'SVE JE DIVNO I KRASNO'

Uprava Croatia Airlinesa: Stanje nije kaotično, sasvim je normalno da otkazujemo letove, a još smo i u plusu


Tomislav Kukec
16.05.2018.14:10
Uprava Croatia Airlinesa: Stanje nije kaotično, sasvim je normalno da otkazujemo letove, a još smo i u plusu
Ranko Suvar / CROPIX

sažeto

Uprava se osvrnula na tvrdnje sindikata o kaosu u kompaniji, te izložila planove po kojima im za početak treba 250 milijuna kuna za razvoj tvrtke


Tomislav Kukec
16.05.2018.14:10

Stanje u Croatia Airlinesu je odlično, nije točno da piloti, stjuardesi i tehničari bježe iz kompanije, letovi se otkazuju ali to je normalna procedura, a svi zrakoplovi savršeno su sigurni. Drugim riječima, sve što ste proteklih dana imali priliku čitati na našem portalu i u nizu drugih medija, nije točno, tvrdi Uprava Croatia Airlinesa koja je, ponukana raznim medijskim napisima o stanju u CA, odlučila sazvati "brifing" za novinare. 

No, krenimo redom. Kako smo već pisali, zbog produljenih radova na održavanju zrakoplova Dash Q-400, kompanija je proteklih tjedana zapala u velike probleme. Počela je ljetna sezona letenja, povećana je potražnja putnika, a njima su dva zrakoplova još uvijek bila u hangaru. Piloti su upozoravali da je to rezultat lošeg planiranja te navodili kako kompanija zbog toga trpi velike gubitke jer su prisiljeni unajmljivati tuđe zrakoplove. 

"Zašto napadamo sve što je hrvatsko?"

Jasmin Bajić, predsjednik Uprave Croatije, to je dijelom potvrdio, no kaže kako je riječ o normalnom kašnjenju radova do kojeg je došlo jer je pregledima zrakoplova utvrđeno još niz stanja koje treba ispraviti. Riječ je o, kažu u Upravi CA, izuzetno složenim radovima koji se nisu mogli predvidjeti. 

"Croatia Airlines je otkako sam ja, od 4. studenog 2017.godine, na njenom čelu, ponovno uvrštena u popis strateških poduzeća. Peti smo najveći izvoznik u Hrvatskoj, važan dio hrvatske turističke ponude i vitalni za prometnu povezanost Hrvatske i svijeta. Imamo sjajan kadar u koji smo ulložili 18 milijuna eura, od čega 16 milijuna samo u pilote", nabrajao je Bajić, pa se obrušio na medije koji "neutemeljenim napisima stvaraju pogrešnu sliku o stanju u kompaniji". 

"Ne znam zašto je to tako, nekada imam dojam da mi u Hrvatskoj mrzimo i napadamo sve što je hrvatsko. Ovo je hrvatska kompanija koju smo svi mi stvarali", rekao je Bajić koji je pred novinare postrojio čitav vrh kompanije - izvršnog direktora za operativno poslovanje Krešimira Vlašića, direktora tehničkih poslova Davora Bujana, direktora upravljanja mrežom i prihodima Krešimira Mlinara, direktora prometa Josipa Grgeca te direktoricu financija i računovodstva Teodoru Wenzler Brezak.  

Bajić je tako istaknuo kako sindikat ORCA, krovna unija sindikata svih zaposlenih u CA, nije pokrenula postupak mirenja te do štrajka najvjerojatnije neće doći jer je sindikat prihvatio poziv da se vrate za pregovarački stol oko sklapanja novog kolektivnog ugovora (bez kojeg je kompanija sad već 17 mjeseci). Rekao je da su financijski rezultati odlični, kao i popunjenost aviona koja sada iznosi 80 posto, dok je u istom razdoblju lani bila 64 posto. 

Ne žele otkriti trošak najma aviona

Najviše nas je, prirodno, zanimalo ono o čemu se posljednjih dana najviše pisalo - otkazivanje letova i unajmljivanje zrakoplova drugih kompanija zbog kašnjenja sa održavanjem Croatijinih zrakoplova. 

"Ukupno je otkazano 180 letova, od čega 106 radi radova na zrakoplovu, a 22 zbog produljenja radova na uzletno-sletnoj stazi Zračne luke Franjo Tuđman. U vrijeme servisa zrakoplova odradili smo i 106 letova sa unajmljenim zrakoplovima", rekli su u CA. Iako im je više puta postavljeno pitanje koliko je to sve koštalo kompaniju, odgovor nisu htjeli dati, kao ni jasnu računicu jesu li letovi na unajmljenim zrakoplovima uopće profitabilni. 

Istaknuli su da je servis jednog od dva Dasha konačno dovršen 8.svibnja te je on pušten u promet, a drugi bi iz hangara trebao izići 24. svibnja. Iz njihova izlaganja dalo se zaključiti da su zrakoplovi bili u dosta lošem stanju, no Bajić i društvo više su puta ponovnili kako sigurnost putnika ni u jednom trenutku nije bila niti će biti ugrožena. Ipak, potvrdili su da je broj otkazanih letova duplo veći nego lani. 

Uprava se osvrnula i na tvrdnje sindikalista te zaposlenika kako u CA dolazi do "egzodusa radnika", demantiravši njihove podatke. 

Nedostatak mehaničara

"U 2016.godini otišla su nam 3 pilota, od čega jedan u mirovinu, a lani je otišlo pet pilota, dva u mirovinu. Odljev kadrova intenzivno postoji od 2013., naroito među mehaničarima čiji certifikat sada vrijedi u svijetu otkako smo ušli u EU. Oni odlaze u druge zemlje gdje rade i po 14 sati, a kod nas po zakonima i inspekcijama mogu raditi samo 8, pa je jasno da vani više zarade", rekli su u CA. 

Zbog toga je tvrtka, tvrdili su sindikati, bila primorana unajmljivati strane mehaničare i to za čak 300 eura po danu

"To je pretjerivanje. Da, bilo je i takvih situacija, ali kod većine mehaničara to nije ta cijena. Naprosto nisu svi mehaničari isti, svaki je specijaliziran za nešto drugo. Ovih najskupljih smo trebali najmanje i ne na mnogo dana, a uglavnom smo unajmljivali limare. Uostalom, i nisu to tako velike razlike u primanjima kao što oni tvrde. Naš top mehaničar u sezoni intenzivnih radova također može zaraditi do 200 eura dnevno u brutto iznosu", rekli su u CA. Naravno da nam nedostaje mehaničara, ali taj problem ima svaka kompanija u Europi, pa i svijetu, dodali su. 

Kompanija je prošlu godinu završila sa 24 milijuna kuna u plusu. No, priznali su da bi godinu završili s gubitkom da nije bilo prodaje izuzetno vrijedne imovine - "slotova" na londonskom Heathrowu, jednom od najzaposlenijih i najskupljih aerodroma na svijetu. To im je donijelo 138,5 milijuna kuna, pa se postavlja pitanje kako točno kompanija planira i ovu godinu, a tako su rekli, završiti s dobiti. Točnije, pto sada misle prodati?

"Uveli smo osam novih linija koje u početku, što je normalno, donose gubitak. Ušli smo u opsežne radove na zrakoplovima, popravak motora. Sve to su stvari koje ove godine neće predstavljati trošak, a dugoročno smo time smanjili i troškove održavanja". 

Naposljetku je Uprava još jednom istaknula potrebu dokapitalizacije za što bi im, rekli su, samo za početak trebalo 250 milijuna kuna. Žele obnoviti flotu leasingom novih zrakoplova, a cilj je i dodatno proširenje mreže uvođenjem novih linija. Sve to trebalo bi poboljšati "krvnu sliku" kompanije kojoj mnpogi zamjeraju da u trenutku kad sve kompanije u Europi bilježe rast i gomilaju prihode, ne ostvaruje ni približno tako dobre rezultate, a najveći dio "kolača" od izuzetnih turističkih sezona uzimaju sve druge kompanije osim CA.

Croatia AIrlines

aviokompanija

biznis

civilno zrakoplovostvo

Jasmin Bajić

Podijeli članak