važno je samo da se potroši novac

Hrvatska je prepuna mostova i cesta koji ne vode nikuda. Sve krene s velikim planovima, fotkama političara, potroše se milijarde i onda građani dobiju ćorak


Daniel Radman
02.05.2019.14:00
Hrvatska je prepuna mostova i cesta koji ne vode nikuda. Sve krene s velikim planovima, fotkama političara, potroše se milijarde i onda građani dobiju ćorak
Cropix

sažeto

Za pionira takvih poduhvata obično se uzima danas pokojnog Branka Vukelića, nekadašnjeg ministra u Sanaderovim vladama po kojem se danas neslužbeno zove najslavniji most koji ne vodi nikamo


Daniel Radman
02.05.2019.14:00

Na poleđini novčanica eura, ako niste znali, nalaze se mostovi koji ne vode nikuda. Zapravo, oni i ne postoje. Da ne bi bilo svađa unutar pojedinih zemalja Europske unije pao je dogovor da se mostovi jednostavno – izmisle. Dakle, jedina njihova uloga je ona simbola povezivanja Europe.

Ideju EU-a doveli smo do apsurda

Robert Fajt / CROPIX

Hrvati su po tom pitanju otišli puno dalje od EU-a, u kojem i nismo ni bili kad se odlučivalo o izgledu novčanica. No, eto, poveli smo se za njihovim primjerom i krenuli u izgradnju prometnih objekata koji – poput onih na vrijednim papirima – imaju isključivo simboličku vrijednost. Eto, možemo reći da smo ih napravili, a u stvarnosti ne služe apsolutno ničemu.

Za pionira takvih poduhvata obično se uzima danas pokojnog Branka Vukelića, nekadašnjeg ministra gospodarstva i obrane u Sanaderovim vladama. Po njemu se danas neslužbeno zove najslavniji most koji ne vodi nikamo. Prvotna ideja – protivnici ovog projekta bi rekli 'opravdanje' za isti – bilo je rasterećivanje prometa preko Karlovca i stvaranje alternativnog puta autocesti prema Dalmaciji koji je trebao ići od Mostanja do Vukmanićkog Cerovca. 'Igrom slučaja', potonje je Vukelićevo rodno mjesto, predviđena trasa duga je 6,2 kilometra, a sam most preko Korane dug je 304 metra.

Gle čuda, ministri se slikali

Robert Fajt / CROPIX

No, iz nekog nepoznatog razloga radovi su krenuli od mosta, a da prilazne ceste nisu ni započete. Dobro, postojalo je neko objašnjene, a ono je glasilo da je most najzahtjevniji dio projekta te da je za njegovu izgradnju potreban najdulji rok.

Gradnja je započela 2007., na otvorenju radova – uz samog Vukelića – pojavili su se i tadašnji ministri Božidar Kalmeta i Berislav Rončević, a dvije godine poslije uspješno je završen. Njegova je izgradnja stajala nešto manje od 50 milijuna kuna, a onda je došla recesija, pa je preostali dio projekta – za koji je trebalo izdvojiti pet puta veći iznos – ostao na čekanju. Do danas.

Što se u međuvremenu dogodilo? Nekom je ipak i bio od koristi. Kad je već stajao netaknut, 2009. godine lopovi su se poslužili metalima korištenim za njegovu izgradnju, pa su netragom nestale slivničke rešetke i bakreni spojevi za uzemljenje. Pet godina poslije postao je privremena deponija građevinskog otpada.

Hrvatski Golden Gate

Vlado Kos / CROPIX

Po uzoru na Karlovac, i Osijek je dobio isti projekt. Radili su na istom principu, prvo most, a onda sve ostalo. Ovdje je ipak malo drukčija priča, odnosno i drugi iznos. Vrijednost projekta iznosila je preko milijardu i za razliku od 'kratkog' Vukelićevog mosta, ovdje je riječ o pravoj grdosiji.

No, Karlovčanima je laknulo, nisu bili jedini. Kao i u slučaju 'Vukelićevog mosta' i ovaj je pompozno najavljen. Vladimir Šeks ga je svojedobno najavio kao hrvatsku verziju 'Golden Gatea', legendarnog mosta u San Franciscu. S jedne strane, to nitko ne može osporiti jer je most na Dravi – iz perspektive arhitekata - u blizini mjesta Petrijevci doista prekrasan objekt koji je za sada samo ukras.

Kvaka je, kao i slučaju Karlovca, da prilazne ceste i dalje čekaju, a da dobije svoj puni smisao treba nam suradnja i drugih država. Naime, most je na koridoru '5.C' koji bi trebao povezati Budimpeštu s Jadranom, točnije lukom u Pločama. Kako bi se to ostvarilo, potrebna je dobra volja (i novac) Mađarske i Bosne i Hercegovine. No, ni jedni ni drugi – a pogotovo ovi drugi – nisu se nešto pretrgli da bi sve bilo funkcionalno.

Plan je da svi dijelovi koridora budu izgrađeni do 2023., a već sad je posve izvjesno da do toga neće doći. Hrvatska i Mađarska strana – barem prema postojećim planovima – trebale bi odraditi svoje, no sve govori da ćemo još neko vrijeme čekati BiH. Oni su sad, približno, na trećini izgradnje svog dijela koridora, pa će i ovaj još neko vrijeme biti samo simbol. 

Ako uzmemo u obzir da je most neslužbeno završen 2016. to dovoljno govori koliko će dugo čamiti, a za razliku od otiska na novčanicama naš je simbol stajao preko milijardu kuna.

Sušiona pršuta vrijedna 280 milijuna kuna

Mario Todoric / CROPIX

A treća priča stiže iz Omiša, tamo je još 2012. prokopan tunel koji je trebao biti važan dio omiške obilaznice. No, ta obilaznica i dalje ide u sferu znanstvene fantastike. Problem je u tome što sam grad muku muči s prometom, tijekom ljeta i turističke sezone ondje su nesnosne gužve, kroz grad prođe 50-60 tisuća vozila, zbog čega je i krenuo projekt.

Sam tunel je vrijedan približno 280 milijuna kuna, a on kreće od izlaza iz Omiša kroz brdo prema Cetini. Dug je oko kilometar i pol (čak i nešto više, 1.471 metar). Na njega se trebao nastaviti most, a potom i pristupne ceste.

Već pogađate, trebao je, a iako postoje naznake da će 'jutro promijeniti sve', odnosno da će se iduće godine nastaviti radovi, Omišani u to sumnjaju. Kako i ne bi, kad slične priče već slušaju godinama.

Okrenuli su i oni priču na šalu, kažu u tunelu bi se mogli sušiti pršuti ili uzgajati gljive, pa da barem postoji neka korist, a sad je to turistička 'antiatrakcija' koju ogorčeni stanovnici nazivaju rupetinom izvan grada. Cijeli projekt, odnosno nastavak istog, procijenjen je na gotovo dvije milijarde kuna, a to mnogi shvaćaju kao 'dvije milijarde izgovora' da se ne krene dalje.

Kad smo čuli kako Pelješki most napreduje, i kako Kinezi rade svoj dio posla, a da će prilazne ceste čekati, pojavio se sad već refleksni strah da ćemo uskoro dobiti i četvrti simbol. On je trebao biti ponos Hrvatske, simbol povezivanja hrvatskog sjevera i juga, a eto, skepticima imaju drugu ideju: staviti i Pelješki most na novčanicu eura, jer se ionako čini da će i on postati – simboličan.

MOST

Karlovac

Omiš

tunel

Drava

Branko Vukelić

Golden Gate

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter