OVO JE MOGUĆE SAMO U HRVATSKOJ

U Omišu već šest godina stoji 280 milijuna kuna vrijedan tunel koji vodi - u provaliju, gradonačelnik priznaje: 'To je jako frustrirajuće'


Tomislav Kukec
19.07.2018.08:00
U Omišu već šest godina stoji 280 milijuna kuna vrijedan tunel koji vodi - u provaliju, gradonačelnik priznaje: 'To je jako frustrirajuće'
Foto: Mario Todorić / CROPIX

sažeto

Da stvar bude gora, stručnjaci upozoravaju da tunel ne zadovoljava čak ni osnovne sigurnosne standarde


Tomislav Kukec
19.07.2018.08:00

Omiš, prekrasan obalni gradić na samo dvadesetak kilometara od Splita, trenutno je prepun turista sa svih krajeva svijeta. Mladi uživaju u adrenalinu kojeg pruža jedan od najsloženijih sustava zip linea niz kanjon Cetine ili na Labyrinth Openu, underground festivalu elektronske glazbe. Stariji se izležavaju na suncu, uživaju u festivali klapa, dobroj hrani i vinu, ili izletima brojnim turističkim brodićima. No većina od njih zastane i u čudu razjapi usta kada, na jednom od ulaza u grad, na velikoj visini u Omiškoj Dinari vidi - golemu rupetinu. Kakva je ovo prirodna nepogoda bila, pitaju se turisti, a Omišani nemoćno odmahuju glavama. 

"Ma nije to nikakva prirodna nepogoda, nego nešto još gore. Nepogoda zvana klasična hrvatska priča", ogorčeno kazuju. 

Više od 50.000 vozila dnevno

Foto: Mario Todorić / CROPIX

Naime, iznad Omiša 2012. prokopan je tunel koji je trebao biti važan dio buduće omiške obilaznice. Grad već gotovo dvadeset godina muku muči s nesnosnim gužvama, jer se u ljetnim mjesecima kroz magistralu, koja prolazi kroz sami centar Omiša, dnevno proveze i više od pedeset, šezdeset tisuća vozila. Zbog toga se nekad od Splita do Omiša vozi gotovo sat vremena, pri čemu više od polovice vremena otpada na pokušaj probijanja kroz gradić. 

Stoga se početkom desetljeća ambiciozno prionulo projektu gradnje omiške obilaznice, koja bi trebala iskorijeniti gužve i sačuvati živce turista i domaćih. Provedene su bezbrojne studije, inženjeri su zamišljeno stajali nad kartama dinarskog lanca razmišljajući kuda bi cestu bilo najbolje provesti, a onda su krenuli i radovi. Tako je 2012. probijen prvi - čak 280 milijuna kuna vrijedan tunel koji kreće od izlaza iz Omiša kroz brdo prema Cetini. 

Rupa duga 1471 metar probijena je, a projekt je trebao biti nastavljen gradnjom mosta, zatim još jednog tunela na suprotnoj strani kanjona, a onda i pristupne ceste. Time bi se počela koturati priča o cesti D70 koja bi u konačnici brzo i jednostavno ljude odvozila na pravcu Split - Omiš, bez čekanja u nepreglednim kolonama. 
A onda je sve - stalo. Iako Grad Omiš nikada nije dobio službeni odgovor što se događa, neslužbeno su doznali da je investitor - Hrvatske ceste - odlučio da za projekt zasad jednostavno nema novaca. Obećanje koje su tako Omišani godinama slušali postalo je, još jednom u Hrvatskoj, ludom radovanje, a umjesto brze ceste dobili su golemu, ružnu rupetinu iznad grada. Nezavisni, mladi gradonačelnik Omiša Ivo Tomasović, priznaje da ga ta situacija jako frustrira. Pogotovo što rupa stoji tu već šestu godinu, a nitko se njome ne namjerava pozabaviti. Gužve su u gradu sve veće, a umjesto rješenja Omiš je dobio - ruglo. S gradske strane ulaz u tunel blokiran je ogradama investitora, jedinim podsjetnikom da se tu ikada nešto ozbiljno radilo. 

Sanader obećavao, ali ništa od toga

Foto: Mario Todorić / CROPIX

"Kažu da bi cijeli projekt brze ceste koštao kao Pelješki most. Problematična je konfiguracija terena, uglavnom se radi o planinskom lancu kroz koji treba probijati tunele i raditi mostove i vijadukte. Još je Ivo Sanader svečano obećavao da će sve biti gotovo 2008. Prošlo je deset godina, a sve što mi imamo je ovaj tunel koji vodi nikuda i još veće gužve", govori nam Tomasović. 

Kaže kako je Omiš vjerojatno jedini grad u Hrvatskoj kroz čiji strogi centar prolazi državna magistralna cesta. To dovodi do niza problema. Pati turizam, kvaliteta života Omišana, ali pate i razvojne mogućnosti grada. Na primjer, zbog situacije da im kroz grad prolazi magistrala, Omišani ne mogu izgraditi prekrasnu šetnicu, rivu, kakvu zaslužuje svako ovakvo dalmatinsko mjesto. A da i ne govorimo koliki je problem samo iz obližnjih Duća autom obaviti šoping u gradu. Gube se sati, kidaju živci, otme se i pokoja nemoćna psovka...

Ipak, omiški gradonačelnik optimističan je. Kaže kako su se proteklih tjedana intenzivirali pregovori s Vladom i investitorima, te očekuje da će se vrlo skoro raspisati javni natječaj kako bi se konačno nastavilo s gradnjom. Pitamo ga zašto je sada tako uvjeren da će stvar upaliti, kada sva protekla obećanja nisu ispunjena. 

"Zato što je sada Vlada konačno ovaj problem stavila na listu svojih strateških projekata. Do sada to nije bilo tako. Sada postoje dokumentacija, dozvole u čini mi se da bi se ovog puta stvar konačno mogla riješiti", kaže Tomasović. 

Svjestan je da bi čitav projekt mogao koštati i do dvije milijarde kuna, no kaže kako se naprosto moraju iznaći sredstva za gradnju ceste koja je od životne važnosti za Omiš i okolicu, kao i turizam ovog dijela Jadrana. 

U Gradu su čak svojevremeno bili skloni i ideji da se posve odustane od ovog projekta, te da se ispod njega gradi novi koji bi se spojio na donju obilaznicu, što je jednostavnije i jeftinije rješenje, no Tomasović kaže kako je svjestan da se Hrvatske ceste ne mogu i neće tako olako odvojiti od tunela u kojeg su ulupali 280 milijuna kuna. 

Tunel uvreda za struku

Foto: Mario Todorić / CROPIX

"Sada čekamo raspisivanje javnog natječaja. Ako sve prođe dobro - a tu je najbitnije da politika ima volje riješiti ovaj problem - sve bi moglo biti gotovo do 2020. 

Spomenimo i da će biti zanimljivo vidjeti kako će graditelji reagirati na primjedbe koje su 2013., nakon probijanja tunela, došle od struke. Omiški inžinjer Ivo Vulić,m jedan od projektanata modernog tunela Sveti Rok na A1, tada je ustvrdio kako je tunel prava uvreda za struku, jer je loše izveden, nema servisnu cijev niti ugibališta i okretišta u slučaju nesreće. 

I tako ta rupa, umjesto da poveže Omiš sa Splitom i riješi problem gužvi, već godinama stoji nad Omišom kao podsjetnik na sve propale politike i uzaludna obećanja koje Omišani već predugo slušaju. 

promet

Omiš

bizarno

tunel

Ivo Tomasović

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter