KRIZA MLADIH GODINA GALE SVILAN

Troše tisuće eura na brendiranu odjeću, a nemaju za račune! 'U svijetu postoje dvije vrste kurvi'


Gala Svilan
26.03.2019.08:00
Troše tisuće eura na brendiranu odjeću, a nemaju za račune! 'U svijetu postoje dvije vrste kurvi'
Foto: Neja Markičević/CROPIX

sažeto

U novoj kolumni Gala Svilan osvrće se na zagrebačku špicu, skupe brendove i prosječne plaće te njihov zanimljiv ekonomski međuodnos


Gala Svilan
26.03.2019.08:00

Postoji li išta više cringey od subotnje špice u Zagrebu? Parada dizajnerskih brendova koja se svakog vikenda prelije na 500 metara zagrebačkog asfalta količinski nadmašuje i same revije Paris Fashion Weeka. Da pred sobom nemam otvorene dnevne novine, potpuno bih zaboravila da smo u krizi, jer djevojke koje se prešetavaju izgledaju kao da su upravo sletjele privatnim avionom iz Londona, a ne busom iz Donjeg Dragonožca.

U svijetu postoje dvije vrste kurvi. Zajedničko im je to što obje vrste prodaju sebe same. Jedne svoje tijelo, a druge prodaju sliku sebe kakvi bi voljeli biti.

Prve su poštene, druge nisu.

Uvijek sam za sebe smatrala da ljude ne osuđujem po onome što nose na sebi. Zavaravala sam se dugi niz godina dok po gradu nisam počela zamjećivati frajere koji su redom na prsima majica nosili prišivke nekakvog konja. Konja koji je svake godine postojao sve veći, sve dok nije toliko narastao da su i sami frajeri morfirali u te konje. Kao da na majicama nose orden hrabrosti, a ne gluposti.

Nekada se pitam je li problem zaista u meni, kada s prosječnom plaćom ne uspijevam izdvojiti za cipele od 500 eura? Kažu da ako postoji želja, postoji i način. Način, u današnje doba zasigurno postoji, hrvatski kreditni rejting najbolji je dokaz za to. No koliko je on sulud, to je potpuno drugi par dizajnerskih rukava.

U nastavku je samo nekolicina nebuloznih protuargumentacija koje ćete čuti od (brend whore) ljudi koji pokušavaju opravdati svoj kompleks inferiornosti.

* Kupujem samo najbolje. Moja torba nije jeftina kineska kopija.

Užasavaju se kineskih kopija. Kao da se Kina oslanja samo na proizvodnju jeftine, kopirane robe. Jer eto, Kina kao najveća svjetska proizvodna sila na tu poziciju je došla sasvim slučajno.

Zemlja s najstarijom neprekidnom civilizacijom na svijetu s kontinuitetom od više od četiri tisuće godina zasigurno nije sposobna proizvesti nešto sama bez kopiranja.

Zemlja koja zgradu od 30 katova izgradi u samo 8 dana zasigurno nema tehnologiju za sve te tako sofisticirane torbice.

Zanemarit ćemo i činjenicu da je i većina luksuznih brendova također proizvodne pogone preselila u Kinu, jer kada su Gucci, Balenciaga i Saint Laurent u pitanju, zažmirit ćemo na jedno oko.

Ljude koji kupuju fejk replike moralno osuđujemo i ismijavamo kao jadne prevarante koji se žele prikazati kao da su nešto što nisu, ali isto ne postupamo i s ljudima koji će izdvojiti mjesečnu plaću za nove cipele iako nisu podmirili sve svoje životne troškove.

* Brandovi visokih cijena garantiraju bolju kvalitetu i trajanje. Ja zapravo ulažem.

To je istina ponekad, ali ne uvijek. U ekonomiji postoji nešto što se zove proizvodna/realna i percipirana vrijednost.

Realna vrijednost nečega je cijena koja je potrebna za samu proizvodnju, distribuciju, realnu korist koju predstavlja kupcu. Percipirana vrijednost pak je subjektivna stvar, to je cijena za koju kupac može smatrati da je objektivna, ali može biti i daleko od istine. Upravo ovdje marketing ima glavnu ulogu kada su u pitanju luksuzni proizvodi, uvjeriti kupca da je njegov proizvod bolji od konkurentnog, da je u njega uloženo više vremena, novca ili kvalitetnog materijala i da je cijena opravdana. Nažalost, jedino što ostaje posebno u brendiranoj odjeći je njezina marža.

Ljudima je teško prevazići psihološku potrebu da se bolje osjećaju u nečemu samo zato što su za to izdvojili više novca. To je jedan od razloga zašto je evidentirano da korisnici Applea ili luksuznih automobila u manjoj mjeri prijavljuju probleme koje imaju s proizvodima, iako su oni zabilježeni. Error može postati karakteristična značajka ako ju mi odlučimo tako percipirati.

* YSL jednostavno izgleda bolje.

Ne, prirodni materijali izgledaju bolje u usporedbi sa sintetičkim mješavinama. Kašmir, vuna, koža i svila materijali su koji čine odjeću kvalitetnijom, no oni nisu rezervirani samo za poznate brendove. Louis Vuitton nema monopol nad kožom. Oznaku kvalitete tražite na krivom mjestu, ona se ne nalazi na logu već na prišivci unutar same odjeće i zove se sastav materijala.

* Ja si to mogu priuštiti


Ok, možeš si to priuštiti ako:

1. Imaš barem jednu mjesečnu plaću spremljenu na štednom računu.

Financijski savjetnici savjetuju između tri do šest mjesečnih plaća spremno za hitne slučajeve. Možda možeš svoje nove štikle s crvenom potplatom ugurati u cijev koja ti je upravo pukla u WC-u u 5h ujutro, ali ta štikla ti neće pomoći da otplatiš neplanirane medicinske troškove.

2. Nemaš financijskih dugova.

Krediti za auto, faks, renovaciju, hipoteku su dugovi. Minusi i rate na kreditnoj kartici su dugovi. Neplaćeni računi za struju su dugovi.

Ako nemaš za otplatiti sve mjesečne režije, nemaš ni za Chloe haljinu. Prestani lagati sebe i druge.

Nije slučajnost što su klinci mislili da je pušenje cool, to su naučili "zahvaljujući" s ciljem upogonjenoj filmskoj industriji. Kako je Humphrey Bogart nekoć palio cigarete, tako danas Carrie Bradshaw pali maloljetnice svojom on-screen brendiranim krpicama. Samo zato što ste našli 20 ljudi koji dijele vaše mišljenje to ne znači da ste razumni, već samo znači da ste naletjeli na 20 idiota.

Scena kolumna

Gala Svilan

newsletter

Prijavite se na Newsletter