Je li turizam na Jadranu prevara?

'Stoko pohlepna, nije ni čudo da vam sezona propada kad izrabljujete radnike i naplaćujete srdele 120 kuna po porciji, samo zato da biste d*ali cijelu zimu'


Mia Mitrović
15.07.2019.19:00
'Stoko pohlepna, nije ni čudo da vam sezona propada kad izrabljujete radnike i naplaćujete srdele 120 kuna po porciji, samo zato da biste d*ali cijelu zimu'
Ivo Ravlić / Cropix

sažeto

I dok cijene skaču u nebo, kokošinjci i pašnjaci postaju apartmani, turista je sve manje, a na cijene se žale već i arapski šeici i bogati posjetitelji Ultre 


Mia Mitrović
15.07.2019.19:00

Turizam u Hrvatskoj veća je misterija no Bermudski trokut. Svake sezone priča je ista. Čitavo ljeto kuka se i jauče da je sezona podbacila i da je turista sve manje, a onda najesen kad se podvuče crta, brojke govore o nikad rekordnijoj sezoni u povijesti. 

Usprkos tome što se iz sezone u sezonu najavljuje propast turizma u Hrvatskoj zbog previsokih cijena i sve slabijeg interesa turista, svake se godine betonira, gradi i zida sve veći i veći broj smještajnih kapaciteta, cijene nekretnina i najmova stanova u mediteranskim gradovima rastu u nebo, podstanare se izbacuje kao pse, a čudesnim transformacijama pašnjaci postaju vile, a kokošinjci studio apartmani. 

Booking.com

Veliki misterij su i cijene, kako smještaja, tako i turističkih sadržaja od hrane, piće i sladoleda pa sve do parkinga koje bez obzira na kritike domaćih i stranih gostiju iz godine u godinu rastu.

Pokazatelj lošije sezone su podaci HAC-a

Ni ova sezona nije pošteđena zlogukih prognoza o podbačaju i nebrojenih tekstova o tome kako su cijene bezobrazno previsoke. Ovoga puta bi napisi o padu broja turista i propasti sezone mogli biti točni zbog podataka koji su jutros objavile Hrvatske autoceste.

Drugog vikenda u srpnju koji se službeno uzima za početak špice sezone na Hrvatskim je autocestama bilo oko 17.000 vozila manje nego lani, a naplaćeno je 1,45 milijuna kuna. S obzirom na to da gotovo 85% turista u Hrvatsku dolazi automobilom, ove brojke nisu dobar pokazatelj početka sezone.

CROPIX/arhiva

Što je turiste otjeralo s jadranske obale? Svi se slažu da su jedini krivac za to bezobrazno previsoke cijene zbog kojih se opljačkanima osjećaju čak i oni najdubljeg džepa. To pokazuje i slučaj koji se sredinom lipnja zbio u dubrovačkom noćnom klubu Revelin. Račun za piće od oko 368.000 kuna bio je previsok čak i za imućnoga šeika iz Emirata pa je u naplati morala intervenirati policija.

Na cijene se čak počela žaliti i bjelosvjetska zlatna mladež koja s debelim novčanicima već sedmu godinu stiže u Split na Ultru. Ovogodišnje su recenzije katastrofalne, a većina se posjetitelja, osim na lošu organizaciju, gužvu i sigurnosne propuste, žali i na previsoke cijene.

„Potpuna katastrofa! Ljubavi prema glazbi tamo više nema. Sve se vrti oko novca i pljačke. Tekila je šest eura, koktel 16, litra koktela je 31 euro, 8 eura malo pivo, bez čaše koja se naplaćuje dodatnih dva eura. Nije bilo pitke vode pa smo bočicu od pola litre plaćali pet eura! Da stvar bude gora, organizatori su obećali besplatnu vodu koju su ugasili oko 11! Čista pljačka i bezobrazluk“, samo su neki od ljutitih komentara ovogodišnjih posjetitelja Ultre koji se kunu da iduće godine više neće dolaziti.

Izgleda da zbog jadranskih cijena i bogati plaču. No dobro, svi oni koji namjeravaju uštedjeti koju kunu i ne upasti u dužničko ropstvo nakon godišnjeg u širokom luku izbjegavaju skupe festivale poput Ultre i fancy destinacije kao što su Dubrovnik, odnosno Revelin, Stradun i druge poslovično skupe lokacije, no šokantno visoke cijene pojavljuju se i na nekim ne toliko razvikanim mjestima poput Murtera. 

Morbidno visoke cijene 

Da je 'đavo odnija prišu' što se tiče cijena pokazuje i slučaj murterskog načelnika koji je nedavno zbog morbidno visokih cijena reagirao na Facebooku. Dakle, protiv sezonskog bezobrazluka i pljačke počeli su se buniti i pripadnici lokalne vlasti.

„Žalosno je da kad dođe sezona cijene u svim dućanima skoče za 40 posto. Žalosno je da jedan kroasan dođe u Zagrebu 3 puta manje nego u Murtera. Gospodo zastupnici da li se vi kad zapitate kako je živit na otoku, i u kojem smjeru idemo? Nažalost, ustavom je zabranjeno da se mi kao lokalna samouprava miješamo, tzv tržišne slobode", zaključio je dodavši dva ljuta smajlića i prozvavši ministra Tolušića murterski načelnik Tonči Turčinov.

Situacija s cijenama najgora je na otocima gdje se znaju pronaći zbilja posebno bezobrazni primjeri. Svoje prošlogodišnje ljetovanje na Komiži nikada neće zaboraviti jedan Norvežanin. Šišanje mu je naime naplaćeno 450 kuna. Poduzetni je frizer uvrebao bogatog nautičara, no malo se preračunao u svojoj viziji nautičkog turizma.

„Neprestanim ponavljanjem mantre da “ko to more platit” valjda su stvarno počeli vjerovati u to da njihovih 6 nazidanih katova apartmanskih grdosija nabijenih jedna do druge nemaju cijene pa su odjednom dnevni najmovi najnormalnije skočili iznad sto eura po danu. Porcije srdelica došle su do 120 kuna, pizze do 90, a sladoledi se plaćaju zlatom u težini kuglice. Tko nema svoj smještaj ili nekog poznatog mjesečnu plaću ostavit će za tjedan dana smještaj u apartmanu bez klime, parkinga, sa starim namještajem i “kuhinjom” koja se sastoji od prastare slavine i jednog električnog ringa.

Čista pohlepa

To je pohlepa. Prokleta pohlepa. Odjednom im nije bilo dosta što su cijelu godinu živjeli na račun dva mjeseca, sad bi uz lagodan život htjeli svake godine novi auto, stan u Zagrebu i šest katova novih apartmana.

Ne ide to tako, društvo! Pohlepa vas izluđuje, nekontrolirana pohlepa u kojoj ništa dobroga nema. Niti je ikada bilo. Ne čini vas sretnim niti ovo što sad imate i uvijek ćete pokušati izmusti još. Propadate, a s vama propada i taj naš čuveni turizam jer to zbilja više nitko ne more platit“, napisao je na Facebooku stand up komičar Domagoj Pintarić.

Društvene mreže ovih su dana prepune referenci na previsoke cijene jadranskih destinacija, a posebno je oštar bio i Marko Kregar:

„Pitam se koga vi je*ete s tolikim cijenama? Šta mislite da smo mi UAE i da seremo novce jer se nekom kretenu sprdnulo da porciju "ušljivih" srdelica naplaćuje 120kn, a za 12kn dobije kilu istih u bilo kojoj ribarnici.... Nije ni čudo sto vam sezona propada i nemate ni ljudi ni radnika jer ste pohlepna stoka koja bi za 3mj rada drkala kitu cijelu zimu pa nabijate cijene i hrane i pica i apartmana i uz to izrabljujete radnike da vam rade za 3000kn po 12h... To samo pokazuje kakvo smo dno od zemlje i nije ni čudo da svi idu u Grčku Tursku itd na more, a ne na Jadran... A to možemo zahvaliti svima koji nabijaju cijene svega jer su pohlepni i jer dupe zine za novcima... E pa draga moja nacijo neka nam je tako kad smo govna“, oštar je bio ovaj Facebook korisnik.

Magnet suvenir u Turskoj je 2 kune, u Grčkoj 3,5, u Hrvatskoj 35 kuna!

Usporedbe s Grčkom i posebno Turskom ni ove nas godine ne zaobilaze.

„Ove godine s familijom putujem u Tursku na tjedan dana. Cjelokupan put za tri osobe s avionskom kartom, hotelom od četiri zvjezdice s pješčanom plažom i all inclusive aranžmanom nas je izašla manje od 1400 eura. Na Jadranu bi prošli dvostruko gore pa ti računaj“, ispričala nam je jedna Zagrepčanka, a slično razmišljaju i naši istočni susjedi koji već godinama ljetuju u Grčkoj i Turskoj. Ako slučajno i zalutaju na Jadran, uglavnom ostanu zabezeknuti cijenama.

Cropix

Dobru usporedbu cijene u Grčkoj i Turskoj s onima u hrvatskoj lani je napravila kickboxing trenerica Alisa Ramakić:

„U Turskoj besplatan parking, besplatne ležaljke, suncobrani, tuševi. Ručak za 2 osobe s pićem i desertom 45 kn (6 eur). Bočica vode 90 lipa (i u kafiću !). Magnet suvenir 2 kn.Turizam cijelu godinu.

U Grčkoj besplatan parking, 2 eura ulazak na plažu za odrasle, za invalide i penziće besplatno, klinci 50 centi. Ručak za dvije osobe bez deserta (9 eur). Bočica vode 2,5 kn. Magnet 3,5 kn. Turizam cijelu godinu.

Istra: 70 kn parking (9,5 eur). 2 ležaljke i suncobran 120 kn (15 eur). Pizza plus piće za dvije osobe 22 eura.Bočica vode 6,99 ( u kafiću 15kn ). Magnet 35 kn.Turizam 2 mj“, napisala je bolnu istinu ova Istrijanka.

Iako predsjednik ceha ugostitelja Zadra kaže da Hrvatska nije skupa turistička destinacija, situacija na terenu pobija njegove riječi.

Ko to more platit? 

Kuglicu sladoleda teško je bilo gdje pronaći ispod 10 kuna, pizze se penju i do 90 pa i 140 kuna, a već su se svi navikli na suludu činjenicu da je obični hamburger oko 50 kuna. Jedan fast food na splitskoj rivi lani je nadmašio sve ostale istaknuvši dnevnu akciju Coca Cola i hamburger – 'samo 99 kuna'. TripAdvisor je prepun negativnih komentara posjetitelja hrvatske obale zbog previsokih cijena banalnih proizvoda, no to ugostitelje ne sprečava da ih iz godine u godinu povisuju.

iStock

Ipak, iskusni ljubitelji Jadrana smatraju da se visoke cijene mogu i izbjeći ako ljetujete pametno.

„Ako dođete u Split, Zadar, Hvar, Dubrovnik ili bilo gdje drugdje, velo je važno gdje jedete i što kupujete. Na top lokacijama cijene su nabrijane. Na splitskoj rivi kava je 20 kuna, a samo 50 metara dalje košta 10 kuna. Ako želite proći jeftinije, zavucite se malo u grad, odmaknite od centra i naći ćete normalne cijene. Cijene u velikim supermarketima također su znatno niže nego kod privatnika. Najlakše se iskrcati iz kruzera, taksija, auta, trajekta ili čega već, sjesti u prvi restoran i onda plakati jer ste opljačkani. Cijene su nabili jer mogu i jer će im doći netko naivan poput vas na kome će zaraditi“, zaključuje jedan čitatelj.

turizam

pohlepa

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter