Kriza mladih godina Gale Svilan

Kako postati viralan u svijetu klikova i bejtova? Izmisli riječ, pravi se pametan i umetni izraze koje nitko ne razumije, a možeš ubaciti i pokoju gramatičku pogrešku


Gala Svilan
09.04.2019.08:00
Kako postati viralan u svijetu klikova i bejtova? Izmisli riječ, pravi se pametan i umetni izraze koje nitko ne razumije, a možeš ubaciti i pokoju gramatičku pogrešku
Foto: Neja Markičević/CROPIX

sažeto

Gala Svilan u kolumni vas ovaj tjedan savjetuje kako da vaš tekst postane viralan


Gala Svilan
09.04.2019.08:00

Oružje za masovnu atrakciju. Kao tekstoklepac u ratu ste protiv masovne indiferencije. Trudite se svim dozvoljenim i nedozvoljenim taktikama kako biste čitatelja natjerali da klikne na vaš članak, da vam da barem jednu šansu.

Ako i vi profesionalno ili iz ljubavi prolijevate dušu po monitoru svog ekrana, u nadi će joj netko pružiti šansu, sigurna sam da ste se upitali sljedeće: Kako se online lobira za priču? Kako nekoga uvjeriti da klikne baš na vaš tekst, a ne na članak sa slasnom djevojkom ili eksplicitnim burgerom.

U današnjem dobu klikova i bejtova, zrela i profesionalna osoba bi vam rekla sljedeće:

Ljudi ne žele čitati o vama, žele čitati o sebi, kroz vas. Čitaju vas jer vaše slomljeno srce, pitanja, greške, validiraju njihove osjećaje i zajebe. Prepoznaju se u stvarnim i fiktivnim likovima, bilo da je riječ o slavnoj osobi, susjedi ili Harryju Potteru. Ako je Harry pobijedio Voldemorta, može i ona svog supruga u brakorazvodnoj parnici. Priča koja zanemaruje čitatelja neće biti uspješna, koliko god elokventno bude sročena.

No, ja nisam ta zrela i profesionalna osoba. Imala sam priliku naći se ispred i iza kamere, kao tema i autorica članka te trenutno profesionalno kao content manager (to vam u normalno jeziku znači osoba koja kreira sadržaj za online medije) i neću vam predlagati takve stvari. Predložit ću vam ono što sam naučila na svojoj koži, svojim člancima i svojim pogreškama.

U nastavku, kako da vaš tekst postane viralan i usput kako raspizditi sve bližnje.

Pozovite čitatelja da se "uvuče u nešto udobno i pripremi si topli čaj".

Pišite liste. Ljudi vole liste jer ne vole čitati, ali nekim čudom svejedno završe na vašem članku.

Pišite smjele tvrdnje. To će raspizditi većinu neistomišljenika. Ne pružajte dokaze. To će ih natjerati da ispod objava ostavljaju ljute komentare i shareaju dalje. Komentari + share = čitanost.

Ubacite koju gramatičku grešku. Garantiram vam barem 5 komentara na tu temu.

Ako želite ispasti pametni, ubacite pretenciozne termine u tekst bez ikakve potrebe i smisla. Cheat sheet: dekonstrukcija, eklekticizam, diskurs, kulminacija, rezignirati, liminalno, litanija, egzekucija.

Ako baš želite ići preko ruba, umiksajte ih s anglizmom ili još bolje francuskim pojmovima. Cheat sheet: déclassé, play-maker, contre-coup, retreatovi, blasé, rejting, au contraire, stand-by.

Koristite hiperbole i referirajte se na postmodernizam. Cheat sheet: Baš kao što je socijalna pravda parazit civilizacije, The Last Jedi je parazit Star Wars sage. Ne pridonosi ništa novo niti može jer je sama ideja ponovnog rađanja strana postmodernom diskursu. Ona samo požudno konzumira sve ono što joj je prethodilo kako bi evocirala neki efemerni dojam - lišivši nas zadnjih mrvica sa stola.

Dignite ego čitatelju, kamuflirajte svoj naum tobože relevantnim istraživanjima. Ne smije biti preočito, ali mora biti dovoljno generalno da se odnosi na velik broj ljudi. Npr.: "Istraživanja su otkrila da su žene širokih bokova inteligentnije."

Ubacite koju foru. Ljudi vole shareati smiješan sadržaj jer ispadaju duhoviti iako to nisu.

Postavljajte pitanja na koja ne očekujete odgovor. Sami odmah odgovorite na njih.

Referirajte se na RoboCopa 2. Povežite i to s postmodernizmom. Ne mora imati smisla.

Izmislite novu riječ u nadi da će postati viralna: Acrapela (acapela koja zvuči kao crap-sranje), Seenjorina (šinjorina koja samo seena), Textpectation (kada očekuješ poruku od nekoga), Cromanjonac (Hrvat i kromanjonac u jednom), Hiberdating (kad on izbjegava definirati vezu, ali te svejedno razvlači).

Spomenite zanimljivu činjenicu iz nepoznatog povijesnog događaja. Tunguska eksplozija, Jonestown masakr, Zimmermanov telegram. Povežite to ponovno s RoboCopom 2.

Ubacite cringeworthy rimu: pojmiti - dojmiti, čitko – britko.

Ubacite jedan motivirajući citat u kojem će se prepoznati svi oni koji imaju ispod 20 i iznad 50, ali i previše samopouzdanja za svoje godine. "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."

Ne piši za sve. Pregeneralno je.

Ne piši za sebe. Presebično je.

Pišite za Udrugu Crkva sv. Maradone (jučer u 3 ujutro sam saznala da se Sidro tako rebrendiralo).

Ispričajte tužnu priču iz djetinjstva. Ljudi su emocionalna bića. Otkrijte čitateljima da iza teksta ne stoji bot, već osoba koja osim mišljenja ima i osjećaje. Osim gramatičkih grešaka ima i prošlost. Osim što će se ljudi poistovjetiti, hejtere će shameati, jer nitko ne želi pisati neukusne komentare ispod teksta nekoga tko je upravo otkrio da je u osnovnoj doživio bullying. Pobijedili ste u online raspravi i prije nego što je započeta.

Tekst pišite sa zatvorenim vratima sobe.

Gramatiku ispravljajte s otvorenim vratima sobe.

Naslov. Naslov nikada ne odabirete vi, već ga iz teksta izvlači urednik. Ako ste naivni, pokušat ćete urednika zamoliti da vam ne izvučem baš onu rečenicu: "Prošla sam pola Europe u potrazi za frajerom" jer ne želite da vaš svaki razgovor s bakom iz Dalmacije umjesto s: "Bok, sine" započinje s: "A što će susidi reći?" Nikada vas neće poslušati. Zato igrajte prljavo.

Zamislite da je vaš urednik škarpina, a vi ribič. Uvalite 2-3 rečenice kao bejt svom uredniku. Rečenice ne moraju biti krucijalne za članak, bitno je samo da su dovoljno kontroverzne za njega i dovoljno kratke za naslov. Uhvatit će se odmah za njih, a neće biti ni svjestan. Formula za dobra naslov glasi = broj ili trigger riječ + pridjev + keyword + obećanje.

Završite tekst s citatom neke poznate osobe, jer realno niste dovoljno daroviti da ga sami sklepate.

Gala Svilan

newsletter

Prijavite se na Newsletter