reportaža iz najmodernijeg centra za obuku pilota u europi

Ovdje u Krapinskim Toplicama obučavamo helikopterske pilote iz cijelog svijeta na simulatorima vrijednim 12 milijuna eura


Tomislav Kukec
23.09.2018.21:00
Ovdje u Krapinskim Toplicama obučavamo helikopterske pilote iz cijelog svijeta na simulatorima vrijednim 12 milijuna eura

sažeto

Reporteri 100posto okušali su se na vrhunskim simulatorima letenja na helikopterima Mi-8 na kojima vježbaju vrhunski vojni piloti NATO saveza


Tomislav Kukec
23.09.2018.21:00

Na ulazu u Krapinske Toplice, s lijeve strane vijugave zagorske ceste što vodi prema poznatim lječilištima i bazenima s termalnom vodom, smjestilo se neobično zdanje. Montažne hale i lijepo uređeno dvorište podsjećaju na bilo koju drugu tvrtku, a tek zastave što vijore ispred ulaza - hrvatska, europska, te zastava NATO saveza, daju naslutiti da ovo nije samo još jedna tvrtka. 

Bruno Konjević / Cropix

No, unutrašnjost hale nešto je posebno. Gotovo nevjerojatno, ali ovdje u Zagorju, usred Hrvatske, na brežuljcima više desetaka kilometara od najbliže civilne ili vojne zračne luke., skriva se najmoderniji europski centar za izobrazbu vojnih i civilnih pilota na znamenitim ruskim helikopterima Mi-8 familije. 

Hidrauličke noge simuliraju uvjete u letu

Na ulazu u zgradu dočekuje nas Boris Chepelevskiy, poslovni direktor tvrtke Heli Center Toplice objašnjavajući nam kako se radi o centru kakvih je vrlo malo u čitavom svijetu, a na europskom tlu samo je jedan jedini takav - ovaj u Zagorju. 

Heli Center, naime, raspolaže sa dva vrhunska simulatora na kojima se vojni i civilni piloti obučavaju za najteže situacije koje im se mogu dogoditi u zraku. Prvi, vrijedan dva milijuna eura, vjerna je replika kabine Mi-8 helikoptera, a drugi, full flight simulator, vrijedan je čak deset milijuna eura i simulira sve uvjete u kojima se helikopter može naći tijekom leta. Golemi simulator smješten je na posebnim hidrauličkim nogama koje ga rotiraju, zanose lijevo-desno, simuliraju trešnju prilikom vremenskih uvjeta ili 'tvrđeg slijetanja", te čini sve kako bi se piloti osjećali kao da su doista za kokpitom pravog helikoptera. 

Bruno Konjević / Cropix

Chepelevskiy objašnjava kako je od 2015., otkako je Heli Center otvoren u Krapinskim Toplicama, kroz simulatore prošlo više od 150 posada. Centar raspolaže  sa šest vrhunski opremljenih učionica, bogatom digitalnom knjižnicom, sobama za sastanke, a u planu je i opremanje muzeja sa golemim maketama helikoptera Mi-8 familije te suvenirima pilota koji su njima upravljali.  

Na simulatorima osvježavaju znanje

„Dolaze nam iz cijelog svijeta,iz svih zemalja u kojima su u upotrebi helikopteri iz Mi-8 obitelji. Takve koristi vojska Hrvatske i zemlje iz regije. Imali smo pilote iz Latinske Amerike,Rusije,upravo čekamo delegaciju iz Perua. Ukupno je proizvedeno četerdesetak tisuća ovih helikoptera,a i danas je aktivno oko 5 tisuća, koji se koriste za razne svrhe,od vojnih misija do zaštite i spašavanja te civilnog transporta“, objašnjava Chepelevskiy.“

Simulatori su pilotima jako važni iz više razloga. Najviše ih, objašnjava, dolazi kako bi osvježili svoje znanje te obnovili certifikate. Prođu nekoliko sati leta na simulatorima, teorijska predavanja, a potom i nekoliko sati na pravom helikopteru, nakon čega ponovno mogu slobodno samostalno letjeti u vojnim ili civilnim misijama. 

Bruno Konjević / Cropix

Reporteri 100posto i sami su se okušali na oba, zahtjevna simulatora, uvjerivši se kako se mozak lako zavara kada je u pitanju percepcija stvarnosti. Već na prvom simulatoru, koji se uopće ne pomiče, počeli smo gubiti ravnotežu i pridržavati se prilikom zahtjevnih manevara. Naime, kabina je potpuno okružena sferičnim filmskim platnom, pa se, gdje god se okrenete, u vidokurug nalazi uvjerljiva video-simulacija, a dojam stvarnosti pojačava činjenica da je pred vama realna kabina helikoptera, sa svim aktivnim komandama koje postoje i u stvarnosti, koja reagira na svaki vaš potez. Maleni dodir palice dovoljan je da se helikopter zakrene i krene, u našem slučaju, prema tlu simuliranog ruskog olimpijskog grada Sočija. 

Pokušavamo zadržati ručak

Kada smo, uz samo jedno rušenje na zemlju i popratno paljenje svih alarma, savladali ovaj prvi dio, bilo je vrijeme za "pravu stvar". 

Budite oprezni, govori nam jedan od zaposlenika, dok ulazimo u klaustrofobičnu, mračnu kabinu. Objašnjava kako je bilo slučajeva da je čak i nekim profesionalcima simulacija bila preuvjerljiva, pa im želudac nije mogao zadržati ručak. A nije baš u redu povraćati po desetke milijuna kuna vrijednom uređaju. 

Bruno Konjević / Cropix

Ovdje je sad već simulacija ozbiljna. Naš pilot polako pali navigacijske uređaje helikoptera, a tlo pod našim nogama počinje se tresti, dok nam uši para karakteristična buka helikopterskih rotora. Stavljamo komunikacijske slušalice na uši i 'let' može početi. Ovog puta dobro osjećamo kako se helikopter naginje, ponire, ubrzava, a doista je zastrašujuće kada prilikom slijetanja tresnemo o tlo. Pritom ovaj simulator ima mogućnost mijenjanja vremenskih uvjeta, pa smo se tako okušali u noćnom letu, letjeli po kiši i magli, gledali zasniježene ruske krajolike... 

Heli Center Toplice investicija je vrijedna više od dvanaest i pol milijuna eura. No, iako je dosad bila ekskluzivno namijenjena pilotima, među kojima i pilotima najvećeg vojnog saveza na svijetu - NATO pakta, to se ovih dana mijenja jer će u Heli Center uskoro moći doći i turisti. ZA 350 kuna po osobi, odnosno 50 eura, moći će obići centar i okušati se u iznimno realističnom simulatoru letenja, a direktor Chepelevskiy objašnjava nam kako na simulator može doći svatko, pa čak i djeca pod uvjetom da su u pratnji roditelja. 

Bruno Konjević / Cropix

Tvrtka ima velike planove za razvoj. Rade na projektu gradnje hotela u sklopu kojeg bi postojao i veliki kongresni centar. Na taj bi način, osim lječilišta, Krapinske Toplice bile pozate i po vojnom turizmu, odnosno u hotelu bi odsjedali vrhunski helikopterski piloti iz čitavog svijeta. Chepelevskiy objašnjava kako je taj projekt još uvijek u fazi razvoja, no kaže da su rezultati tvrtke zasad odlični, a najveća im je prednost što raspolažu opremom kakvu nema nitko u Europi. Tu je i deset zaposlenih stručnjaka, te međunarodno certificirani instruktori leta koji se po potrebi angažiraju, sve potrebno za jednu sasvim neobičnu i pozitivnu poslovnu priču. A Chepelevskiy nam na odlasku otkriva i još jednu zanimljivost za kraj - Heli Center Toplice, ovdje u Hrvatskoj, jedini je obučni center u svijetu koji izvan Rusije ima certifikate ruskih zračnih vlasti. 

Bruno Konjević / Cropix

Rusija

NATO

Krapinske toplice

Heli Center Toplice

Boris Chepelevskiy

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter