kakav je utjecaj repke na nacionalnu ekonomiju

Raduju se trgovci, ugostitelji i ministar financija. A mi se možemo radovati samo ako Vatreni postanu svjetski prvaci!


Daniel Radman
06.07.2018.19:00
Raduju se trgovci, ugostitelji i ministar financija. A mi se možemo radovati samo ako Vatreni postanu svjetski prvaci!
Foto: Neja Markicevic / CROPIX

sažeto

Kad se na kraju podvuče bilanca, zbog povećanje potrošnje i uvoza, na kraju godine ćemo biti u deficitu


Daniel Radman
06.07.2018.19:00

Igraju li zu Rusiji "vatreni" samo za nacionalni ponos ili će se njihov uspjeh preliti i na našu ekonomiju? Optimizma, ovog ekonomskog, u medijima ne manjka. Procjenjuje se da bi se potrošnja mogla povećati za približno dvije milijarde kuna, a to znači i sasvim solidne prihode od PDV-a u državnoj kasi.

Prokopali smo malo po arhivi, pa naišli na "kukanja" otprije 8 godina, kad se "repka" nije plasirala na Svjetsko prvenstvo u Južnoj Africi. Procjenjivalo se da je zbog kiksa reprezentacije u kvalifikacijama nacionalna ekonomija izgubila oko 150 milijuna eura, a još je bila kriza - da nije, imali bi osjećaj da smo i više izgubili.

Zato sad ne manjka dobrih vibracija, pogotovo među trgovcima i ugostiteljima. Direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore Tomislava Ravlić objašnjava nam kako stvari stoje.

Srdjan Vrancic / CROPIX

"Velika sportska natjecanja, a poglavito Europska i Svjetska prvenstva u nogometu, umnogome donose značajan impuls za gospodarstvo kroz povećanu potrošnju. Raspoloženje potrošača je tijekom takvih natjecanja sve samo ne ravnodušno, bilo da je riječ o ushitu zbog pobjede ili tuzi zbog poraza, pa je takav emotivni impuls jedan od preduvjeta koji primjenjuju proizvođači i trgovci u nastojanju da odgovore na želje potrošača", kaže nam Ravlić.

A kad se taj "emotivni impuls" pretoči u brojke, dolazimo do 10-postotnog povećanja potrošnje. Tko najviše trlja ruke?

"Potrošnja najviše raste u kategorijama bijele tehnike, odnosno televizora, sportske opreme, tj. navijačkih rekvizita, putnih aranžmana (čarter letova koji se organiziraju za odlaske na utakmice) i u kategoriji hrane i pića; prije svega grickalica, piva i ostalih alkoholnih pića", otkriva nam direktorica HGK-ovog sektora trgovine.

No, ako se raduju trgovci i ugostitelji, a još nešto završi u državnoj kasi, imaju li baš svi razloga biti optimistični da ćemo, osim u rezultatskom plusu na zelenom terenu, biti u plusu i iz ekonomske perspektive? Nazvali smo ekonomista Gustea Santinija, inače velikog nogometnog zaljubljenika, a on je, nogometnim riječnikom, spustio loptu na zemlju.

"Da, u ovom stanju euforije ljudi su spremniji trošiti, neki će na putovanja u Rusiju, neki će i na hranu, piće, izlaske, poneki navijačke rekvizit... No, jednu stvar ne trebate smetnuti s uma - dok se ljudi vesele, ne rade. Dakle, smanjena je produktivnost, jer umjesto na posao, ljudima je fokus na nogometu", veli Santini.

Bruno Konjevic / CROPIX

Do tog zaključka došli su i Nijemci. Deutsche Welle je napravio grubi izračun, prema kojemu je njemačka ekonomija zbog smanjene produktivnosti radnika samo na jednoj utakmici izgubila između 130 i 200 milijuna eura. Ipak, olakšavajuća je okolnost da se ta utakmica, a riječ je o susretu između Njemačke i Južne Koreje, igrala u popodnevnom terminu, za vrijeme radnog vremena, dok su "vatreni" isključivo igrali u večernjem. Ipak, ne treba se radovati unaprijed da smo izbjegli taj sindrom jer za kraj Santini ima još jednu lošu vijest.

"Ne bi nama povećana potrošnja bila problem da je vezana i uz povećanu proizvodnju, ali u državi u kojoj se 60 posto svega uvozi povećanje potrošnje može značiti samo veći deficit. Bojim se da će nas Svjetsko prvenstvo na kraju koštati, a to ćemo vidjeti na kraju godine kad vidimo bilancu”, upozorava Santini.

"Za očekivati je da ćemo biti u deficitu i jedina utjeha će nam biti ta ako postanemo svjetski prvaci", dodaje, pa zajedno dolazimo do zaključka: "Mnogi Hrvati bi potpisali taj deficit. Na deficit smo navikli, na titulu svjetskog prvaka tek se trebamo!"

Rusija

Svjetsko prvenstvo

vatreni

ekonomija

trgovina

potrošnja

ugostiteljstvo

HGK

Tomislava Ravlić

Guste Santini

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter