PILOTI CROATIA AIRLINESA OTKRIVAJU:

'Dnevno otkazujemo tri leta, svi daju otkaze - od pilota do mehaničara, a kompanija radnu snagu traži vani i to za 7000 eura mjesečno!'


Tomislav Kukec
23.04.2018.21:00
'Dnevno otkazujemo tri leta, svi daju otkaze - od pilota do mehaničara, a kompanija radnu snagu traži vani i to za 7000 eura mjesečno!'
Ranko Suvar / CROPIX

sažeto

Državna aviokompanija ljetnu sezonu letenja počela je, otkrivaju zaposleni, nedovoljno pripremljena zbog čega se događa kaos u organizaciji, a brojni letovi se otkazuju


Tomislav Kukec
23.04.2018.21:00

U posljednjih nekoliko godina iz hrvatske državne aviokompanije otišlo je četrdeset obrazovanih i stručnih pilota, zbog lošeg planiranja kompanija je prisiljena otkazivati unosne poslove, a kaos u upravljanju rezultirao je time da se dnevno barem tri leta otkažu. 

Na katastrofalno stanje u Croatia Airlinesu upozorava Hrvatski sindikat prometnih pilota, a pilot koji već devet godina radi u toj kompaniji (podaci poznati redakciji) kaže da gore razdoblje ne pamti. Uprava Croatia Airlinesa nepotpuna je već godinu i pol i ta se kriza upravljanja prelila na sve slojeve unutar kompanije. 

"Nevjerojatno je da gledamo propast nacionalne aviokompanije u trenutku kada zračni prijevoz doživljava dosad neviđen rast. Konzervativna je procjena da će slijedećih dvadeset godina avioindustrija rasti po dva posto godišnje, potrebne su stotine tisuća ljudi u kompanijama, a samo zračna luka u Frankfurtu traži trenutno dvije tisuće radnika. U to isto vrijeme mi imamo smanjen broj letova, a ljudi zbog lošeg upravljanja odlaze iz tvrtke", kaže nam, gotovo u dahu, pilot ogorčen na stanje u kompaniji.

Politički postavljeni direktori 

Ističe kako se to odražava na zaposlenike koji rade iznimno odgovoran posao. 

"Budimo realni, nije upravljanje zrakoplovom nuklearna fizika, ali je ipak zahtjevan posao i potrebno je imati fokusiran um i mentalnu snagu. Zamislite koliko je teško to postići kada su ljudi stalno u neizvjesnosti oko svog radnog mjesta, a zbog općeg kaosa stalno nam se mijenja radni raspored pa nikada ne znamo kada ćemo raditi, a kada biti slobodni. U kompaniji ima samohranih roditelja, mnoge stjuardese su obiteljske žene s djecom i teško im je isplanirati svoj život", objašnjava. 

Kaže kako je srž problema neadekvatno upravljanje tvrtkom od strane politički postavljenih direktora. Zbog toga nitko ne želi raditi u Croatia Airlinesu i to stvara velike organizacijske poteškoće. 

"Croatia Airlines sagradila je Hangar 3 u kojem se održavaju popravci zrakoplova. Tu se servisiraju i zrakoplovi stranih aviokompanija. To je vrlo unosan posao, a posla ima više nego dovoljno. Hangar bi bez problema mogao raditi u tri smjene. To je čisti dotok novca. No u hangaru se sada radi samo u jednoj smjeni jer nema dovoljno ljudi. Mehaničari ne žele raditi, daju otkaz, a kompanija muku muči kako pronaći nove, ovlaštene mehaničare. To je još više razbjesnilo ljude koji ovdje rade. Naime, kompanija traži mehaničare koje će plaćati 300 eura po danu, plus smještaj. Grubom računicom, ti ljudi, stranci, dobivat će i do sedam tisuća eura mjesečno, a naši mehaničari isti posao rade za jedva dvije tisuće. To ljuti ljude, gubimo novac, a to je i novac poreznih obveznika jer CA nije privatna već državna kompanija", kaže.

Unajmljuju tuđe zrakoplove

Kao konkretan primjer loše organizacije navodi primjere redovitih detaljnih pregleda zrakoplova, odnosno "C-checkova". 

"Iako smo u našim hangarima već radili takve provjere na zrakoplovima starijih godišta i znamo da servis traje četrdesetak dana, tvrtka u svoje planove stavi da će provjera trajati dvadeset dana. Onda to, naravno, ne bude gotovo na vrijeme i prisiljeni smo otkazivati letove ili unajmljivati zrakoplove od drugih kompanija. Poblem je što je sezona počela i sad nemate od koga ni unajmiti zrakoplov. Druga je priča prebacivanje tipova zrakoplova, pa umjesto aviona Dash Q400 koji ima 76 sjedala, na neko odredište 17 putnika prevozi Airbus sa više do 120 sjedala", objašnjava sulude scene pilot Croatia Airlinesa. 

Ništa bolje nije ni mehaničarima. Jedan od njih, koji nas je zamolio da mu zaštitimo identitet ali su podaci poznati redakciji, kaže kako je sustav u hangarima Croatia Airlinesa potpuno kolabirao

"Hangari rade samo u prvoj smjeni, od 7 do 15 sati. Popodne, noću i vikendima nema nikoga. Toga nema nigdje u svijetu, ni u jednoj kompaniji. Dvostruko je manje mehaničara nego prije samo dvije godine. U posljednjih par godina otišlo je sigurno 80 ljudi. Tržište je takvo da nudi bolje uvjete ljudima koje CA nije u stanju dati pa naravno da će oni izabrati bolje plaćeni posao", kaže naš sugovornik. 

Napominje kako zbog cijele situacije redoviti pregledi zrakoplova traju znatno dulje nego inače. On je u kompaniji gotovo dva desetljeća, no nikada nije doživio ovakvu situaciju.

"Zrakoplovi Croatije i dalje su u hangarima, a počela je ljetna sezona letenja. To se još nikada nije dogodilo", otkriva nam mehaničar Croatia Airlinesa dodajući kako su procjene o tome da će svi zrakoplovi biti spremni sredinom svibnja - nerealne. 

"Nema šanse, sigurno će biti u hangarima do lipnja, ako ne i dulje. Uz ovoliko ljudi, nemoguće je odraditi taj posao u roku. Treba reći da sigurnost putnika ničime nije ugrožena jer nijedan mehaničar neće dati svoj potpis ili izgubiti licencu koja glasi na njegovo ime zbog njihovih organizacijskih problema unutar kompanije", kaže mehaničar za 100posto.  Dodaje kako su mehaničari dodatno izgubili živce kad su saznali da će strana radna snaga biti i do tri puta više plaćena nego oni, unatoč jednakim kvalifikacijama i dugogodišnjem iskustvu.

Sindikat je o svemu obavijestio i Vladu te premijera Andreja Plenkovića, a u priopćenju za javnost istaknuli su sve problematične točke domaće aviokompanije.

"Kompanija je pred kolapsom, a sezona je počela.

Croatia Airlines se radi katastrofalno nerealnog planiranja rokova za zimsko održavanje aviona dovela u situaciju da je počela sa ljetnim redom letenja bez dva vlastita aviona koji će imati kašnjenje s ulaskom u promet od mjesec i pol dana. Zato se na letove aviona Dash Q400 stavljaju Airbusi A319/A320, pa su avioni sa 174 sjedala, umjesto onih od 76 sjedala, prevozili po 17 putnika i gubili enorman novac.

Nakon što je povećan broj letova u ožujku, pa se više nije mogla snalaziti sa vlastitim „nadomjescima“, kompanija je počela unajmljivati vrlo skupe avione da uskoče na mjesto aviona koji su kasnili iz Tehnike. Samo u 12 dana od 23.3. do 3.4. unajmili smo 13 aviona od tri različita prijevoznika iz istočne Europe", napisali su. 

Demantiraju, a ne demantiraju

Kaotična situacija trebala bi se, ističu, nastaviti najmanje do 15. svibnja kada bi svi zrakoplovi trebali biti funkcionalni. Dogodi li se u tom periodu nekakav ozbiljni incident, a nije da se ne događaju - recimo, događaji poput onog kad je traktor za prtljagu oštetio avion na Zračnoj luci Franjo Tuđman - te još jedan zrakoplov ostane van pogona, kompanija će generirati još veće troškove. 

Croatia Airlines službeno je komentirala sindikalni istup. Iako tvrde da je riječ o  paušalnim ocjenama, nisu demantirali ni jedan jedini iznesen podatak. 

Posljednje pismo Hrvatskog sindikata prometnih pilota (HSPP), na žalost, samo je još jedan dokaz više nego otvorenog lobiranja sindikata za jednog od kandidata za budućeg predsjednika Uprave Croatia Airlinesa.

U pismu je izneseno niz netočnih i paušalnih činjenica, koje imaju za cilj degradirati dosadašnji rad Croatia Airlinesa te sadašnju i bivše uprave.

Svjesni neosporne uloge koju Croatia Airlines ima u gospodarstvu Republike Hrvatske, u svakom trenutku vodimo se profesionalnim načelima temeljem kojih poslovanje naše kompanije nije i neće biti dovedeno u pitanje.

Putnici mogu u svakom trenutku biti sigurni da će dobiti uslugu kakvu od nas s pravom i očekuju.

Sve poteškoće, koje vrlo očito brinu HSPP, rado ćemo riješiti unutar Croatia Airlinesa, kao i mnogo puta do sada te ih i ovom prilikom pozivamo da s ciljem zbog kojeg i postoje, budu istinski zaštitnici prava radnika, a ne otvoreni lobisti određenih osoba.

Croatia AIrlines

Zrakoplovstvo

Ivan Šimundić

civilna avijacija

Podijeli članak