kružile su glasine da su genetski modificirane

Zašto Putin vraća 'Noćne vještice', legendarne postrojbe od kojih su posebno strahovali nacisti


Daniel Radman
13.06.2019.14:00
Zašto Putin vraća 'Noćne vještice', legendarne postrojbe od kojih su posebno strahovali nacisti
Profimedia / Ilustracija

sažeto

Za vrijeme Drugog svjetskog rata formirana je ženska pukovnija čije su pilotkinje prozvali 'Noćne vještice' zbog posebne tehnike letenja koja je podsjećala na letenjem na metli


Daniel Radman
13.06.2019.14:00

U jesen 1941. godine Staljin je donio povijesnu odluku: SSSR je postao prva zemlja na svijetu koja je dopustila ženama da upravljaju borbenim avionima. Za sve je zaslužna pukovnica Marina Raskova, pilotkinja koju su nazivali 'sovjetskom Amelijom Earhart'. Ona ga je uspjela uvjeriti da bi žene mogle dati svoj doprinos u zračnim snagama, a tu odluku definitivno nije požalio.

Letjeli su na 'metli'

Profimedia

Tijekom Drugog svjetskog rata one su uspješno izvršile čak 30.000 bombaških napada, na njemačke vojnike ispalile su više od 20.000 tona streljiva. Staljin ih je rasporedio u tri postrojbe, a jedna od njih bila je sastavljena od isključivo žena. Bila je to '588. noćna bombarderska pukovnija' koju su prozvali 'Noćne vještice', Bile su poznate zbog svoje posebne tehnike letenja koju su uspoređivali s letenjem na metli. Otud su dobile i nadimak.

Naime, 'Vještice' su letjele na avionu Polikarpov Po-2, i u to vrijeme vrlo primitivnim modelu. Bio je to dvosjed s otvorenim kokpitom u kojem su pilotkinje bile bez ikakve zaštite, a za vrijeme hladnih ruskih zima morale su izdržati temperature daleko ispod ništice. No, prednost 'primitivne letjelice' bila je ta da su je radari teško hvatali, a osim toga 'Vještice' su koristile taktiku da bi pri približavanju cilju ugasile motor i 'kliznule', što je Nijemce podsjetilo vještičje manevre na metli.

Strah od 'Vještica' bio je toliko velik da su počele kružiti legende da je sovjetska vlada radila eksperimente na njima, nakon kojih su pilotkinje dobile mačji noćni vid.

Prvi put marširale s kolegama

Profimedia / ilustracija

Nakon Drugog svjetskog rata broj žena u avijaciji naglo je opao, makar se Sovjeti mogu pohvaliti s prvom ženom-astronautom Valentinom Tereškovom, a u legendu je ušla i Marina Popovič - zvali su je 'Madame MiG' - koja je 1964. probila zvučni zid.

Priča o 'Vješticama' aktualizirana je prošlog tjedna, kad je zapovjednik ruskog ratnog zrakoplovstva Andrej Judin potvrdio da će Ruskinje ubuduće dobiti priliku da postanu i piloti lovaca, što do sada nije bila praksa. Do sada su mogle biti pripadnice zračnih snaga, ali samo kao pilotkinje transportnih aviona.

Ruski ministar obrane Sergej Šojgu još prije dvije godine najavio je prijam žena u zrakoplovstvo, a tijekom dvije godine njih 31 uspješno je završila obuku. One su ove godine na Dan pobjede prvi put marširale sa svojim muškim kolegama tijekom vojne parade.

"Tijekom procesa obuke vidjet ćemo tko je sposoban što učiniti. Ako žena može letjeti lovcem, tu ćemo mogućnost razmotriti", izjavio je Judin.

Rusija

Staljin

Noćne vještice

pilotkinje

Marina Raskova

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter