'spitka' je out, koje brendove sada nose?

Mladi desničari imaju tajni jezik kojim komuniciraju preko odjeće, naučite prepoznati njihove znakove


Ružica Matić
07.05.2018.17:25
Mladi desničari imaju tajni jezik kojim komuniciraju preko odjeće, naučite prepoznati njihove znakove
Reuters

sažeto

Uz pomoć brendova koje nose i simbola na odjeći lako mogu naći istomišljenike kad uđu u bar ili na nogometni stadion


Ružica Matić
07.05.2018.17:25

Ćelava glava, martensice i 'spitka', dugo je to bio image po kojem smo lako mogli prepoznati mlade obožavatelje ultradesnih političkih opcija. Ako su bili regrutirani iz redova navijača umjesto 'marti' bi nosili tenisice, ali i dalje ih se praktički moglo 'uočiti iz aviona'. No, situacija je posljednjih godina u Europi postala malo zamršenija, otkriva Cynthia Miller-Idriss u knjizi The Extreme Gone Mainstream: Commercialization and Far Right Youth Culture in Germany.  

U knjizi nastaloj nakon višegodišnjeg terenskog rada američka sociologinja istražuje na koji način moda može poslužiti da privuče mlade ljude koji koketiraju s rasističkim ideologijama.

„Proučavam kodirane poruke na odjeći koje proizvođači nekih brendova namjerno stavljaju kako bi privukli krajnju desnicu. To su kodovi i signali koji su prepoznatljivi pripadnicima te scene, no autsajderima baš i nisu. Mladi ljudi u Njemačkoj često govore da uz pomoć takvih znakova lako mogu naći istomišljenike kad uđu u bar ili na nogometni stadion“, rekla je Cynthia Miller-Idriss u razgovoru za Vice.

Kaže kako su u Europi velike promjene u odijevanju subkultura počele nakon što su ultradesničari preuzeli stil Antifa pokreta.

„Nacionalističke grupacije počele su nositi odjeću tipičnu za ultraljevičarski Black Bloc – sve crno, marama preko donje polovice lica i ponekad metalik-naočale. Tako su izgledali ljudi na ljevičarskim prosvjedima, a onda su tako počeli izgledati i desničari. Bilo je to vrlo zbunjujuće za novinare i sigurnosne službe, za sve. Nije se znalo tko je tko, što je dobar način da se zavaraju organi reda. Vrlo je teško odrediti tko je bacio bocu ili napravio bilo što drugo“, ističe Cynthia Miller-Idriss.

Pragmatični mladi ekstremisti

Navodi kako mladi ultradesničari danas biraju suptilniji stil odijevanja iz praktičnih razloga, kako bi izbjegli probleme s policijom, ili da budu obilježeni u školi ili na radnom mjestu. Mladi ljudi danas su vrlo dobro informirani o svim mogućim zabranama, kao i o načinima kako da ih izbjegnu. Osim toga, fluidniji su u odabiru grupa kojim pripadaju, pa pripadnost radije izražavaju majicom koju lako mogu skinuti, nego brijanjem glave ili tetovažom koja ostaje zauvijek.

Modna industrija pritom im ide na ruku.

Bozidar Vukicevic / CROPIX

„Neki brendovi prodaju odjeću snažno protkanu kodiranim porukama za ultradesničare. Neki su više sportski i šminkerski, neki su više alternativni, što se vidi i iz reklamnih kampanja. Njihovi manekeni imaju tetovaže, piercinge i veće mišiće.

Mnogi ljudi misle kako je to samo odjeća i kako moda nije važna, a ja im uvijek odgovaram da je važna. Da klincima može biti ulaznica na tu scenu. Klinci pričaju o tome kad su kupili svoju prvu Lonsdale jaknu ili Alpha Industries jaknu. U Njemačkoj imate vrlo kvalitetne majice brendova poput Abercrombie and Fitch ili J Crew protkane ovim kodovima i simbolima. Oni nisu uvijek ideološki desno nastrojeni, ali žele prodavati svoje proizvode ultradesničarima“, kaže Miller-Idriss.

One koji modu smatraju potpuno nebitnom možda nije zgorega podsjetiti da su određenu ulogu u popularizaciji nacističkog pokreta u Hitlerovoj Njemačkoj imale i uniforme koje je dizajnirao Hugo Boss, a 30-ih godina prošlog stoljeća u toj zemlji se naveliko prodavala odjeća protkana nacističkim simbolima, lutkice nacističkih vojnika i slično.

Napiši 8 za Hitlera

Lonsdale je brend koji je među desničarima popularan već dugo, osobito njemačkim. Sadrži kraticu Hitlerove nacističke stranke – NSDA – pa 'znalci' najradije nose Lonsdale majice uz napola zakopčane gornje dijelove trenirki, tako da se vide samo ta slova. Dugu tradiciju ima i Fred Perry, brend nazvan po prvom tenisaču iz radničke klase koji je osvojio Wimbledon.

Mladi ultradesničari rado nose i Pitbull, a posljednjih godina u toj subkulturi iznimno je popularan New Balance zbog velikog slova 'N' na tenisicama. Često imaju odjeću na kojoj su štampani brojevi 88 ili 18, čime odaju počast Hitleru ('88' znači Heil Hitler, jer je H osmo slovo alfabeta, a '18' je Adolf Hitler).

Brend koji je vjerojatno najočitije profiliran kao desničarski je njemački Thor Steinar, marka koju jako vole i hrvatski navijači.

„Ali treba biti vrlo oprezan u guranju mladih ljudi u određene grupe prema načinu odijevanja. Thor Steinar se možda smatra desničarskim brendom, ali ja poznajem navijače koji ga nose, a uopće nemaju desničarske stavove. Među desničarima je popularan i Adidas, ali to je brend koji nosi svi, a ne samo desničari, isto kao i New Balance“, ističe sociolog Benjamin Perasović. Dodaje kako je modni izričaj navijača uvelike uvjetovan strašnom represijom prema toj sceni.

Boris Kovacev / CROPIX

„Ljude uhićuju zbog majica s prekriženim znakom HNS-a, a govorom mržnje smatra se i kratica A.C.A.B. (all cops are bastards ili svi policajci su gadovi, op.a.). Zato danas mnogi A.C.A.B. pišu kodirano - 1312“, rekao je Perasović.

 

moda

navijači

mladi desničari

brendovi

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter