjesec dana, no Ministarstvo obrane nije o tome obavijestilo javnost


Tomislav Kukec
17.07.2017.12:20

Ministar obrane Damir Krstičević rekao je tijekom nedavnog intervjua kako se svaki puta kada neki od hrvatskih MiG-ova poleti, pomoli kako bi pilot njime sigurno sletio, aludirajući pritom na katastrofalno stanje u kojem se nalaze hrvatski vojni zrakoplovi. No, čini se kako stanje nije mnogo bolje ni kada su vojini helikopteri u pitanju. 

Kako 100posto ekskluzivno saznaje, iznad Bračkog kanala došlo je do teškog incidenta s helikopterom Mi-8 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i Protuzračne obrane (HRZ-PZO) koji je u tom trenutku prevozio pacijenta. Riječ je o hitnom medicinskom letu kakvih se u Hrvatskoj godišnje obavi na stotine, a ovog puta samo srećom nije došlo do ozbiljnijih posljedica. 

Nije mogao sletjeti na helidrom

Helikopteru je, naime, usred leta prema splitskom Kliničkom bolničkom centru, otkazao jedan od motora. Drama se događala na nebu iznad Bračkog kanala, na pola puta od otoka prema kopnu, a samo zahvaljujući prisebnosti i sposobnosti pilota, izbjegnuta je nesreća. Kako helikopteru, naime, nije radio jedan od motora, više nije bilo moguće sletjeti na "klasičan" način, odnosno lebdeći. Stoga je slijetanje na helidrom splitske bolnice otkazano, a pilot je krenuo prema helikopterskoj bazi Divulje. U tom su se trenutku u Mi-8 nalazili tim hitne medicinske pomoći te pacijent u teškom stanju kojeg je trebalo hitno prevesti u bolnicu. 

Pilot je uspio helikopter usmjeriti prema Divuljama te je sletio "u jurišu", odnosno na zrakoplovni način. Nakon takvog slijetanja pacijent je kolima Hitne medicinske pomoći prevezen u Split gdje mu je ukazana zdravstvena njega. 

Zanimljivo, Ministarstvo obrane, koje vrlo često novinarima šalje priopćenja o radu vojnih helikoptera, broju spašenih osoba i obavljenim medicinskim letovima, ovog puta nije našlo za shodno obavijestiti javnost o incidentu. Da se u zraku doista nešto događalo, potvrdili su tek nakon našeg upita. No, iz odgovora kojeg smo dobili, stječe se dojam kako MORH pokušava ublažiti ozbiljnost incidenta. 

Sat leta košta 52 tisuće kuna

"Možemo vas izvijestiti da je tijekom provedbe zadaće hitnog zračnog medicinskog prijevoza u noći 7. na 8. lipnja 2017. godine s otoka Korčule došlo do tehničkih poteškoća u letu koje su se očitovale u neravnomjernom radu motora helikoptera. Kapetan posade u koordinaciji s liječničkim timom odlučio je iz predstrožnosti sletjeti u Divulje, nakon čega je pacijent zbrinut prema svim pravilima struke. Tijekom leta sigurnost pacijenta i putnika nije bila narušena", odgovorili su na naš upit iz MORH-a.

U javnosti je već bilo riječi o tome kako je potpuno neprimjereno da se masivni vojni transportni helikopteri kao što su Mi-8 koriste za civilne operacije poput medicinskih letova. Vlasnik tvrtke Erdoco koja se bavi helikopterskom montažnom Dubravko Šmigmator upozorava kako je cijena leta Mi-8 oko 52 tisuće kune po satu, dok bi se manjim helikopterima pacijenti zbrinjavali brže i upola jeftinije. Također, upozorava na činjenicu koju malo tko u Hrvatskoj, a posebno turisti kojih je trenutno puna obala, znaju: tijekom medicinskog leta u Mi-8 jedino je osoblje MORH-a osigurano u slučaju bilo kakve nesreće. 

- Liječnik i medicinski tehničar ali i pacijent smatraju se "teretom" i nemaju policu osiguranja. Što bi se dogodilo da je ovaj helikopter iznad Bračkog kanala pao? Tko bi snosio odgtovornost za teške ozljede ili smrt turista?-pita se Šmigmator. 

Da su tijekom medicinskih letova osigurani samo zaposlenici MORH-a potvrdili su nam i u Ministarstvu. 

Šmigmator tvrdi kako Hrvatska godinama krši europske odredbe, kada su medicinski letovi u pitanju, te upozorava da je riječ o neracionalnom trošenju proračunskih sredstava, ali i izlaganju liječnika i pacijenata velikoj opasnosti, zbog leta na četrdeset i više godina starim helikopterima.

U svemu treba istaknuti požrtvovnost pilota Eskadrile transportnih helikoptera (ETH) koji su u proteklih desetak godina prevezli više od četiri tisuće pacijenata.

MORH

helikopteri

medicinski helikopter

HRZ

otkazivanje motora

Podijeli članak