POSTAJE LI SPLIT NOVI DUBROVNIK?

Tisuće turista u gradu pod Marjanom, hamburger na 'akciji' 98 kuna, a svaka sobica pretvorena je u apartman


Tomislav Kukec
21.07.2018.08:00
 Najnovije vijesti i aktualni događaji iz Hrvatske i svijeta. Sve što obavezno morate znati o politici, važnim događajima iz svijeta, tehnološkim otkrićima. Kratko i jasno. 
       
 100posto News bez pametovanja i politiziranja. Brzi smo, ali ne štancamo bez mozga! Obećajemo, nećemo te zamarati glupostima.

sažeto

Uz masovni turizam došlo je i masovno iseljavanje Splićana iz centra grada


Tomislav Kukec
21.07.2018.08:00

Ako desetak godina niste bili u Splitu, prizori nove dalmatinske metropole mogli bi vas nemalo iznenaditi. Nekadašnji tranzitni grad u koji se dolazilo na utakmice ili samo radi ukrcaja na trajekt prema nekod od dalmatinskih otoka, danas je jedan od najživljih gradova Jadrana. Tisuće turista mile Rivom i Peristilom, a gotovo svaki mogući prostor iskorišten je i pretvoren u hostel, apartman, restorančić, kafić ili štand s turistićkim drangulijama. 

Nekad oronula Turistička palača srušena je i na njenom je mjestu napravljen novi turistički kompleks, a u samom centru grada gotovo da i nema natpisa na hrvatskom, sve je podređeno turistima. Čak i Varoš te Lučac, nekadašnje težačke i ribarske četvrti, danas su nakićene natpisima "rooms" ili "boutiq hostel". Do suza nas je nasmijao ugostitelj koji je na Rivi oglasio akciju - hamburger i pivo 98 kuna. Prije je, valjda, bilo 100. Sve u svemu, Split danas sve više, kako cijenama tako i brojem gostiju, podsjeća na Dubrovnik, a masovni turizam na svakom je koraku. 

'Sve je poludilo'

Zvonimir Barišin / Cropix

"U Palači više gotovo da nema nikoga od Splićana. Svi su iselili. Nekadašnji stanovi pretvoreni su u apartmane i hostele. Nitko nije lud da ne ubire plodove od tako vrijedne nekretnine. Stanovi se prodaju ili pretvaraju u turističke kapacitete, a ljudi sele dublje u grad, prema periferiji, Solinu...", govori nam jedan od iznajmljivača apartmana u strogom centru. Tijekom sezone za svoj apartman može dobiti i do 400 kuna po osobi, a ovog mu se ljeta nije dogodio ni jedan dan da nije imao gostiju. 

"Sve je to poludilo", priča mi Marija, starija Splićanka, nezadovoljna što se njen grad okrenuo masovnom turizmu. 

"Ka' da nitko više ne zna ništa drugo radit nego se bavit' gostima. Svi smo se pretvorili u hotelijere i konobare, a nema nas ni dosta, pa dolaze iz cijele Hrvatske. I to kod nas ne traje dva-tri mjeseca, kao drugdje. Sezona nam počinje već oko Uskrsa, a traje sve do kraja desetog mjeseca", govori Marija.

Turizam se Splitu uistinu dogodio, bez obzira što će turistički djelatnici reći kako je to rezultat strategije razvoja. Proteklih sedam-osam godina u Split dolazim redovito, ljeti bih tamo boravio i po nekoliko mjeseci, a često bih svraćao i zimi, pa sam se na vlastite oči mogao uvjeriti kako, kao gljive poslije kiše, diljem grada niču apartmani, restorani i kafići. Promatrajući taj proces, bilo je lako uočiti kako potražnja stvara ponudu, a ne obratno. Odnosno, broj turista sve je više rastao, a Splićani su ih pratili otvaranjem novih smještajnih kapaciteta. 

Možda najbolji primjer toga bilo je prvo izdanje Ultra Europe Music festicala. Rakošna manifestacija u grad je dovela više od 100 tisuća mladih partijanera iz čitavog svijeta, a Split, blago rečeno, na njih nije bio spreman. Nastalo je pravo ludilo. Mladi partijaneri spavali su po plažama i parkovima jer u gradu nije bilo slobodne sobe, cijene noćenja u ta su tri dana dosegle nevjerojatnu razinu, u nekim slučajevima ležajevi su se plaćali i pet,šest puta više nego inače, a "Ultranauti" su odlazili spavati čak u obližnje gradove poput Solina, Omiša, Trogira... Već slijedeće i svih idućih godina Split je bio mnogo spremniji, svjetan koristi koje mu mladi partijaneri donose, a znalo se dogoditi i da tih tjedan dana stanove iznajmljuju i oni koji se inače ne bave turizmom. Ljudi bi doslovce iselili iz svojih prostora, otišli 'u babe ili dide' na selo, te lijepo zaradili na posjetiteljima festivala. 

Strelovit rast gostiju

"Ultra Europe festival plasirao je Split među svjetske prijestolnice elektronske glazbe i dobre zabave. Ultra Europe velika je manifestacija koja daje dodatnu vrijednost postojećoj turističkoj ponudi Splita ali i Hrvatske, dovodi novi profil gostiju te dodatno doprinosi stvaranju  imidža koji grad Split čini konkurentnim na globalnom tržištu. Fotografije mladih ljudi na prepunoj Poljudskoj ljepotici obišle su cijeli svijet i Split je dobio promociju koju bi standardnim oglašavanjem teško mogli postići. Ultra festival ima osim marketinške vrijednosti, značajan ekonomski učinak koji se multiplicira na cijelo gospodarstvo. Osim Ultra festivala Split nudi i niz međunarodnih manifestacija poput Splitskog ljeta, Mrdujske regate, Festivala mediteranskog filma, Adventa u Splitu, Sudamje, Splitskog polumaratona, Dana Dioklecijana i brojnih drugih koji iz godine u godinu postaju glavni motiv sve većeg broja dolaska turista", kažu u Turističkon zajednici. 

Ne treba sumnjati kako će se taj trend nastaviti. Hrvatska je hit destinacija među mladima, a sve brojniji glazbeni festivali na obali čine odličnu promociju za našu zemlju. U splitskoj Turističkoj zajednici potvrđuju kako je Split među lokacijama koje bilježe strelovit rast. Njihove statistike pokazuju da su se smještajni kapaciteti u gradu samo u razdoblju od 2010. do 2016. gotovo utrostručili! Privatni smješteaj u istom je razdoblju narastao čak tri i pol puta. 

" Čak nešto veći rast (3,82 puta) zabilježen je u kategoriji hostelskog i drugog smještaja, ali udio kreveta u ovoj grupi je u ukupnoj strukturi smještaja značajno manji (15,76%). Istovremeno, kapacitet hotelskog smještaja je porastao 31,50% . Rezultanta navedenih promjena jest značajno izmijenjena struktura smještaja destinacije u kojoj dominira i dalje rastući privatni smještaj (68,06%) dok hotelski smještaj, koji čini temeljnu turističku receptivu, glavni je motor prihoda i zaposlenosti te stoga i mjerilo razvijenosti destinacijske ponude, čini tek 11,21% kreveta u destinaciji.  Ovakva struktura bi se kroz slijedećih nekoliko godina trebala značajno promijeniti planiranim rastom ponude hotelskih kreveta koje bi Split trebao dobiti kroz dovršenje i stavljanje u funkciju postojećih/započetih investicija", kažu u Turističkoj zajednici. 

Nema više Čeha, samo Englezi i Amerikanci

Arhiva/Cropix

Splitu kojem se turizam tako brzo dogodio, naime, kronično nedostaje hotela. Za njima sve donedavno naprosto nije bilopotrebe, postojećih nekoliko servisiralo je sve potrebe grada i njegovih gostiju, no sada, kada Split više nije samo usputna stanica prema otocima, valja grozničavo prionuti gradnji luksuznih hotelskih objekata. 

U šestogodišnjem periodu za koji imamo podatke u hotelskom je smještaju stvoreno 669 novih kreveta, a uglavnom se radi o smještaju u objektima sa četiri zvjezdice. Da je Split postao grad u kojem se dolazi odmoriti, dokazuju i podaci prema kojima su nekada, točnije 2004. godine, turisti u Splitu u prosjeku ostajali 1,88 dana. Sada se ta brojka povećala na više od tri dana. Zanimljivo je i da se promijenila struktura gostiju. Nekada su  Split pohodili mahom Česi, a sada je najviše gostiju iz Ujedinjenog Kraljevstva, Njemačke, SAD-a i Francuske.  Bilježi se sve veći broj dolazaka gostiju iz inače netradicionalnih tržišta poput Katara, Tunisa, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Kuvajta i Indonezije. 

Hoće li masovni turizam biti generator splitskog razvoja i donijeti mu nešto dobro ili će ga, kao što smo to u svijetu već previše puta vidjeli, ogoliti i oduzeti mu prepoznatljivi šarmantni identitet, tek treba vidjeti. No, činjenica koje treba biti svjestan je da se ovaj rast neće tako brzo zaustaviti, pa je potrebno pomno i pažljivo upravljati tim fenomenom. 

Split

turizam

Dalmacija

Jadran

masovni turizam

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter