foto: ‘Prijete božjim kaznama i teškim grijehom’

Gospođa se htjela 'ispisati' iz crkve, a biskupija joj poslala pomalo zastrašujuće pismo: 'Čin istupanja je kažnjivo djelo koje uključuje i najtežu crkvenu kaznu'


Mia Peretić
13.04.2019.19:00
Gospođa se htjela 'ispisati' iz crkve, a biskupija joj poslala pomalo zastrašujuće pismo: 'Čin istupanja je kažnjivo djelo koje uključuje i najtežu crkvenu kaznu'
iStock

sažeto

Pozivaju je na osobni susret sa župnikom kako bi promislila o težini i posljedicama svog čina


Mia Peretić
13.04.2019.19:00

Krštenje je sakrament kojim se postaje član zajednice vjernika kod kršćana katolika, pravoslavaca i protestanata, a u Hrvatskoj je tradicija takva da se u većini slučajeva ne radi o dobrovoljnom činu, već sakrament kojim se oslobađamo istočnog grijeha i postajemo djeca Božja primamo u dobi kada smo i sami faktički djeca. Želju i nakanu da krštenik bude kršten u ime djece izražavaju roditelji i kumovi. 

Pa, iako u vjersku zajednicu inicirani voljom drugih, u posljednje smo vrijeme uočili rastući broj slučajeva ljudi koji su se, ovoga puta vlastitom voljom, odlučili na formalno okončanje svog pripadanja Katoličkoj Crkvi.

Takav čin popularno se naziva "ispis iz Crkve", no točnije bi bilo reći da se zapravo radi u istupanju. Razlozi su brojni, no obrazac je identičan: tijekom razgovora s našim sugovornicima, o čijim smo iskustvima istupanja iz crkve pisali na 100posto, saznali smo da su svi manje - više prošli standardan put.

Primili su sve sakramente, no u jednom su trentuku 'prelomili'. Neki su revoltirani uplitanjem Crkve u sve sfere društva, neki imaju problem s institucijom koja se nalazi u očitom raskoraku između nominalne doktrine i svakodnevne prakse, a neki jednostavno ne žele pripadati zajednici u koju nisu ušli vlastitim izborom. 

Poslala Zahtjev za istupom i dobila pomalo srednjovjekovan odgovor

Ljudi koji su svoje istupanje finalizirali nisu se susreli s većim problemima, već prije određenim neugodnostima, što je u svakom slučaju bilo očekivano s obzirom na hrvatski društveni kontekst. No, gospođa koja nas je zamolila da ju predstavimo samo inicijalima B.S. u svom postupku istupanja naišla je na, pa reći ćemo, pomalo "srednjovjekovne" probleme. 

Prije svega, gospođa nam povjerava kako se na istupanje iz Katoličke Crkve odlučila jer ne želi više, makar simbolično, biti članica te organizacije. 

"Imam sve sakramente, no kako se čovjek razvija, postepeno prestane vjerovati u Zubić vilu, pa u Djeda Mraza, a neki i u Boga. Za mene je kap koja je prelila čašu njihovo ponašanje i miješanje gdje im nije mjesto. I to za veliku lovu. Zatim svi skandali sa silovanom djecom i časnama, milijuni koje dobivaju iz države, život u izobilju dok narod kopa po kontejnerima, sve je to presudilo da se odlučim na formalno istupanje".

Zapelo je već s ovjerom potpisa

Postupak za istupanje iz Katoličke Crkve nije kompliciran, zapravo je potrebno ispisati, popuniti i potpisati nekoliko dokumenata. Ti se dokumenti, preporučeno s povratnicom, šalju na dvije adrese: u Župni ured gdje ste kršteni, a zatim u Biskupski ordinarijat, odnosno biskupiju u kojoj se nalazi župa u kojoj ste kršteni. 

Naime, iako u formalnoj proceduri, koja se može naći na stranicama Centra za građansku hrabrost, stoji da bi vlastoručni potpis valjalo ovjeriti kod javnog bilježnika jer se time validira identitet potpisnika, naše ranije sugovornike to nitko nije tražio.

No, na njezin dopis naslovljen "Zahtjev za istupanjem", stigao je zanimljiv odgovor iz biskupije. Prije svega, mole ju da svoj potpis ovjeri kod javnog bilježnika. 

"Sa žaljenjem smo zaprimili Vašu pismenu izjavu kojom tražite da istupite iz Katoličke Crkve. Molim Vas da uzmete u obzir da ne možemo uvažiti ikakvu pismenu na kojoj nije utvrđena istinitost ili istovjetnost Vašeg potpisa. Naime, kako bi se spriječila bilo kakva mogućnost zlouporabe osobnih podataka, a na što se i sami pozivate, molimo Vas da potpis na Vašem zahtjevu, kao i potpisi eventualnih svjedoka, budu ovjereni kod javnog bilježnika", pišu iz biskupije.

Doduše, ostavili su joj i mogućnost da izbjegne javnobilježničke troškove tako da se osobno susretne sa svojim nadležnim župnikom.

Screenshot / dopis

"Dakle moram ovjeriti svoj potpis i potpis svog svjedoka jer oni smatraju da me netko na to nagovorio i žele da odem na razgovor župniku jer imaju strašne posljedice: od kumstva, vjenčanja, pogreba. Šećer na kraju, kada se ispišem i dalje ostajem ontološki vezana za Crkvu", tumači dopis naša sugovornica.

'Na susretu sa župnikom promislite o težini svog čina'

No, ovdje stvari tek postaju zanimljive. Kako se može iščitati u nastavku dopisa, čini se da bi osobni susret sa župnikom trebao imati još jednu svrhu:

"...kako bi se pokušalo kroz osobni susret razumjeti razloge istupa iz Katoličke Crkve, potičem Vas, ukoliko to želite učiniti, na susret s Vašim župnikom koji će Vam, vjerujem, pomoći kako biste promislili o težini i posljedicama tog čina, razmotrili eventualno promjenu Vaše odluke, te kako bi Vam se sa svom osjetljivošću, ali jasno, objasnilo da stvarni čin kida veze zajedništva s Crkvom koje postoje od trenutka krštenja".

Dakle, iako se gospođa svojim zahtjevom za istupanjem i svim pratećim dokumentima izjasnila da zajednici Katoličke Crkve više ne želi pripadati, iz dopisa biskupije se stječe dojam kako ni sama nije svjesna težine i posljedica tog čina, te kako joj je potrebno i osobno pojasniti što zaista znači kidanje veze zajedništva s Crkvom.

Zvuči dosta ozbiljno, zar ne?

Screenshot / dopis

"Oni takoreći prijete božjim kaznama, teškim grijehom i kažnjivim djelom'

No, ni to nije sve. Ako gospođa do sada nije shvatila, ovaj, kako navode, teški grijeh je i kažnjivo djelo na crkvenom području. 

"Naime, takva odluka, ukoliko kvalificirana kao čin stvarnog otpada, jest tako teška da se smatra ne samo teškim grijehom nego i kažnjivim djelom na crkvenom području sa svim svojim kanonskim posljedicama: nemogućnost kumovanja, nužnost dopuštenja mjesnog ordinarija za sklapanje ženidbe, uskrata crkvenog pogreba bez obzira na eventualni zahtjev drugih osoba, osim ako osoba nije pokazala neke znakove kajanja, zabrana sakramenata i blagoslovina, primanja sakramenta, te najtežu crkvenu kaznu, ako su se za to ispunili uvjeti, izopćenja latae sententiae".

iStock

Ako vam posljednja latinska fraza nije poznata, pomoći ćemo vam, radi se o ekskomunikaciji ili izopćenju iz Crkve. Dakle, čin stvarnog otpada za sobom za sobom povlači niz posljedica. I zaista, nije nelogično da si, ako već odlučite okončati svoje pripadanje određenoj vjerskoj zajednici, ograničite i neka prava unutar iste.

No, kategorizacija poput  "čina stvarnog otpada", "teškog grijeha", "kažnjivog djela", te "najteže kazne" zaista zvuče pomalo srednjovjekovno zastrašujuće.

Sasvim je u redu osobu upoznati s pravima, obvezama i konzekvencama, no koliko je zaista potrebno i opravdano koristiti ovakvu terminologiju?

"Nije da me nagovaraju, nego takoreći prijete kojekakvim "božjim kaznama", činom stvarnog otpada", revoltirana je gospođa B.S. 

Screenshot / dopis

Nakon dramatičnih upozorenja, dolazi red ljubavi, jer i nakon konačnog istupa iz Katoličke Crkve, do sada potencijalni izopćenik krštenjem i dalje ostaje vezan s Crkvom, te će, baš kao u prispodobi o izgubljenom sinu, uvijek biti poželjan povratak u očinsku kuću. 

'Svećenik očito zahtjev ne želi preuzeti'

Naša se sugovornica nije obeshrabrila, figurativno rečeno, 'paklenim ognjem', iako iz lokalne župe još nije dobila nikakvu povratnu informaciju po pitanju svog zahtjeva za ispisom.

"Danas mi je došla neotvorena kuverta od lokalnog župnika, očito ju nije želio ni preuzeti", rekla nam je i dodala kako će, ukoliko se problemi nastave, kontaktirati Pravobraniteljicu za ljudska prava".

crkva

istupanje

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter