video: GREŠKA KONTROLE LETA

Prošle su 42 godine od najstrašnije nesreće u povijesti hrvatskog zrakoplovstva: Tijela su padala s neba po imanjima i šumama kod Vrbovca


Tomislav Kukec
10.09.2018.11:15
Prošle su 42 godine od najstrašnije nesreće u povijesti hrvatskog zrakoplovstva: Tijela su padala s neba po imanjima i šumama kod Vrbovca
Screenshot

sažeto

U strašnom sudaru britanskog i jugoslavenskog zrakoplova poginulo je svih 176 putnika i članova posade


Tomislav Kukec
10.09.2018.11:15

Iako će u većini medija puno snažnije odjeknuti sutrašnji datum 11.rujna, dan kada je rušenjem Blizanaca u New Yorku započela nova era (borbe protiv) terorizma, jedna tragedija dogodila se samo dan ranije, ali 1976. 

Na današnji nad na nebu iznad Vrbovca prije 42 godine dogodio se sudar dva putnička aviona, a poginulo je svih 176 putnika i članova posade, čime je to najveća tragedija u povijesti zrakoplovstva u Hrvatskoj. O drami u tadašnjoj Jugoslaviji izvijestili su brojni svjetski mediji, mnogi su poslali i svoje izvjestitelje, jer je sudar zrakoplova bio doista rijetka i teška pojava. 

Nema živih svjedoka

U srazu zrakoplova Trident Three kompanije British Airways, koji je letio od londonskog Heathrowa do turskog Istanbula, i aviona DC-9-32 jugoslavenske tvrtke Inex Adria, koji je iz Splita poletio prema njemačkom Kölnu, nitko nije ostao živim svjedokom tragedije.

 Britanski Trident, pod brojem leta BE 476, uzletio je s londonskog Heathrowa u osam sati i 32 minute, na uobičajenoj ruti prema Turskoj, preko zapadne Europe i tadašnje Jugoslavije. U hrvatski je zračni prostor ušao četiri minute nakon deset sati te se uredno javio kontroli letenja.

 Nakon osnovnih informacija o visini letenja, na nivou 330 (oko 10 tisuća metara), Trident je nastavio let bez kontakta s kontrolom jer mu više nije bila potrebna.

Nešto ranije sa splitskog je aerodroma poletio jugoslavenski DC-9-32, pod brojem leta JP550, te se penjao u smjeru Kostajnice. Zrakoplovom je upravljao ljubljanski pilot Jože Krumpek. U 10 sati, 14 minuta i 38 sekundi kontrola leta izgubila je kontakt s obama avionima. Dogodio se strahovit sudar. Jugoslavenski je DC-9-32 sa 108 putnika uglavnom iz Zapadne Njemačke, s posljednjih pet metara lijevog krila udario izravno u pilotsku kabinu britanskog Tridenta koji je prevozio 54 turska putnika. Potom su se oba aviona sunovratila u krugu od sedam kilometara na tlo.

Mjesecima se utvrđivala krivnja, a ispostavilo se da je nesreću dvaju tada najmodernijih zrakoplova uzrokovala ekipa zagrebačke kontrole leta. Dopustili su da se oba aviona nađu na podjednakoj visini te su se sudarili horizontalno. Katastrofu koja se dogodila pri brzini obaju aviona od devetstotinjak kilometara na sat najbolje opisuje podatak da su se dijelovi obaju zrakoplova rasuli područjem od deset kilometara u širinu i 62 u dužinu. Od Vrbovca do Križevaca pronalaženi su dijelovi zrakoplova. Tijela preminulih putnika rasula su se u krugu od dva i pol kilometra! 

Obližnja naselja našla su se pod policijskom opsadom, a organizirana je i dobrovoljačka akcija izvlačenja mrtvih tijela iz šuma, vrtova, sa krovova kuća...

Samo jedan u zatvoru

Iako su do podneva tog dana svi kontrolori leta sprovedeni na policijsko ispitivanje, u zatvoru je do suđenja ostao samo mladi kontrolor Gradimir Tasić, koji je osuđen na sedam godina zatvora. Utvrđeno je da su njegove pogreške uzrokovale fatalni sudar u kojem je živote izgubilo 176 osoba. Kazna mu je naknadno smanjena odlukom Josipa Broza Tita, a što je dalje bilo s mladim kontrolorom leta koji je u to vrijeme imao 28 godina, ostala je nepoznanica. Jedna od legendi kaže da se zaposlio u beogradskoj komunalnoj tvrtci gdje je obolio od raka i uskro preminuo. 

TRANSKRIPT RAZGOVORA 

10:04.12 Trident ulazi u hrvatski zračni prostor 
BE476: Zagreb, Bealine 476, dobar dan! 
ZAGREB: Bealine 476, dobar dan, nastavite 
10:04.19
BE476: Klagenfurt u 02.330 i predviđamo Zagreb u 14 
ZAGREB: Bealine 476, potvrđujem (u redu je), pozovite me pri prolasku Zagreba nivoa leta 330. (kontrolor dodjeljuje zrakoplovu identifikacijski kod Alfa 2312) 
BE476: 2312 dolazi, uključujem ga 
(to je posljednja komunikacija britanske posade sa zagrebačkim kontrolnim tornjem. Nisu se imali potrebe više javljati, planirajući normalan let na uobičajenoj ruti.

Izravan udar na mjestu je odnio pilotsku kabinu deset minuta nakon posljednjeg kontakta sa Zagrebom)

Transkript razgovora jugoslavenskog aviona DC-9-30 S s kontrolnim tornjem u Zagrebu: 
Pod brojem leta JP550 uzletio je sa splitskog aerodroma u 9:48. 17 minuta kasnije uspostavlja prvi kontakt sa zagrebačkom kontrolom leta: 
09:54.49 
JP550: Dobar dan Zagreb, Adria 550, prolazimo 130 i penjemo na 180 u pravcu Kostajnice 
ZAGREB: Razumio, odobravamo 240, Adria 550! 

09:55.50 
ZAGREB: Adria 550, odobravamo 260! Javite prolazak 220 (visine letenja) 

09:56.02 
ZAGREB: Adria 550, Zagreb 
JP550: 550, odobreno 260, pozvat ću vas kada prolazimo 240, da li me čujete? 

09:56.12 
ZAGREB: Pozovite me kada prolazite 220 
(nakon nekoliko promjena visine letenja, kapetan Krumpek 6 minuta nakon 10 sati zatražio je penjanje na veću visinu od dotadašnje razine 260) 

10:05.57 
JP550: Adria 550, izravnao sam avion na nivou leta 260, čekamo za veću visinu. 
ZAGREB: 550, žao nam je...330...e...310 nije slobodan, možete li se penjati možda do 350? 
JP550: Da, da, sa zadovoljstvom! 
(tada se dogodila fatalna pogreška u komunikaciji između Bojana Erjavca i Gradimira Tasića) 

10:07.40 
ZAGREB: Adria 550, odobren nivo leta 350 
JP550: Hvala vam, penjemo na 350! 
(slijedi niz provjera tehničkih parametara visine. No, u 10:14 kontrolori primjećuju točkice koje se približavaju - Trident i DC-9. U kontrolnom tornju nastaje panika) 

10:14.14 
ZAGREB: Koji je vaš sadašnji nivo leta 
JP550: 327 
ZAGREB: (zamuckivanje)...e...zadržite se sada na toj visini! 
JP550: Na kojoj visini? 
ZAGREB: Na kojoj ste sada u penjanju! E...imate avion pred vama na isn...(nerazumljivo), 335 s lijeva na desno! 
JP550: O. K., ostajemo točno na 330 
(ovo je bila posljednja poruka jugoslavenskog aviona DC-9-32 zagrebačkoj kontroli leta)

zrakoplovna nesreća

sudar zrakoplova

1976.

10. rujna

nesreća Vrbovec

Podijeli članak