BUDVA NA PJENI OD NOVCA

Crna Gora na elitnom turizmu zgrće milijune: 'Ma kako vi u Hrvatskoj, s tako lijepom obalom, ne znate privući investitore?'


Tomislav Kukec
11.08.2018.21:00
Crna Gora na elitnom turizmu zgrće milijune: 'Ma kako vi u Hrvatskoj, s tako lijepom obalom, ne znate privući investitore?'
Ranko Šuvar/Cropix

sažeto

Reporteri 100posto u Budvi su pokušali otkriti što čini turizam najveće crnogorske destinacije koja je sve veći hit među mladima iz cijelog svijeta


Tomislav Kukec
11.08.2018.21:00

Sredina je kolovoza i u Budvi, prijestolnici turizma na crnogorskom primorju, vrije kao u košnici. Deseci tisuća gostiju gužvaju se na plažama, restorani su prepuni, a prometne gužve apsolutno nesnosne. Kažu nam da se svakog dana ovdje zamijeni i do 100 tisuća turista, jedni odlaze, drugi dolaze. Za gradić od trideset tisuća stanovnika to je golema, strašna brojka od koje svi dobro žive. 

'Lepota poroka'

U Budvu smo se zaputili provjeriti kako to izgleda kada se turizam, koji je i u nas najvažnija gospodarska grana, svodi na tek nekoliko malih primorskih naselja,a za razliku od duge i bogate hrvatske obale, razvedene nebrojenim otocima i prekrasnim destinacijama. Mora se priznati da o crnogorskom primorju nismo znali mnogo. Ponešto iz kultnog filma 'Lepote poroka', a nešto i iz brojnih medijskih izvještaja o nezaboravnim provodima u Budvi, te o devastaciji obale gigantskim hotelima mimo ikakva urbanističkog reda. Ipak, ulazak u Budvu, magistralom što se spušta od nedalekog Cetinja, nešto je što se ne zaboravlja, naročito u sumrak kada smo i pristigli. Ranko Šuvar/Cropix

Sa visine crnogorskih brda Budva na prvi pogled djeluje kao Monte Carlo u malenom. Na nekoliko redova uz more natiskalo se na desetke luksuznih zgrada, stambeno-poslovnih kompleksa, hotela i noćnih klubova, akvapark, bazeni, dječja igrališta s lunaparkom... Magistralnim cestama kroz grad mile nepregledne kolone superluksuznih automobila, a registarske pločice odaju ih da dolaze iz Bosne i Hercegovine, Srbije, ali i Hrvatske, Italije, Nizozemske, Njemačke, te naročito Rusije. Gotovo svaki drugi cjenik u restoranima tiskan je na ćirilici, no ne onoj srpskoj, već ruskoj, jer Rusi naprosto obožavaju crnogorsko primorje.   

Budva je i veliko gradilište. Upravo se gradi luksuzni poslovno-stambeni kompleks Porto Budva koji će imati čak 300 luksuznih stanova, od kojih je 280 već rasprodano, a jedan je kupio i naš rukometni reprezentativac Igor Karačić. Ispred grada usidrene su goleme jahte, s kojih u klubove i restorane silazi svjetska elita.

Ranko Šuvar/Cropix

Budva je, ujedno, grad luksuza po relativno prihvatljivim cijenama. Za naše prilike nerijetko i jeftinija od brojnih jadranskih destinacija. Da, postoje restorani i klubovi u kojima biste, ne pripazite li, mogli ostaviti godišnju plaću, no u većini restorana i kafića bit ćete zadovoljni završnim računom. Pizze se tako mogu pornaći od pet do deset eura, složenija glavna jela uglavnom ćete platiti od osam do 15 eura, a za približnu cijenu moći ćete pojesti i dobru porciju kvalitetne ili čak vrhunske jadranske ribe. Sve to, naravno, zaliveno sjajnim crnogorskim vinima. Smještaj se može naći od tridesetak do nekoliko tisuća eura po noći, ovisno o tome kakvu razinu komfora očekujete i s koliko dubokim džepom raspolažete.

Nezaustavljivo bujanje

Čini se kako je ovdje nemoguće propasti bavite li se turizmom. Kompleks Porto Budva te još nekoliko manjih koji se upravo dovršavaju posljednji su koji će tu biti izgrađeni, jer u centru grada više nema ni jedne jedine slobodne parcele. No, zato bujaju druga gradska naselja te predgrađe, u kojima se grade apartmani, obiteljski hoteli, hosteli, luksuzni smještajni kapaciteti...

Ranko Šuvar/Cropix

Upravo ove sezone na brdima iznad Budve, u naselju Prijevor, s radom su započeli luksuzni apartmani Bevilacqua. Jedini u tom dijelu grada gostima nude izuzetno luksuzno opremljene apartmane te bazen s pogledom na raskošne planine ponad Budve. Vlasnik Blažo Popivoda (naziv apartmana doslovni je talijanski prijevod njegovog prezimena) otkriva nam kako je deset godina radio kao vozač i vlasnik kamiona u SJedinjenim Američkim Državama dok nije skupio dovoljno kapitala da se vrati i upusti u ovaj poduhvat. 

"Dok sam gradio ovaj hotel, svi su mi govorili da griješim i da mi se investicija neće vratiti jer ulažem u ovako luksuzne smještajne kapacitete. No to je bila moja želja godinama, htio sam se vratiti i napraviti nešto najbolje što mogu. Rodom sam iz Cetinja ali tu sam dvadeset godina i znam kako stvari funkcioniraju. Bio sam uvjeren da će sve dobro ispasti. No, i mene je iznenadilo kako je krenulo. Mislio sam da ću se ove sezone uhodavati, ugostiti nekoliko ljudi kako bih vidio kako stvari stoje, no čim sam apartmane stavio na Booking.com postao sam i prebukiran - konstantno sam pun. Nisam očekivao ni pedeset posto ovoga što nam se dogodilo", otkriva Popivoda koji je tako na vlastitoj koži osjetio nezaustavljivo bujanje budvanskog turizma. Kaže kako se Budvi turizam dogodio gotovo slučajno (naime, do prije dvadesetak godina ovdje nije bilo ničega osim hotela i nekoliko apartmana uz Stari grad), no danas je golema poluga razvoja čitave Crne Gore.

Ranko Šuvar/Cropix

No ono što Budvu čini drugačijom i na čemu je, kaže nam Ana Golubović, direktorica Alart Centra Budva CG (građevinsko-investicijske tvrtke iza koje je na stotine projekata u crnogorskom turizmu), zasnovan ovdašnji turizam jest - noćni život. Budva je grad mladih i oni čine većinu gostiju. Danju ćete na budvanskim ulicama susresti stotine ljepotica u oskudnim bikinijima, plaže su zatrpane mladima koji se kupaju, sunčaju, igraju odbojku na pijesku ili ispijaju koktele, no pravi život počinje zalaskom sunca. Gotovo na svakom koraku veliki su klubovi, a mnogi od njih imaju DJ-eve ili živu glazbu. Predrasuda je da se sluša samo turbofolk, iako on čini većinu glazbene ponude. No, dosta klubova pušta i hrvatsku te glazbu sa europskih i svjetskih top ljestvica. I svaki je prepun. A jedan se ipak posebno ističe.

Lamborghini, Ferrari, Bentley... 

Riječ je o klubu Top Hill, koji svojim kapacitetom od više od pet tisuća ljudi nosi epitet najvećeg kluba na otvorenom na Balkanu. Klub smo posjetili u srijedu navečer, a gošća večeri bila je pjevačica Maya Berović (svi su se iskreno čudili što je ne znamo, jer navodno je velika zvijezda). Ispred kluba bile su parkirani neki od najluksuznijih automobila, Bentleya, Ferrarija, Lamborghini, Jaguara, Mercedesa, BMW-a, s registarskim pločicama iz cijele Europe, pa čak i pokojom američkom. Tisuće ljudi zabavljalo se uz taktove turbofolk zvijezde u klubu gdje VIP zona (u vrijeme našeg posjeta gotovo rasprodana) košta od 1.500 do 3.000 eura na noć. Iako je klub najposjećeniji u rijeme turbofolk koncerata, pa se tako primjerice sutra očekuje kaos zbog nastupa srbijanske folk dive Cece, PR Top Hilla otkriva nam kako klub imidž gradi i u drugim glazbenim pravcima, pa je tako kroz njega prošla krema svjetske DJ scene, odnosno velikani elektronske glazbe kakvi se mogu vidjeti samo na najvećim glazbenim festivalima, poput Ultre ili, primjerice, spektakularnog TommorowLanda. 

Ranko Šuvar/Cropix

"Upravo taj aspekt turizma stvorio je Budvu. Noćni izlasci mladih koji vole popiti, zabaviti se i pritom vrlo mnogo troše. Frenetično otvaranje klubova pretvorilo je Budvu u mjesto najboljeg noćnog života na Jadranu, što je epitet kojeg Budva itekako koristi. Ljudi znaju da se ovdje mogu dobro provesti i zato dolaze", otkriva nam jedna turistička djelatnica. 

A Budva je i omiljena destinacija europskih zvijezda. Naročito se tu ističe obližnji poluotok Sveti Stefan, gdje se cijene noćenja penju na vrtoglavih nekoliko tisuća eura. Upravo tu paparazzi često mogu zateći neka od najzvučnijih imena svjetske estrade. Ove godine već su stigli David i Victoria Beckham, Adriana Lima, te čitav niz vrhunskih sportaša, manekenki, biznismena...

Ranko Šuvar/Cropix

'Što raditi u Dubrovniku osim šetati Stradunom?'

Teško je razviti pravo mišljenje o budvanskom turizmu. S jedne strane ona jest potpuno devastirana parada građevinskog kiča, jer je nedostatak urbanističkih planova dozvolio da svatko gradi što, gdje i kako hoće, što je rezultiralo posvemašnjim urbanističkim kaosom. No s druge se strane treba složiti kako je riječ o brzorastućoj destinaciji koja je izuzetno popularna među mladim turistima. Upravo oni posljednjih su godina u fokusu turističke industrije, jer su voljni putovati i pritom se ne libe trošiti. Moramo primijetiti kako na našoj obali nemamo baš ni jedno mjesto koje okupčja toliko izuzetno bogatih ljudi na jednom mjestu. Čudi to i naše crnogorske domaćine. 

"Imate najljepšu obalu, prekrasne otoke, sjajne gradove sa jako razvijenom infrastrukturom. Dakle, sve ono što Budva nema. A ipak, kao da ne znate privući investitore u turizam, strane biznismene koji bi uložili novac u velike hotele i megaklubove. Dubrovnik je sjajan, ali što da se u njemu radi nakon što se okupaš i prošetaš Stradunom? Iskreno me čudi zašto se Hrvatska nije razvijala u tom smjeru, barem na nekoliko destinacija", zaključuje jedan naš sugovornik. 

turizam

Crna Gora

Budva

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter