Insajderski pogled Zagrebačkih iznajmljivača

'Gost me pozvao na večeru, odbila sam ga i bilo je neugodno. Jedni su mi odvalili fasadu na balkonu. Rentam samo sobu, a gost se prešetavao u gaćama po stanu'

Valerija Bebek
11.12.2018.21:00
Damjan Tadic / CROPIX / Ilustracija

sažeto

Iskustva iznajmljivača u Zagrebu ukazuju da bi mnogi putovali jako jeftino, a očekivali uslugu hotela od sedam zvjezdica

Valerija Bebek
11.12.2018.21:00

Airbnb postao zlatni alat poduzetne čeljadi u Zagrebu. Tkogod se mogao dočepati neke nekretninice, stančića, garsonijere, suterena, izbe, krenuo je u preuređenje i rentanje. Konačno da je glavni grad postao metropola kao i sve druge, barem kao one jednako malene metropolice po Europi. Kako smo mi Zagrepčani pobožno hrlili u Graz, Budimpeštu, Beč, Bratislavu, vikendima uoči Božića, tako se i Zagreb nekako utisnuo u turističku kartu Europe. Isprva kao Advent-city-break destinacija, zatim kao zgodan transfer prema obali po ljeti. A kada se to dvoje spojilo dobili smo solidnu turističku sezonu koja 'radi' cijele godine.

Iznajmljivanje, tko može zamjeriti? Nitko! Nitko ne zamjera ni Primorcima, Dalmatincima, Istranima to je sasvim logičan način popunjavanja kućnog budžeta. Na stranu sad očajni podstanari ili ljudi koji bi htjeli kupiti stan pa samo gledaju kako cijene kvadrata divljaju iz mjeseca u mjesec. To su druge teme. O životnom standardu, nedovoljnom broju smještaja, neuređenom tržištu nekretnina.

Za razliku od turizma na obali, Zagreb ima svoje specifičnosti. Sezona traje cijele godine, rijetko tko bukira apartman ili sobu na dva tjedna da bi se sunčao na obližnjoj plaži. Gosti nisu umirovljeni Nijemci koji dolaze u isti apartman od 1978. i to svake godine u istom terminu. Kako to izgleda u praksi i s čime se susreću iznajmljivači u Zagrebu otkrili su za 100posto.

Gosti koji ne idu van iz stana

Sanja je kupila stan u Zagrebu na dugogodišnji kredit, činjenicu što ima dodatnu spavaću sobu htjela je iskoristiti da si malo pokrpa kućni budžet. Budući da je i sama mnogo putovala po Europi bila je upoznata s principom Airbnb-a i unajmljivanja sobe u stanu. To je kako kaže "poluprijateljski pristup, gost dijeli životni prostor s domaćinom. Unaprijed se zna koje prostorije smije koristiti, a domaćin pomaže turistu svojim savjetima i preporukama". Gosti su, kaže, uglavnom mlađi, dolaze vikendom, ali ima i povremeno nekih koji su na proputovanju pa dolaze i preko tjedna. Napominje kako je većina njih ugodna i nemaju čudnih situacija, ali budući da više vremena provode skupa do njih zna i doći.

"Dogodilo mi se nedavno da je jedna turistkinja zahtijevala moju četku za kosu. Dakle došla je u stan, ja rentam sobu i privatnu kupaonicu s korištenjem zajedničkih prostorija - dnevni boravak i kuhinju. I žena traži od mene da joj dam četku za kosu. Je li to normalno?", pita se Sanja.

Opisuje kako boravi u stanu sa svojim gostima, računala je da će se mladi ljudi iz cijelog svijeta ponašati kao i ona kada je na putovanju. Otići iz stana ujutro i vratiti se navečer, kaže ona tako radi kada putuje. Obilazi grad u koji je došla, a u smještaju se otušira i spava. Ali nju su njezini gosti iznenadili. Primijetila je da se neki nikako ne daju 'maknuti iz stana'.

Damjan Tadic / CROPIX

"Vjerojatno se zato događa toliko nezadovoljstva u mojoj glavi, jer ljudi dođu i borave u mom stanu, a meni to osobno nije jasno. Ali to je moje viđenje Airbnb-a. Meni je blesavo da dođeš u Zagreb na tri dana i ti si tri dana konstantno u stanu", kaže Sanja. Ona za noćenje naplaćuje 118 kuna, odnosno 150 kuna ako su dvije osobe.

Lažu u ocjenama stana

Druga naša sugovornica Marija kaže da su njezini ugosti uglavnom divni i ugodni, ali ima nekih koji se ponašaju kao da im je Katica za sve. "Zvala me jedna gošća da joj prevedem upute za polugotove lazanje, iako je na kutiji bila uputa na engleskom, na kojem smo i pričale, i doslovno sam joj to morala čitati. Slikala je kutiju i poslala mi na mobitel i onda sam joj to morala rastumačiti", opisala je situaciju. Ista joj se djevojka telefonom žalila zašto u susjedstvu netko buši, ona mora držati instrukcije putem interneta.

Stanovi i domaćini na Airbnb-u izloženi su javnoj ocjeni, isto kao i gosti. Uz opis koji može biti opširan koliko vam srce želi, ocjenjuju se različite kategorije od uređenja, opremljenosti, lokacije... Svakom iznajmljivaču koji drži do sebe bitno je da je ocjena što veća, da je njegov opis stana što točniji. Marija je dogurala do titule super-hosta, što znači da je pouzdana, čista i da je stvarno super-domaćin.

"Jedna Amerikanka mi je srušila cijenu jer na mojoj tramvajskoj stanici (a niti na jednoj u Zagrebu) nema automat za kupiti karte. Ona je prekasno izašla iz stana, stanica joj je doslovno pod nosom, i nije valjda stigla kupiti kartu na kiosku. Srušila mi je ocjenu zbog toga, da je to krivo što je skoro zakasnila na autobus", objašnjava Marija. Kaže kako je na toj digitalnoj platformi sve više manje jasno. Adresa stana povezana je s digitalnom kartom i tu nema muljanja od strane iznajmljivača.

Ranko Suvar / CROPIX /Ilustracija

"Dala mi je i lošu ocjenu na lokaciju, ali poanta Airbnba je da si sam biraš lokaciju, ti vidiš na karti koliko si udaljen od čega. I te nešto kad pitaju, kažeš im na primjer - stan je udaljen 20 minuta od Autobusnog kolodvora, 15 od Glavnog trga... Ima tri tramvajske linije, stanica je toliko udaljena od stana", kaže Marija.

'Koliko para toliko muzike'

Njezino iznajmljivanje je nešto drugačije od Sanjinog jer ne boravi u stanu sa svojim gostima, ali im je na raspolaganju za svaki savjet ili ako nešto pođe po krivu, često gosti odlaze iz stana sami, vrata se zaključavaju automatski, a ključ joj ostave u stanu. "Bili su mi jedni gosti, kad sam ušla u stan vidjela sam da je na balkonu otpao dio fasade. Pitala sam ih što se dogodilo. Odgovorili su mi dosta kasnije, nakon što su skroz otišli iz zemlje i rekli su da nije bilo ništa. Vidjela sam i da su palili grijanje usred ljeta", kazala je i rekla da svaki iznajmljivač mora biti spreman na neke čudne situacije i ona je toga svjesna.

U razgovoru za 100posto Marija je htjela i naglasiti da su ljudi koji joj dolaze u stan uglavnom simpatični, a često upozna i zaista divne ljude. "Upravo su mi bili jedni ful simpatični Srbi. Kad su izlazili ostavili su ključ u stanu i samo zalupili vratima - takav je sistem i kvaka. Ja sam u stan mogla doći tek kasnije, čovjek mi je popodne poslao poruku s pitanjem je li sve ok. Namjestili su krevet, kao da nitko nikad nije bio u tom stanu. Ima mnogo simpatičnih ljudi koji imaju razumna pitanja za lokalne savjete, a stan ostavljaju čistim", tumači Marija.

Ipak, dogodi se i koja nezgoda, tako joj je jedna gošća potrgala dasku za WC, a još je to spomenula u ocjenjivanju stana. "Napisala je da je sve bilo super osim daske i da bi bilo lijepo da se to popravilo prije. Nevjerojatno, daska mi nije bila strgana prije", zaključila je Marija i dodala kako su to te nepredviđene situacije na koje je spremna.

Petar je nedavno počeo iznajmljivati garsonijeru koju ima u sklopu obiteljske kuće. Budući da i sam ima nekoliko kućnih ljubimaca i voli životinje, u opis smještaja je stavio - ljubimci dobrodošli. Ono što je zamijetio da mu dolaze ljudi s ljubimcima i kako kažu upravo zbog toga su odabrali njegov smještaj. "Pretpostavljam da sam rijedak jer nudim takvu uslugu, a kao takav brzo im upadnem u radar", kazao je Petar za 100posto. Kao što je on tek počeo s iznajmljivanjem, smatra i da je Advent u Zagrebu vrlo mlada atrakcija i ono što je primijetio kod svojih gostiju da oni zapravo dolaze vidjeti što se uistinu nudi. Negativnih iskustava, za sad, nema. "Booking i Airbnb su snažne platforme koje imaju razvijenu i recenziju gosta od strane iznajmljivača, pa sukladno s time, malo tko želi da ga se javno kritizira", kazao je.

Damjan Tadic / CROPIX

"Što se tiče zahtjevnosti gostiju, držimo se proporcionalnosti ponude s cijenom, odnosno, jeftini smo u odnosu na ostale. Gosti su svi do sad bili informatički pismeni i znaju to pa nemamo nikakvih problema po tom pitanju. Bitno je da se ne laže prilikom oglašavanja. Budući da se i sam bavim oglašavanjem, znam koliko je ta stavka bitna", objasnio je Petar.

Kada se gost krene upucavati...

Kaže da je on sa svojim smještajem fokusiran na kratkoročni boravak od nekoliko dana, a gosti koji mu pristižu upravo toliko dana i borave u Zagrebu. "Svaki put kada dođu novi gosti volim im gledati u lica kada prvi put uđu u svoj prostor. Po tome odmah mogu znati kako će im biti", zaključio je.

Sanja je po mnogim njezinim prijateljima hrabra što živi u stanu u kojem joj dolaze stranci. Do, sada je kaže imala dvije neugodne situacije. Prije nekoliko novi godina došla su joj dva gosta iz Švicarske. "Kvazi-Švicarci, to kažem jer taj jedan problematičan je imao putovnicu, ali je bio balkanski tip. Šokiralo me kada sam ga vidjela da se u gaćama prešetava po dnevnom boravku, upozorila sam ga da nije sam tu i da se obuče. Osim toga bio je iznimno neuredan u WC-u", rekla je i dodala da je nakon toga malo čak i pauzirala iznajmljivanje.

Druga neugodna situacija dogodila joj se kad ju je jedan gost pozvao da ode s njim na večeru. "Ja sam ga na fino odbila, izvlačeći se na obaveze, nije mu to bio baš dovaljan znak da odustane. Tu je nastala dosta neugodna situacija. Otišla sam iz stana i onda sam čamila kod roditelja do 11-12 navečer i šuljala se u svoju sobu. Na kraju sam shvatila da mi je uzeo moj originalni punjač od mobitela i ostavio svoj lažni... i vrlo vjerojatno dvije vilice, jer od tada ih nema. To je valjda bila osveta jer nisam htjela na večeru s njim", prisjetila se Sanja.

Njezin zaključak je da se ljudi nekada ponašaju jako komotno "Putovali bi za jako jeftine pare, a očekuju uslugu hotela od sedam zvjezdica", zaključila je Sanja.