OTKRIVAMO: NEPOZNATI INCIDENT HŽ-A

Jurećem vlaku punom putnika kod Slavonskog Broda otkazale sve kočnice: 'Krivi su loši vremenski uvjeti'


Tomislav Kukec
18.05.2018.13:50
Jurećem vlaku punom putnika kod Slavonskog Broda otkazale sve kočnice: 'Krivi su loši vremenski uvjeti'
Tomislav Krišto / Cropix

sažeto

Elektromotorni vlak star četrdesetak godina doživio je ozbiljan kvar na relaciji Vinkovci - Novska


Tomislav Kukec
18.05.2018.13:50

Elektromotorni putnički vlak Hrvatskih željeznica 11. siječnja 2017.godine nije se zaustavio na kolodvoru Lužani kod Slavonskog Broda, već je samo projurio kroz stanicu, a strojovođa je istražiteljima rekao da su mu otkazali svi mogući sustavi kočenja. 

Ozbiljniji incident srećom je izbjegnut, te se vlak naposljetku uspio zaustaviti na idućem stajalištu u Novoj Kapeli. 

Proizlazi to iz konačnog izvješća Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, koja nam je dala odobrenje za korištenje dijelova tog izvješća. 

U dokumentu kojeg posjedujemo navodi se kako je vlak prometovao na relaciji Vinkovci - Novska. Riječ je o elektromotornoj garnituri kakve su se proizvodile od 1976. do 1979. godine, dakle vlaku starom četrdesetak godina. Iz iskaza strojovođe da se zaključiti kako su vlaku otkazali baš svi glavni i pomoćni kočioni sustavi. Vijest o incidentu nije zabilježena ni u jednom mediju.

Kao u Alan Fordu

"Tijekom vožnje vlaka na relaciji Vinkovci-Oriovac vlak je uredno kočio. Približavanjem stajalištu Lužani - Malino, strojovođa je brzinu kretanja vlaka smanjio na 60 kilometara na sat i nastavio voziti 400-500 metara kada ponono zavodi kočenje indirektnim kočnikom, međutim reakcija kočionog sustava je izostala. Nakon toga zavodi potpuno kočenje, pa brzo kočenje, međutim reakcije kočionog sustava i dalje nema. Otvorio je slavinu za slučaj opasnosti, ali sustav i dalje ne reagira. Pokušao je pritegnuti ručnu kočnicu ali se zaledila", stoji u izvješću koje zvuči kao da se opisuje neki od izuma Grunfa iz stripa Alan Fiord, a ne vlaka 2018.godine.

Kondukter je čuo kako strojovođa psuje te mu je strojovođa potvrdio da ne može zakočiti vlak. Stoga je kondukter pokušao aktivirati pritvrdnu kočnicu, a drugi kondukter kočnicu za slučaj opasnosti. Vjerojatno pogađate što je bilo dalje - pritvrdna kočnica se zamrznula, a kočnica za opasnost nije reagirala. Opsežna istraga Agencije nije pronašla nepravilnosti u radu strojovođe, a nije otkriven ni jasan uzrok zašto su baš sve kočnice otkazale. Navodi se kako je moguće da su tomu doprinijele niske temperature, odnosno vremenski uvjeti koji su doveli do propuhivanja i kvara na jednom od prahobrana vlaka. No, to nije utvrđeno kao izričiti razlog otkazivanja kočnica. 

Međutim, zanimljivo je da se samo nekoliko mjeseci kasnije, 28.4.2017. vlak istog tipa zabio u odbojnik na zagrebačkom Glavnom kolodvoru, pri čemo je na vlaku nastala velika materijalna šteta. I tada se spominjalo da je razlog nesreće otkazivanje kočionih sustava kompozicije. 

Ipak, u HŽ-u tvrde kako ta dva slučaja nisu povezana, a i oni se u svom odgovoru pozivaju na vremenske uvjete. 

Takvi su incidenti rijetki

"Kao što je navedeno u zaključcima konačnog izvješća u vezi nezaustavljanja vlaka 2508 u stajalištu Lužani od 11. siječnja 2017., neposredan uzrok incidenta nije bilo moguće utvrditi provedenom istragom, ali se temeljem provedenog istraživanja zaključuje da su incidentu mogli doprinijeti vremenski uvjeti", kažu u HŽ-u. 

Ako i jest tako, duboko je zabrinjavajuće da kočnice na vlakovima HŽ-a rade ili ne rade ovisno o tome kakvo je vani vrijeme. U HŽ-u kažu kako su takvi incidenti rijetki. 

"Takvi incidenti događaju se vrlo rijetko. Prethodnih godina nismo imali takvih incidenata, a tijekom 2017. u dva slučaja posumnjalo se na ispravnost kočnica vlakova serije 6 111 (incident u stajalištu Lužani od 11. siječnja 2017. i incident u Zagreb Glavnom kolodvoru od 28. travnja 2017. kada je vlak serije 6 111 naletio na prsobran). Što se tiče incidenta u Zagreb GK, konačno izvješće Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu nije objavljeno. Po objavljivanju konačnog izvješća znat će se točni uzroci incidenta.

Vlakovi serije 6 111 proizvedeni su u Mađarskoj u pogonima tvrtke Ganz Mavag od 1976. do 1979. godine. Sukladno pozitivnim zakonskim propisima, na 21 vlaku serije 6111 u vlasništvu HŽ Putničkog prijevoza redovito se provode propisani popravci najviše razine i kontrolni pregledi na kojima se vlakovi pregledavaju i utvrđuje tehnička ispravnost kočnica i cijelog vlaka. Uz to, prije pokretanja vlaka strojovođa provjerava ispravnost kočnica", odgovorili su u Hrvatskim željeznicama na naš upit.

Dodaju kako im je sigurnost putnika prioritet, te ističu kako su osigurali financijska sredstva za nabavu novih vlakova tijekom ove godine. 

vlak

incident

Hrvatske željeznice

kočnice

sigurnost željezničkog prometa

Podijeli članak