POTPUNA ANARHIJA NA TAKSI TRŽIŠTU

'Zbog antipoduzetničke klime prisiljeni smo zapošljavati vozače na pola radnog vremena. Inspektoratu nas prijavljuju stari taksisti koji još nisu prežalili vremena kada su imali monopol'


Mia Mitrović
29.01.2019.17:00
'Zbog antipoduzetničke klime prisiljeni smo zapošljavati vozače na pola radnog vremena. Inspektoratu nas prijavljuju stari taksisti koji još nisu prežalili vremena kada su imali monopol'
Željko Puhovski/CROPIX

sažeto

Na ulicama hrvatskih metropola još uvijek se, doznajemo, vodi rat između taksista stare i nove generacije


Mia Mitrović
29.01.2019.17:00

Prošlo je otprilike osam mjeseci otkako je na snagu stupio novi zakon o Cestovnom prometu kojim je regulirano i hrvatsko tržište taksi i autoprijevoznika.

“Želimo taksi učiniti jeftinijim i dostupnijim građanima, gužvi se ne treba bojati, novi zakon uvodi jednaka pravila za sve i nikome se ne pogoduje”, izjavio je prilikom izglasavanja zakona ministar prometa Oleg Butković.

Totalna anarhija?

Zadovoljstvo donošenjem novog zakona izrazio je Uber iako su morali postrožiti uvjete poslovanja i uvesti odredbu da automobili kojima prevoze putnike ne smiju biti stariji od sedam godina. Zakon su u startu kritizirali iz Udruženja taksi prijevoznika te poručili kako je 'loše što je ovakav zakon donesen', a njihov je predsjednik Božo Miletić objasnio kako nije dobro što su jedinicama lokalne samouprave oduzete ovlasti koje se odnose na uređenje i reguliranje autotaksi prijevoza.

„Na Hrvatskom taksi tržištu trenutno vlada totalna anarhija. Novi zakon omogućio je svakome tko ima vozačku da sjedne u automobil i nudi putnicima taksi usluge. Dovoljno je samo položiti teorijski ispit. Velike taksi prijevozničke tvrtke zapošljavaju ljude na četiri sata ili pola radnog vremena, a većina ih radi puno radno vrijeme ili prekovremeno. Radnici se ubijaju od posla, a vlasnici zarađuju masne pare“, kazao nam je jedan ljutiti taksist koji je, kaže, u taksi biznisu već 30 godina i ovakav kaos ne pamti.

Tonči Plazibat/CROPIX

„Kontrola gotovo uopće ne postoji, a svi znaju kada je inspekcija pa se prilagode. Sada zapošljavaju i umirovljenike. I oni će, tobože, biti zaposleni na četiri sata ili pola radnog vremena, a ubijat će se od posla kao i ostali“, objašnjava nam taksist koji je želio ostati anoniman.

Kršenje zakona i propisa

Kako bismo provjerili njegove tvrdnje, kontaktirali smo Inspektorat rada pri Ministarstvu rada i mirovinskog sustava. Zanimalo nas je u kojoj mjeri je Inspektorat vršio nadzor nad taksi i prijevozničkim tvrtkama u 2018. , kakvi su prekršaji utvrđeni i koje u mjere poduzete.

„Inspektori rada u razdoblju od 1. siječnja 2018. do 31. prosinca 2018., u okviru svoje nadležnosti obavili 328 inspekcijskih nadzora u području radnih odnosa kod poslodavaca koji obavljaju djelatnost prijevoza i skladištenja. Na temelju utvrđenog činjeničnog stanja nadležnim prekršajnim sudovima podnijeli su 114 optužnih prijedloga te protiv poslodavaca donijeli 8 prekršajnih naloga i 1 obavezni prekršajni nalog, zbog osnovane sumnje u počinjenje 293 povrede odredbi propisanih Zakonom o radu, Zakonom o minimalnoj plaći, Zakonom o mirovinskom osiguranju, Zakonom o obveznom zdravstvenom osiguranju, Zakonom o stažu osiguranja s povećanim trajanjem i Zakonom o Inspektoratu rada“, javili su nam iz inspektorata te naglasili da su zbog kršenja propisa i zakona izdali i jedno rješenje o privremenoj zabrani obavljanja djelatnosti.

Najčešći prekršaji odnosili su se na neizdavanje radnicima pisane potvrde o sklopljenom ugovoru o radu prije početka rada u slučaju kada ugovor o radu nije sklopljen u pisanom obliku, neprijavljivanje radnika na obvezno mirovinsko i zdravstveno osiguranje u propisanom roku, nevođenje evidencije o radnicima i radnom vremenu na propisani način, neisplatu radnicima zakonom propisane minimalne plaće i nedostavljanje radnicima obračuna dugovane, a neisplaćene plaće propisanog sadržaja.

„Osim navedenih prekršajnih i upravnih mjera u tim nadzorima inspektori rada su zbog osnovane sumnje u počinjenje 3 kaznena djela neisplate plaće propisana odredbama članka 132. Kaznenog zakona i 4 kaznena djela povrede prava iz socijalnog osiguranja propisana odredbama članka 134. Kaznenog zakona, nadležnim državnim odvjetništvima podnijeli kaznene prijave i obavijestili nadležnu Poreznu upravu Ministarstva financija, kao i inspekciju cestovnog prometa i cesta Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, radi mogućeg poduzimanja mjera iz njihove nadležnosti“, izvijestili su iz Inspektorata koji djeluje pri Ministarstvu rada i mirovinskog sustava.

iStock

Antipoduzetnička klima

Razloge zbog kojih taksi prijevoznici često krše propise, pogotovo kada je riječ o nevođenju evidencije o radnom vremenu na zakonom određen način, objasnio nam je Borna (53), poduzetnik koji se bavi prijevozom, a trenutno posluje kao Uberov partner vozač (podaci poznati redakciji). Po njegovom mišljenju i iskustvu, ovoliki broj prijava posljedica je rata koji još uvijek traje između Ubera i dijela starih taksista. Neki od njih još uvijek se odbijaju prilagoditi promjenama koje sa sobom donijela pojava Ubera na hrvatskom tržištu, smatra naš sugovornik.

„Partneri vozači na svojim leđima nose velik financijski teret. Uber ne plaća porez u Hrvatskoj pa je teret na tvrtkama koje djeluju u sustavu Uber partnera vozača. Za tu situaciju nema rješenja jer kada zadovolje namete Uberu i plate porez državi, prihod koji im ostaje je malen ili nikakav. Partnerima vozačima PDV nije 25%, nego 33%. Zbog toga mnogi prijavljuju radnike na pola radnog vremena ili četiri sata jer drugačije rješenje ne postoji“, objašnjava Borna te dodaje da su radnici sami prisiljeni plaćati 650 kuna prijave na tih četiri sata radnog vremena. Za ovakvu situaciju, kaže, nije kriv Uber već 'antipoduzetnička klima' u zemlji.

„Umjesto da potiče malo i srednje poduzetništvo, država nas proganja dok nastojimo zaraditi svoj kruh. Novi zakon o Cestovnom prijevozu je dobar, ali ako nemaš tvrtku koja posluje u sustavu Uber partnera vozača potpuno je neisplativo voziti jer, kada se odbiju svi troškovi goriva, amortizacije i održavanja plus porez i naknada Uberu, zarada je gotovo nemoguća pa zato većina pronalazi modele kako bi opstali na nemilosrdnom tržištu“, govori Borna te dodaje kako je novim zakonom ukinuta odredba da se taksi prijevozom može baviti samo profesionalni vozač. Umjesto nje uveden je teorijski ispit koji je jednostavno položiti što je olakšalo mnogima da uđu u taksi biznis.

„Ispit je vrlo jednostavan, a vrijedi u svim zemljama EU pa mnogi dolaze i iz drugih zemalja kako bi ga položili, a potom taksirali u europskim metropolama“, otkriva nam.

Nekim umirovljenicima to je jedini prihod

Mogućnost zapošljavanja umirovljenika na pola radnog vremena u taksi prijevozničkim tvrtkama je dobra stvar, smatra naš sugovornik.

„Njima je to izvrstan dodatak na mirovine koje su u većini slučajeva stravično premale, a onima koji su tek u postupku umirovljenja i jedini prihod. Oni su ti koji najčešće rade više sati nego što su prijavljeni jer im je to jedini način da zarade za život. Ako ih se vremenski ograniči i natjera da rade samo četiri sata ili pola radnog vremena, time bismo im uskratili mogućnost za normalnu egzistenciju. Nije li bolje da umirovljenik vozi taksi, pa makar i prekovremeno, umjesto da kopa po kontejnerima u potrazi za idućim obrokom“, pita se Borna koji je dobro upućen u sve probleme hrvatskih taksi prijevoznika. Jedan od najvećih je rat koji se i dalje vodi između starih taksista koji ne prihvaćaju Uber.

„Većina prijava Inspektoratu dolazi uglavnom iz starog taksističkog miljea. Oni još uvijek žale za dobrim, starim vremenima kada su imali monopol, diktirali cijene i pelješili putnike. Otkako je stigao Uber, više ne mogu pljačkati kao nekada, puno im je teže jer je tržište reguliranije i transparentnije nego prije“, pomalo je ciničan Borna te dodaje da je velik dio taksista prihvatio Uber kao i sve dobrobiti koje sa sobom donio.

CROPIX

„Pametniji taksisti prihvatili su kvalitetnu konkurenciju jer shvaćaju da ona podiže standarde poslovanja. Oni manje pametni (a ti su po mom iskustvu na žalost još uvijek u većini), konkurenciju doživljavaju kao ugrozu pa se u skladu s time i ponašaju“. Kako svoj 'sveti rat' protiv Ubera ne mogu voditi samostalno, u pomoć zovu državne institucije zaboravljajući pri tome da bi, sukladno svjedočanstvima putnika, i oni sami trebali biti meta inspekcija koje bi se trebale s njima ozbiljno pozabaviti“, iskren je Borna koji nam je prepričao i slučaj bakice koju je nedavno vozio od Rebra do Autobusnog kolodvora u Zagrebu.

Pljačka starih i bolesnih

„Čudom se čudila kada je aplikacija pokazala iznos od 36 kuna. U suprotnom smjeru istu je vožnju platila 120 kuna jer je pala u ruke žutom taksiju koji vreba svoje žrtve u blizini kolodvora. Kada Uber izdaje račun, on stiže na mail korisnika. Država svaku takvu transakciju registrira što sumnjam da se može ustvrditi i za vožnju koju je sirota bakica imala prije moje. Moraš biti poseban tip osobe da varaš stare i bolesne“, ljuti se Borna.

Naš sugovornik je optimističan jer smatra da će Hrvatska kad, tad ipak dobiti bitku s budućnošću koja se trenutno zbiva u gotovo svakom sektoru pa tako i u taksi prijevozu. Novi Zakon o cestovnom prijevozu korak je u tom smjeru, usprkos nekim manama.

„Tržište je donekle regulirano pa tvrdnje o anarhiji nemaju uporište u stvarnosti. Loša stvar je što negativne posljedice i dalje osjećaju vozači koji su još uvijek izloženi napadima, katkad i fizičkim od strane ljudi koji još uvijek ne žele prihvatiti zakonitosti tržišta 21. stoljeća“, objašnjava Borna te dodaje kako su novim zakonom koji je Uberu odredio da ne smije rabiti vozila starija od sedam godina, ostali taksi prijevoznici dobili rok od pet godina da se tome prilagode. Umjesto da rade, oni se i dalje žale:

„Ti pojedinci ne mogu više živjeti tako da opljačkaju tri turista dnevno. Sada ih moraju prevesti barem dvadesetak što mnogima stvara veliki napor. Uber je na tržište uveo revoluciju transparentnosti. Problem je jedino u tome što država kao i korporacije ne vode brigu o malom čovjeku pa je on prepušten sam sebi da se snalazi kako zna i umije."

Uber

taksi

taksisti

taksi prijevoz

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter