UOČI EUROPSKIH IZBORA

Dok Vlada mlako reagira na apele o političkom oglašavanju, na Facebooku možete vidjeti tko pokušava dobiti vaš glas


Matej Devčić
08.04.2019.12:00
Dok Vlada mlako reagira na apele o političkom oglašavanju, na Facebooku možete vidjeti tko pokušava dobiti vaš glas
iStock

sažeto

Iz GONG-a pozivaju građanke i građane da putem alata saznaju koje ih stranke ciljaju oglasima na izborima za Europski parlament


Matej Devčić
08.04.2019.12:00

Predstojeći izbori za EU parlament, koji su proglašeni izborima koji bi mogli biti najviše hakirani, otvorili su pitanje političke propagande na društvenim mrežama te njihove zlouporabe u svrhu prikrivenog oglašavanja.

Društvene mreže se često proglašavaju najvećom prijetnjom demokratskim izborima, pogotovo zbog njihovog potencijalnog utjecaja na mogući ishod putem ciljanog političkog oglašavanja.

Iz GONG-a zato pozivaju građanke i građane da u samo nekoliko sekundi instaliraju plugin Who Targets Me i saznaju koje ih stranke ciljaju oglasima na izborima za Europski parlament 2019.

Stvoren kao odgovor na neregulirano korištenje društvenih mreža u propagandne svrhe

Who Targets Me (WTM) je alat pokrenut 2017. godine kao odgovor na neregulirano korištenje društvenih mreža u propagandne svrhe, posebno ciljano političko oglašavanje (targetiranje) na izborima, a razvijen je s namjerom da se poveća transparentnost i odgovornost političkog oglašavanja na društvenim mrežama.

Screenshot

Plugin je povodom europarlamentarnih izbora preveden i postao dostupan u većini zemalja EU. Ova ekstenzija na internet pretraživačima primarno je razvijena za najveću društvenu mrežu Facebook, s najvećom zaradom od političkih oglasa.

Instalacijom WTM želi se omogućiti pojedincima pregled oglasa koji ih targetiraju (ciljanih oglasa). Jednom kada se on instalira, prati oglase političkih Facebook stranica/službenih profila političara i političarki tijekom kampanje te personalizira podatke za pojedinačne korisnike. Ako korisnici više ne žele koristiti softver mogu ga deinstalirati te će njihovi podaci biti izbrisani. Također, mogu s ekstenzije izbrisati profil i bilo koji automatski prikupljen podatak.

Kako sada stoje stvari?

Novim Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma limit potrošnje na ovim izborima gotovo je utrostručen, pa je njegov limit s 1,5 podignut na 4 milijuna kuna. Istovremeno stari Pravilnik i obrasci za izvještavanje o financiranju promidžbe ostaju na snazi jer je Zakon, suprotno Kodeksu dobre prakse u izborima Venecijanske komisije, donesen par dana uoči raspisivanja izbora, a prema njemu novi Pravilnik treba biti donesen najkasnije do 23. travnja.

Kada se pokrenulo pitanje političkog oglašavanja, DIP i Ministarstvo financija poručili su da pod posebno povećalo neće staviti financiranje političkih oglasa na društvenim mrežama i on-line servisima u predstojećoj kampanji za EU.

Goran Mehkek/CROPIX

No, DIP je prije tjedan dana poručio da troškovi oglašavanja putem društvenih mreža stranke moraju iskazati u Izvješću o troškovima (rashodima) izborne promidžbe, bilo da izborni sudionici imaju izravno sklopljen ugovor s dobavljačem, odnosno društvenom mrežom, ili im se ista usluga nudi u okviru paketa usluga koje za njih rade agencije za oglašavanju.

Povjerenstvo potvrđuje kako je novim Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma propisano da će ministar financija donijeti više pravilnika taksativno nabrojanih u Zakonu, no na donošenje pravilnika se još uvijek čeka, a stranke i birači koji će sudjelovati na izborima u informacijski sustav za nadzor financiranja izborne promidžbe unosit će podatke iz obrazaca propisanih postojećim Pravilnikom.

Iz Ministarstva financija poručili su da se radi na preciznijem načinu prikazivanja troškova u novom pravilniku. 

Poziv na transparentnost potaknut zbog tvrtke koju je angažirao HDZ

GONG-ov poziv na transparentnost u vođenju kampanje za Europski parlament potaknut je i nedavnom istragom USKOK-a zbog utaje poreza putem tvrtke Napredni modeli koju je HDZ angažirao u kampanji za parlamentarne izbore 2015. godine.

Zeljko Puhovski/CROPIX

Usluge za kojoj je tvrtki isplaćeno 1,7 milijuna uključivale su trolanje na društvenim mrežama i preuzimanje popularne Facebook stranice čijih je gotovo 100.000 su pratitelja time nesvjesno i nimalo transparentno bili izloženi političkoj propagandi. Istovremeno, troškovi oglašavanja na Facebooku u financijskom izvješću troškovima promidžbe HDZ-a nigdje se ne spominju.

Iz GONG-a poručuju kako su opetovano upozoravali na rizik netransparentnog financiranja oglasa na društvenim mrežama te da su "hrvatske vlasti propustile su do sada svaku priliku da pokažu vjerodostojnost u svojoj podršci mjerama Europske komisije protiv širenja dezinformacija on-line, prikrivenog političkog oglašavanja na društvenim mrežama".

GONG

alat

Who Targets Me

političko oglašavanje

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter