Dnevnik trkača

Kako se zaštititi od ozljeda i koju ulogu u tome igraju tenisice


100posto
07.08.2017.14:35
Kako se zaštititi od ozljeda i koju ulogu u tome igraju tenisice
Continental

sažeto

Prije ili kasnije svi trkači dožive neku ozljedu. Stručna analiza tehnike trčanja te odabir kvalitetne obuće ipak mogu svesti mogućnost ozljede na minimum te vam omogućiti trkačku dugoročnost 


100posto
07.08.2017.14:35

Ozljeda. Jedna od najgorih riječi kojima možete plašiti bilo kojeg sportaša, bilo profesionalnog bilo amaterskog. Ozljede sprečavaju kontinuitet treninga, a samim time i napredak te postizanje zacrtanih ciljeva. A to može biti naročito problematično kada se ciljano spremate za neko natjecanje ili utrku. Nažalost, naročito kod amaterskih sportaša češće se priča o liječenju ozljede nego o prevenciji. Uostalom, ozljede se uvijek događaju drugima zar ne?

Ako se trčanje uspoređuje s drugim sportovima ono je mnogo manje agresivno, ali i kod njega vrlo lako može doći do ozljede. Srećom na to se može utjecati pa se mogućnost od ozljede može drastično minimalizirati. Trkač se može ozlijediti lošom, odnosno nepravilnom tehnikom trčanja što bi bio jedan razlog, dok je drugi više materijalne prirode - odnosno loš odabir opreme. Pod trkačkom opremom najviše mislim na tenisice u kojima se satima i satima trenira. 

Analiza tehnike trčanja

Potpuna analiza tehnike trčanja ipak je malo kompliciraniji postupak koji zahtjeva stručnu opremu, što podrazumijeva dijagnostički alat opremljen kamerama za 3D snimanje. A sve to potrebno je raditi i analizirati sa stručnom osobom koja će ukazati na greške koje radimo i pokazati nam kako to ispraviti. No, za većinu rekreativnih trkača takva analiza vjerojatno će biti preskupa i nikad ju neće obaviti osim u slučaju kad se ozljeda već dogodila.

No, evo kako se može odraditi osnovna analiza tehnike trčanja. Našao sam se s Franom iz adidas Runnersa te smo na nasipu snimili moje trčanje.

Prvu stvar koju smo promatrali je kontakt stopala s podlogom. Prva crvena linija označava gdje ja postavljam stopalo, a druga linija projekciju centra mase tijela (koji se inače nalazi oko pupka, kaže Frane).

Generalno, kontakt stopala s podlogom bi trebao biti što bliži središtu tijela, po mogućnosti neposredno ispod. Iako izgleda velika razlika, Frane mi je objasnio da je ovo uobičajeno za sve trkače koji kontakt s podlogom ostvaruju prvo s petom te da je vidio puno gorih slučajeva.

Nakon toga promatrali smo vertikalnu oscilaciju, odnosno gibam li se previše gore dolje umjesto da svu silu generiram prema naprijed. I kao što možete vidjeti na iduće dvije fotografije primjetno je da ipak postoje određene oscilacije tijekom mog trčanja.

Osim toga analizirali smo i rad ruku, zamah nogu, ali opći zaključak je da imam dobru tehniku i što je najbitnije nikakvih smetnji i/ili ozljeda koje bi zahtijevale velike korekcije stila koji koristim.

Ukoliko se planirate dugoročno baviti trčanjem, što bih svakako preporučio, razmislite o tome da stručna osoba proanalizira vašu tehniku trčanja. Već nekoliko savjeta može vam puno pomoći i što je najbitnije sačuvati vas od ozljeda.

Tenisica nogu čuva

Iako je najisplativije, a ponekad i najlakše, uzeti tenisice koje su trenutno na sniženju to najčešće nije najbolje rješenje. Čak niti isprobavanje tenisica u dućanu tako da napravite par koraka desno, par lijevo ne garantira vam da ćete odabrati tenisicu koja će vas dobro služiti i koja će vas, što je najbitnije, zaštititi od ozljede. Dobra tenisica trebala bi štititi zglobove od izvrtanja, kao i amortizirati opterećenje u zglobovima - najviše koljenima, koje trkača može doći glave tek godinama kasnije.

Hodanje i trčanje dvije su različite aktivnosti. Ako je ikako moguće, potražite dućane koji vam omogućavaju da neki model tenisice isprobate na nekoliko dana prije nego što ih kupite. Pod isprobate mislim da otrčite u njima nekoliko kilometara. 

Nakon što sam isprobao nekoliko proizvođača i modela, trenutno trčim u Adidas UltraBoost tenisicama. I zaista sam iznimno zadovoljan. Vrijeme prilagodbe na ove tenisice bilo je vrlo kratko, već prilikom prvog trčanja osjećao sam se ugodno u njima. Za to je djelomično odgovorna Primeknit tehnologija koja s jedne strane pruža prozračnost dok s druge nudi stabilnost stopala. Boost u imenu tenisice dolazi od naziva tehnologije koja upija udarce stopala o podlogu te ih vraća u vidu energije koju trkač osjeća prilikom svakog sljedećeg koraka. Za donji dio tenisice korištena je Continental guma koja omogućava izvrsno prianjanje neovisno o vremenskim uvjetima. Baš neki dan imao sam ih priliku testirati po kiši koja se nenadano odlučila uključiti u jedan trening. Trčao sam po betonu te ni u jednom trenu nisam osjetio nesigurnost ni najmanju mogućnost da bih mogao proklizati. Uostalom, to nije ništa neočekivano za firmu poput Continentala koja ima preko 140 godina iskustva u izradi automobilskih guma koja moraju kvalitetno prianjati uz podlogu i po vrućini i po kiši. 

Continental

Nešto više o ciljevima i rezultatima suradnje između Adidasa i Continentala možete saznati u ovom kratkom videu:

Jedno je sigurno - moje Adidas UltraBoost tenisice sa mnom će na zasluženi ljetni odmor. Kako trenirati preko ljeta, čitajte u sljedećem članku.

Adidas

maraton

Continental

GetYourGrip