100POSTO REPORTAŽA

Posjetio sam otvaranje izložbe mladih hrvatskih umjetnika u Beogradu i sjajno sam se proveo


Vid Barić
16.07.2017.14:05
Posjetio sam otvaranje izložbe mladih hrvatskih umjetnika u Beogradu i sjajno sam se proveo
Hrvoje Skočić

Vid Barić
16.07.2017.14:05

"Ti mora da si došao da ispratiš Vučićevo krunisanje," kazao mi je taksist po ulasku u automobil, nakon što je već u prvim sekundama našega razgovora saznao kako sam novinar koji se zatekao u Beogradu.

Bilo je četiri ujutro i nesnosno vruće. Dok sam gazio po asfaltu beogradskog autobusnog kolodvora, mogao sam osjetiti svu vrućinu koja se kroz dan stropoštala na grad.

"Došao sam na otvaranje izložbe mladih hrvatskih umjetnika na trgu Nikole Pašića. Stvar se dešava sutra," odgovorio sam mu kroz smijeh, dodavši kako bih rado vidio i Vučićevo 'krunisanje' zakazano za iduće jutro, kada ne bih imao puno pametnijega posla.

Bila je to vrlo ugodna vožnja do istočnoga beogradskog kvarta Višnjičke banje gdje sam imao dogovoren smještaj. Taksist je otvorio sve prozore i udarili smo se rugati Vučiću i nacionalistima općenito. Raspravili smo i vrlo fokusirano, također, narav umjetničkoga izlaganja u gradskim javnim prostorima. 

To je svakako najbolji način za izložiti umjetnost, složili smo se, jer dozvoljava slučajne poglede mnogo više no što to dozvoljava klasičan tip galerije u zatvorenome prostoru.

Kada sam se probudio nešto iza 9 sati, vani je već bilo 35 stupnjeva. Stigavši autobusom u centar grada potražio sam trg kod Doma sindikata. Ondje negdje stoji, kako su mi kazali, Čavketov pasaž - mala uličica koja je ugostila gradsku Uličnu galeriju i, ovaj put, mlade hrvatske umjetnike iz  Bjelovara, Bošnjaka, Karlovca, Komiže, Pazina, Rijeke, Splita, Velike Veterničke i Zagreba.

Sreo sam ih na kavi u neposrednoj blizini spomenutoga pasaža pa se upoznao s ljudima koje nisam poznavao. Dvanaestak njih je baš u tim momentima vrlo nespretno ispisivalo vlastita imena ćiriličnim pismom kako bi označili svoje radove u pasažu. Taj me je prizor raznježio pa sam otišao sebi po pivo.

Izložba je već bila postavljena i mogao ju je vidjeti svatko, no službeno je otvaranje bilo zakazano za 20 sati. Mlada magistra povijesti umjetnosti Katarina Podobnik, koja je odabirala postav izložbe, provela me je Uličnom galerijom i obrazložila razne grafike, ulja na platnu i drvu, street-art komade pa i mnogo eksperimentalnije radove iza kojih stoje nadareni ljudi koje sam maločas upoznao, a koje je s producentom događanja Antoniom Kiselićem okupila u Beogradu unutar njihova zajedničkoga koncepta "Bridges".

"Primarni je cilj naših izložbi jest oživjeti zaboravljene veze između gradova," pričali su mi u jednom poznatom skadarlijskom restoranu dok smo mlatili po šopskoj salati i nekakvoj potplaćenoj, fenomenalnoj sirnoj plati. Nastavili su o tome kako su se u sličnom postavu već predstavili u Rijeci i Ljubljani, gradovima koji su gajili vrlo blizak odnos u sedamdesetim godinama prošloga stoljeća, a koji su se danas udaljili do mjere u kojoj suradnja između kulturno-umjetničkih scena gotovo i ne postoji.

Doista mi se svidjela čitava ideja ovoga koncepta, kao i plan ostvarenja trajnih suradnji između jakih umjetničkih sredina na prostoru bivše države, pa sam tome u čast nazdravio s Katarinom, Antoniom i umjetnicima.

Ostatak dana do izložbe proveli smo onako kako to već rade turisti u Beogradu; bauljali smo brežuljkastim gradom, ulazili u pravoslavne crkve i ležali u Kalemegdanskom parku.

Vid Barić

Vid Barić

Vid Barić

Vid Barić

Vid Barić

Bilo je sjajno družiti se s ovim umjetnicima jer, nisu to zahtjevni ljudi i vole puno šetati, kako umjetnicima i priliči. Kada smo se napokon došetali i do Dunava, poželili smo se osvježiti pa sam se obratio prvoj gospođi na koju smo naišli uz rijeku.

"Pa ja mogu pravo da kažem da se ovde niko ne kupa, sem jednog čoveka!", odgovorila mi je ushićeno, izražavajući dobrodošlicu i pravu žalost što "ovde ne možemo da se okupamo".

"E da su dva čoveka možda bi i razmislio", odgovorio sam joj, iskreno razočaran što nećemo na ovaj vreli dan roniti Dunavom.

Vid Barić

Vid Barić

Vid Barić

Vrućina je napokon popustila i najavila večer. Vratili smo se u Čavketov pasaž gdje nas je uskoro čekalo otvaranje izložbe.

Kako to obično biva na ovakvim događanjima, sve je kasnilo i ljudi su u pasaž počeli stizati s debelim, mediteranskim zakašnjenjem od kakvih četrdeset minuta.

Kada se uskoro okupilo dovoljno svijeta da razgale lica Katarine, Kiselića i njihove putujuće umjetničke karavane, dohvatio sam se kamere i započeo fotografirati.

Vid Barić

Vid Barić

Vid Barić

Vid Barić

Vid Barić

Hrvoje Skočić

Hrvoje Skočić

Hrvoje Skočić

Hrvoje Skočić

Hrvoje Skočić

Hrvoje Skočić

Na beogradskom "Bridgesu" izlagale su hrvatske autorice i autori: Tanja Blašković, Anita Kos, Josipa Krolo, Marga Božanić, Iva Katušin, Michel Mesarić, Dorijan Šikić, Zoe Miloš, Edo Hrženjak, Dominik Vuković, Mislav Lešić Čardak, Sanja Stojković, Pekmezmed i zajednički umjetnički kolektiv Artu Ditu. Za vizualni identitet izložbe "Bridges" zaslužan je Juraj Milardović.

Beograd

Bridges

Antonio Kiselić

Katarina Podobnik

Čavketov pasaž

Podijeli članak