Baletna majstorica iz HNK

'Za našu novu predstavu glazbu je napisala Tamara Obrovac, a balerine će zapjevati'


Ines Madunić
11.10.2017.19:50
'Za našu novu predstavu glazbu je napisala Tamara Obrovac, a balerine će zapjevati'
Marko Ercegović

sažeto

Ususret prvoj premijeri Baleta zagrebačkog HNK baletna majstorica Mihaela Devald otkriva tajne svog posla


Ines Madunić
11.10.2017.19:50

Karijere baletnih plesača kratke su, znamo; u četrdesetima se nastupi prorjeđuju i oni uglavnom više ne mogu podnijeti toliko intenzivno bavljenje plesom. Nakon toga mnogi postaju koreografi ili pedagozi, ali postoji i profesija koja na neki način spaja i jedno i drugo – baletni majstor. Kao poveznica između plesača i koreografa u Hrvatskom narodnom kazalištu radi Mihaela Devald. Nekad baletna prvakinja iste kazališne kuće, od karijere balerine oprostila se kad je s 41 godinom rodila kćer.

Promo HNK

"Bilo mi je jasno da se neću vraćati na pozornicu kao baletna prvakinja. Negdje u to vrijeme na Akademiji dramskih umjetnosti otvorio se studij baletne pedagogije koji sam upisala s 43 godine, a prošle godine i službeno sam postala baletna majstorica u HNK", rekla nam je Mihaela Devald u bifeu matične kazališne kuće. Upravo je završila s probom za novu predstavu Baleta. "Apoksiomen" je njihova prva ovosezonska premijera, predstava za koju koreografiju radi Belgijac Claudio Bernardo, a glazbu je napisala istarska jazz pjevačica Tamara Obrovac. Radi se o suvremenom baletu, objašnjava Devald, a premijeru će imati u petak, 13. listopada u HNK Zagreb.

Marko Ercegović

"To znači da koristimo suvremeni plesni pokret te da je način rada blizak onom koji je uobičajen u predstavama suvremenog plesa. Naime, za razliku od tradicionalnih baletnih predstava, ovdje koraci nisu bili unaprijed zadani. Štoviše, 'Apoksiomen' je specifičan jer je Bernardo došao bez fiksirane koreografije. Nju stvara u suradnji s plesačima kroz improvizaciju. On im daje neku ideju, sliku, sekvencu, od koje plesači zatim stvaraju pokret i tako, na neki način, postaju koautori predstave. Baletni plesači ovdje su gotovo ravnopravni koreografu", kaže Devald, koja se nalazi u samom centru tog procesa.

Ona, kao baletna majstorica, posreduje u prenošenju koreografovih ideja te usmjerava plesače i pomaže im u izvedbi i tehničkoj pripremi. No, improvizacija pokreta nije jedino što je posebno oko "Apoksiomena". Tema je također suvremena, jer se koreograf i plesači koriste Apoksiomenom kao metaforom kroz koju progovaraju o aktualnim problemima, kao što su izbjeglice i izbjegličke rute na Mediteranu. Osim određene političnosti, koja nije karakteristična za klasični balet, ovo je i balet u kojem plesači  - pjevaju.

Marko Ercegović

"S time se još nismo susreli. Glazba je nastala u suradnji s Tamarom Obrovac, koja je izvrsno prepoznala bilo predstave i pomogla plesačima kako svojim pjevačkim znanjem tako i razumijevanjem svega onoga što bi im u tom, za njih potpuno novom procesu moglo biti sputavajuće. Dragocjenu pomoć imali smo i od prvakinje Opere Sofie Ameli Gojić, koja je s plesačima radila na pjevačkoj tehnici. Tako smo svi zajedno uronili u jedan proces rada prepun nepoznanica i pitanja na koja je trebalo odgovoriti. Možda bismo mogli reći da smo dobili više slobode nego što je to inače uobičajeno u baletnim predstavama, a ta sloboda je istovremeno bila i očaravajuća i uznemirujuća", kaže Devald.

Marko Todorov/Cropix

No, iako izgledaju krhko, jasno je da su balerine i baletani daleko od slabih i preplašenih. To je posao u kojem je, kako kaže Devald, savršenstvo imperativ. Pa, iako znaju da je ono nemoguće, svejedno žive disciplinirano, odriču se i žrtvuju, doslovno krvare i tjeraju svoja tijela do krajnjih granica. No, tako nešto rijetko ćete čuti od plesača; ne zato što pokušavaju sakriti istinu, nego oni svoj posao – i život – ne shvaćaju na takav način.

Marko Ercegović

"Ne mislim da sam išta žrtvovala za balet, to je samo drugačiji način života. Ja sam ga prihvatila jer sam htjela nešto značajno postići. Imaš određeno vrijeme koje nije dugo, možda 15 godina, i ako želiš nešto napraviti moraš tome pristupiti ozbiljno. U životu sam ostvarila sve što sam htjela. Naš posao ima svoje specifičnosti, kao i svaki drugi, ali ja ga više gledam kao privilegiju. Cijeli život radim ono što strašno volim, i to je bio moj izbor", kaže Mihaela. U svojoj je karijeri doživjela scene kao iz filma "Crni labud"; od psihičkog pritiska, borbe s vlastitim tijelom, pa sve do okrutnosti.

"Da, imala sam užasnih iskustava s ljudima koji su bili jako rigidniu pristupu plesačima, ali moram reći da se to sve rjeđe događa. Pristup novih, mlađih koreografa je fleksibilniji i humaniji. Osobno se danas u svom se pedagoškom radu fokusiram na to da pomognem plesačima da se nose sa svojim demonima i da se promatraju kao cjelovite osobe, a ne samo kao 'poslušna tijela'. To je zaista važno jer je balet profesija koja je ekstremno psihički i fizički zahtjevna i teška. Istovremeno ih se trudim na pozitivan način motivirati da daju sve od sebe i pokažu ono najbolje ",kaže Mihaela.   

star vibes

kazalište

kultura

HNK Zagreb

HNK

balerina

balet

Mihaela Devald

Podijeli članak