FOTOREPORTAŽA: Željko krntije pretvara u vrhunske aute

'Imao sam ponudu da odem van, no imao sam oca koji je nakon majčine smrti bio kao malo dijete, a ja sam, blago rečeno, lokalpatriot'


Mia Peretić
16.01.2019.19:00
'Imao sam ponudu da odem van, no imao sam oca koji je nakon majčine smrti bio kao malo dijete, a ja sam, blago rečeno, lokalpatriot'
Zeljko Puhovski / CROPIX

Mia Peretić
16.01.2019.19:00

Često nam se dogodi nas novinarski posao odvede do zaista fascinantnih ljudi, a jedan od takvih je Željko Octenjak iz Vrbovca, mladić koji automobilima, kojima naoko nema spasa, udahne novi život. Napuštene aute, popularno zvane stare krame, polako pretvara u mamce za sve ljubitelje oldtajmera i one istančanijeg stila.

Privatni album

Sve je počelo s ocem...

"Sve je počelo s mojim ocem Alojzom koji je bio automehaničar, imao je svoju radionicu u Vrbovcu od 1978. godine. Nakon što mi je 2010. godine preminula majka, želio sam na bilo koji način izvući oca iz depresije. Kupio sam mu stari Ford Taunus, a on ga je popravio u svega tri mjeseca. Zatim smo kupili treći, pa četvrti i tako je krenulo. No, prošle godine ostao sam i bez oca, pa otkad njega nema, na restauraciji starih automobila radim sam", priča nam Željko.

Privatni album

Čim smo stigli odveo nas je u jednu od radiona u kojoj nam je pokazao sjajni, crni Opel Kapitan koji je skoro pa gotov projekt:

"Njega se nikad neću riješiti jer je bio tatin", napominje Željko.

Zeljko Puhovski / CROPIX

Svaki auto ima svoju priču: neki su tonuli pod morem, a neki su bili zakopani pod zemljom

No, osim što ga određeni auti vežu uz oca, svi imaju i vlastite priče:

"Opel Kapitan sam našao u polju. Imao sam curu u Sv. Ivanu Zelini i kako sam išao do nje, vidio sam napušteni automobil u polju. Mislio sam da je to ona stara predratna Buba, ali nije bila. Ovo je Wehrmachtov Opel Kapitan iz 1937. Našli smo ga praktički zakopanog u zemlji".

Svaki korak svog rada na autima pažljivo dokumentira na Facebook stranici Rust Incorporated.

Privatna arhiva

Pošto samo ime zvuči onako, klasično američki, pitali smo ga što misli o svim onim reality emisijama u kojima mehaničari "nabrijavaju" krntije do neprepoznatljivosti u samo dan ili dva:

"Gledao sam te američke reality emisije u kojima oni srede auto u rekordnom roku, no to nije realno, ima masa toga na YouTube-u gdje se vidi da se auti, nakon što je emisija snimljena, redovno vraćaju na popravke. Većina njih nije ispravna. To je show, tko će snimati kako se godinu dana radi na autu. Mnogo sam puta vidio da je auto 'riješen', a u tri iduće epizode u pozadini stoji taj isti auto. Samo, sada je rastavljen i može se uočiti da se na njemu i dalje radi". 

Zna o čemu priča jer je i sam na nekim automobilima radio godinama.

Hobi od kojeg je moguće živjeti

Samo letimičnim pogledom na galerije slika, jasno je da ovakav podvig nije moguće napraviti ako zaista ne volite posao koji radite. Jer, to što radi Željko spada u domenu pravog umjetničkog djela.

"Počelo je kao hobi. U nekoj mjeri to još uvijek i jest hobi, no sada od toga mogu živjeti. Stare aute nalazim po šumama, livadama, a jedan je čak neko vrijeme proveo i u moru".

"Ova Lancia Fulvia je devedesetih završila u moru kraj rive. Moguće da je potonula na čak dva tjedna. Bila je u stvarno gadnom stanju, dijelovi su bili truli. Ovaj je auto sada praktički gotov, možete ga voziti i taj će sigurno na prodaju", pokazuje nam Željko.

Zeljko Puhovski / CROPIX

A kupci? 

"Većina ljudi koja je do sada kupila auto koji sam obnovio su uglavnom stranci. Dakle, Nijemci, Talijani. Moram biti iskren, ljudi ih, po mom mišljenju, uglavnom kupuju da se prave važni. Ali realno, lijepo je vidjeti takav auto, voziti ga po gradu. No, to nije niti ekonomično, a bome ni sigurno", iskreno će Željko Octenjak, pokazujući na plavi Opel Record koji stoji u drugoj garaži i čeka na svoj finiš. 

"Taj auto tvornički nije imao ni pojaseve, a ja ih sređujem tako da budu baš kako su prvotno napravljeni".

Iako na starim autima marljivo radi, sam nema potrebu voziti se u jednom takvom

"Ja vozim ovaj veliki srebrni Peugeot, moderan auto koji je puno ugodniji. Ne troši puno, mogu otići van i parkirati bilo gdje bez da stražarim nad svakom ogrebotinom. Kad smo tata i ja sredili "amerikanca", odnosno Lincoln Continental, tata je njime znao ići do groblja. Skoro je bankrotirao na benzinu", prisjeća se kroz smijeh.

"Da, u inozemstvu bih puno bolje zarađivao, no Hrvatska je lijepa zemlja, a najveći je problem što ljudi često ne bivaju pošteno plaćeni za svoj posao"

Željko po struci nije automehaničar, već je robotičar. Završio je Fakultet strojarstva, što je zasigurno dobra podloga za ono čime se danas bavi. S obzirom da je kao takav tražena "roba" na tržištu rada u inozemstvu, zanimalo nas je zašto nije slijedio primjer brojnih mladih koji su budućnost odlučili osigurati izvan Hrvatske:

"Siguran sam da bih ovime bolje zarađivao vani, imao sam čak i ponudu. Jedan čovjek je vidio što radim i rekao je da radi CNC strojeve u SAD-u. Živio je na Floridi i rekao mi je da će mi biti super. Iskreno, imao sam oca koji je nakon majčine smrti bio kao malo dijete, a ja sam, blago rečeno, lokalpatriot, tako sam odgojen".

Zeljko Puhovski / CROPIX

Osim lokalpatriotizma, Željko nam pojašnjava što konkretno misli o ostanku u Hrvatskoj, odnosno u Vrbovcu:

"Situacija u Hrvatskoj je loša, ali realno, ovo je lijepa država. Ljudi su u redu i jako su dragi. Ne odlaze mladi zbog politike, oni žele da sustav radi normalno, da birokracija nije takva kao kod nas. Najveći problem ove države je što ljudi koji pošteno rade često ne bivaju pošteno plaćeni, ljudi odlaze jer žele biti plaćeni za svoj posao", smatra Željko.

"Tko god želi raditi na svom autu, kod mene je dobrodošao"

Željko često radi i niz drugih manjih poslića, a često uskače i drugima kojima pomaže. Njegova su vrata uvijek svima otvorena, posebno onima koji bi se i sami željeli okušati u sređivanju svojih automobila:

"Ja sam ljudima rekao da ovdje može doći tko god želi. Kod mene imaju prostor i alat, ne moraju znati ništa, ja ću im sve drage volje pokazati. I meni je gušt da nisam solo, a veliki sam pobornik metode 'Uradi sam' i ne smatram da je to nekakva nauka koju je nemoguće savladati", zaključuje Željko.

Zeljko Puhovski / CROPIX

automobil

restauriranje

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter