Hrvati u raljama stresa

'Zbog bahatih i nekompetentnih šefova sanjao sam da ih mlatim palicom, na kraju sam preselio u Irsku! S kreditom za stan dala sam otkaz u državnoj firmi i otišla na nesigurno radno mjesto'


Valerija Bebek
14.05.2019.21:00
'Zbog bahatih i nekompetentnih šefova sanjao sam da ih mlatim palicom, na kraju sam preselio u Irsku! S kreditom za stan dala sam otkaz u državnoj firmi i otišla na nesigurno radno mjesto'
Profimedia

sažeto

Čitatelji za 100posto otkrivaju što im je najviše uzrokovalo stres te kako se nose sa njegovim razornim učincima


Valerija Bebek
14.05.2019.21:00

"Stres nije tako stari pojam, tek sredinom prošlog stoljeća se počelo govoriti kao o odvojenom pojmu. Relativno je novija ideja da je stres u osnovi svih bolesti. On se može vidjeti i kao pozitivan, kada je pred nama neki zadatak potrebna je količina uzbuđenja, određena količina energije da bismo mi taj zadatak izveli. Ali suprotno tom stresu koji je pozitivan, postoji i negativan stres koji smanjuje izvedbu, izaziva konfuziju u glavi, tjelesne reakcije, nekad to ide do stupnja da se pretvori u panični napad", rekao je psiholog Ivan Modrušan u razgovoru za 100posto.

Iako se u zadnje vrijeme više pažnje posvećuje stresu, ovaj psihoterapeut vjeruje da je stres bio prisutan otkad je ljudske vrste. Prije su umjesto kratkih rokova na poslu stres su zadavale prirodne pojave. "Kao što je bilo ovo prekjučer, kad je tako jako puhao vjetar da je jedan veliki broj ljudi sasvim sigurno bio u stresu. Pogotovo ako im je auto bio na parkiralištu ispod drveta. Uzrok stresu mogu biti veliki životni događaji bilo dobri ili loši, npr. netko svoje vjenčanje može doživjeti kao veliki stres. Ili odlazak na fakultet...", kazao je psiholog Modrušan i dodao da su ipak krajnji primjeri neke obiteljske tragedije, rastave braka i slično.

Ono što je najdramatičnije kada se pojave zdravstvene tegobe, poteškoće s disanjem, ili probavne smetnje ili poteškoće s radom srca, koje su rezultat ili trenutnog akutnog stresnog poremećaja ili kroničnog stresa kojem je osoba izložena. U takvim slučajevima dosta koristim autogeni trening, to je metoda autosugestije. Moguće je vježbom savladati to neko stanje u tijelu i moguće je kroz vježbu stvoriti nove predodžbe u glavi pa se naravno tako osoba lakše nosi sa stresom, odnosno prestaje biti stresor to s čime nije mogla izaći na kraj, istaknuo je u razgovoru psiholog.

Napominje kako stres mogu uzrokovati i unutarnji konflikti, ne moraju biti to vanjske pojave primjerice vikanje šefa ili drvo je palo na automobil. Istaknuo je da je u posljednje vrijeme sve vidljivije kako ambijent u kojem živimo uzrokuje na nas - buka, gužva u prometu, zagađenje. "To je ta moderna logika i podrazumijeva se da smo svi mi u nekoj vrsti stresa. Jedino, kako sam rekao ako je to pozitivan stres to nije tako problematično, ako je negativan je problematično. Trebalo bi naći neku optimalnu količinu stresa. Da nas potakne na djelovanje, da nismo letargični, a da nas to ne pojede", kazao je. Autogeni trening, tehnike disanja, kognitivno-bihevioralna terapija, razne vježbe, meditacije, uradci koje se može pronaći i na YouTubeu mogu pomoći u olakšavanju stresa, kaže psiholog.

Ronald Gorsic / CROPIX

Kao osobe koje i u opisu posla imaju 'stres' možemo posvjedočiti moj kolega fotograf i ja. Medijski smo djelatnici s podužim stažem, a zašto bi naše mišljenje i savjeti bili relevantni? U testiranju koje smo prošli pokazalo se da smo biološki 15 godina mlađi od kronološke dobi. Osim genetike taj test pokazuje i prilagodbu čovjeka na stres. Bit će da nešto dobro radimo, stoga mislim da je pošteno i da podijelimo svoje iskustvo za ovu temu.

Ono što sam zaključila je da postoji više vrsti stresa. Recimo to tako - stres osobne prirode (prijateljstvo, ljubav, obitelj...) i stres poslovne prirode. Prvoj vrsti stresa obično pristupim tako da s bližnjima (koji nisu uzrok istog, jelte) razglabam od jutra do sutra o onome što me muči. Tada, ako ništa drugo, izbacim sve iz sebe i bude mi lakše. Poslovni stres je pak drugačiji, pričanje o tome ne dovodi do olakšanja, nego suprotno - do povećanja stresa, barem meni. Jer se drama s posla prelijeva i na 'slobodno vrijeme'.

Zato su tu bitniji konkretne radnje kojom će se isprazniti mozak i stvoriti uvjet za promjenu konkretnog problema - koji i dovodi do stresa. S ovom mudrosti nisam se rodila, imala sam periode kada sam obilazila ljekarne u gradu i kupovala kapi valerijane (zgodna ironija) kako bih mogla zaspati, jer sam mogu to reći bila sasvim pristojno mobingirana. Ali valjda kako sam došla do točke ispod koje više nisam htjela padati, krenula sam raditi na tome da promijenim situaciju. Tada sam konkretno upisala tečaj stranog jezika, kojeg nikad nisam učila, da nekako okupiram mozak i promijenim tu spiralu očaja. I, nećemo se lagati, počela tražiti drugi posao. Što je u Hrvatskoj nam ekonomiji dosta hrabar potez.

Facebook Wanda Galaxy

Neke obične 'konkretne akcije' bi bile žustre šetnje, plesanje, fizička aktivnost, čišćenje po kući, općenito dobro je 'uposliti ruke' da mozak manje vrluda. Glazba mi mnogo znači u životu pa se često i liječim istom, osim što samo uživam u njoj. Tu su i neke mini terapije odnosno mala veselja poput kuhanja, druženja s mačkom, druženja s najmilijima nakon posla. Je li to ispravno, hoće li to vrijediti za svakoga - vjerojatno ne. Zato nakon naših svjedočanstava možete pročitati iskustva čitatelja koji su nam otkrili kako se oni nose sa stresom.

Kretanje i sport izbacuje stres

Kao što sam spomenula i kolega Željko u stvari 'ima' 15 godina manje pa je time relevantan sugovornik za davanje savjeta o stresu. "Sport i kretanje, to bih mogao sumirati. Fotografski posao je takav da si cijeli dan u pokretu s opremom na sebi. Posao takve prirode i iako ima dosta stresa stalno si u pokretu pa on dijelom i ode tako. Uz to, gledam da svaki dan kad imam vremena i volje odem u šetnju tri ili pet kilometara. Zatim igram i ping-pong koji sam ranije i više igrao, košarku... Ali ništa nije isforsirano, ako jedan dan imam žestoki repertoar na poslu, prehodam 17 kilometara s opremom, neću još poslije ići hodati. Željko, 58

Dala sam otkaz sa stalnog posla i riskirala bez obzira na kredit

Radila sam u državnoj firmi, digla kredit i kupila stan. Rekli bi san svakog pristojnog uhljeba. Samo ispalo je kad radiš u državnoj firmi najčešće što čuješ od svojih kolega su rečenice: 'To nije moj posao' i 'Ja to ne radim'. Godinama sam samo nakupljala frustraciju, trudila se da moj ured ima odlične rezultate, na moju inicijativu uveli smo nove norme i stvarno imali impresivno povećanje rješavanja slučajeva. I za zahvalu sam dobila optužbe da sam kriva što firma nije prošla na nekom natječaju. Kao da ja imam ikakve veze s time. Jedino što me spašavalo psihički su putovanja, nekako sam se krpala, rentala Airbnb sobu u stanu tako da sam si mogla priuštiti putovanje. Ali kad ni to više nije moglo pomoći, odlučila sam dati otkaz, otišla sam u privatnu firmu. Napustila sam ugovor na neodređeno i sve te neke papirnate beneficije koje nudi državna firma i prihvatila posao s ugovorom na samo godinu dana. Svi su me upozoravali da se ne zezam, trebalo je otplatiti još otprilike 25 godina kredita... Rekla sam u životu nekad treba i malo riskirati, na kraju se dobro završilo. Prešla sam u treću firmu, dobila ugovor. I dalje putujem sada iz gušta. Marina, 32

Ivan Buvinic / CROPIX

U devet mjeseci bila sam prehlađena isto toliko puta

Obožavam kada čujem od liječnika savjet da smanjim stres... Kao da je to izbor koji se olako donese. Dva dana meditiraš i puf, sve je super. Stres me doveo u začarani krug. Nekad sam svakodnevno vježbala i to mi je bio najbolji način nošenja sa stresom. Dok sam putovala na posao uvijek bih slušala glazbu, koja je za mene bila poput meditacije ujutro. Napunila bih baterije i bila spremna za sve. Danas si samo priuštim glazbu... Vremena za vježbanje nemam jer trčim s jednog posla na drugi, pa u vrtić po dijete, a kada navečer svi zaspu, nema te sile koja bi me izvukla iz kreveta da odradim bešumni trening. Možda mi je najveći stres to što ne radim posao za koji sam se školovala i što zarađujem toliko malo da ne mogu ni režije pokriti, a kamoli nešto drugo. Zbog svog živciranja i brige pati mi zdravlje. Da zorno prikažem: u posljednjih devet mjeseci sam bila prehlađena jednako toliko puta. Imuniteta nemam, a imam probleme s kralježnicom i štitnjačom. Kilogrami mi se nakupljaju kao od šale, a na sve to moja liječnica sliježe ramenima uz savjet sa smršavim vježbanjem. Pa tko ne bi bio pod stresom?! Ana, 36

Odselio sam na drugi kraj Europe

Što je sve meni uzrokovalo toliki stres, da sam odlučio napustiti zemlju? Sve što ću nabrojati sam i doživio, nije to puko prepričavanje. Prvo, dobar posao s društvenim fakultetom se dobiva isključivo preko moćnih roditelja, stričeva, kumova i stranaka. Pogađate nemam to. Zatim, nastavno na prvo, na mnogim radnim mjestima rade ljudi sa srednjim školama pa još ako su u poziciji da budu šefovi ljudima s visokim obrazovanjem, onda su uglavnom vrlo teški, neugodni, ružni, uglavnom šefovi koje sanjaš da ih ubiješ bejzbol palicom.

Shvatio sam da se pošten rad, škola, dobar odgoj se u Hrvatskoj ne cijene. Počeo sam raditi s 11 godina i na tri (3) radna mjesta sam vidio da se to cijenilo. Također u Hrvatskoj me nisu platili tri put u životu i još puno puta sam se morao natezati oko malih novaca. U Irskoj su me svugdje platili uvijek u cent! Osim tih osobnih stresova od kojih ti pati egzistencija, jednostavno nisam više mogao podnijeti atmosferu Drugog svjetskog rata i Titove Jugoslavije. Ona traje i danas i previše ljudi u Hrvatskoj 2019. prima plaću iz državnog proračuna da bi pričalo o temama koje nisu bitne i ne postoje 75 ili 45 ili 30 godina već. 

Goran Mehkek / CROPIX

Kao da sve nabrojeno nije dovoljno, neokonzervativna kršćanska revolucija koja se bavi osobnim pitanjima i pokušajima zabrana ili diskriminacije određenih skupina u društvu i još više polarizira društvo. Željka Markić, Željko Glasnović, Bruna Esih, Zlatan Hasanbegović, Vice Batarelo neka mi netko kaže što su ti ljudi napravili za Hrvatsku korisno u zadnjih četiri godine osim što prodaju fašizam? Nakon rezultata na sramotnom referendumu 'za obitelj' shvatio sam da ja nikad neću moći mirno i bez stresa živjeti u svojoj zemlji. Za kraj mogu reći: nepravda, nepravda, nepravda. Ivan, 33

Postajem opsesivno-kompulzivna domaćica

Kad sam pod stresom, kuham, pečem i čistim. Možda je malo morbidno, ali sjeckanje me rasterećuje. Pečem zato da bih mogao sjediti pred pećnicom i gledati kako se diže kolač ili meso crveni, a iz istog razloga perem i veš. Kad je baš grozomorno, znam se uhvatiti kako sjedim pred vešmašinom satima i brojim okretaje. Neki bi to nazvali eskalacijom OKP-a, ja to zovem čistim gaćama. S*anje je ako me stres ne pokopa neko vrijeme, nema ni čistog veša pa ujutro paničarim dok kopam po zakucima ormara za nekim boksama koje su progutali nepregledni kaosa u ormaru.

Zoran Kusalo / CROPIX

Jednog sam ljeta, prije nego sam upisao faks gnjileći na selu u iščekivanju bolje budućnosti, naučio štrikati iz neke mamine knjige na njemačkom. Tome se vraćam tijekom zimskih mjeseci kad me pritisne predblagdanski stres. Okej, nekad štrikam i tijekom godine, ali to mora biti baš nešto gadno. Nitko danas više ne cijeni šalove iz kućne radinosti, jer, to je jedino što štrikam. Eh, da. Brojim i kvačice. Ivor, 30

Zahvaljujući jogi rješavam se mentalne i emocionalne napetosti

Prakticiranje joge mi je omogućilo da se lakše suočim sa svakodnevnim stresom, a moja priča s jogom je počela prije šest godina. Vježbajući sam poboljšala puno toga, bolje sam fokusirana i koncentrirana, razvila sam bolju stabilnost te pronašla dodatnu snagu u sebi. Vježbanjem nikada ne prelazim granice boli, nježna sam prema sebi, joga nije bol ona je uživanje u položaju i ljepota osjećaja istezanja tijela te stvaranje novog prostora za kojim zaista svi u određenom trenutku života težimo.

Stresovi koje sam imala, dobrim dijelom sam uspjela riješiti kombinacijom različitih joga tehnika, kroz asane, pranayame, tehnike relaksacije isl. Razni jogijski alati su mi pomogli i još uvijek pomažu da se oslobodim mentalnih tenzija i emocionalne napetosti na svim nivoima i sve to rezultira osjećajem lakoće i oslobođenja potisnute ili blokirane energije.

Damir Krajac / CROPIX

Vježbanje joge od tebe traži da konstantno obraćaš pozornost na sebe, da budeš prisutna i u sadašnjem trenutku, a ne negdje drugdje, dok istovremeno u tome uživaš i daješ sve od sebe. Kroz tandem daha i pokreta utječemo na sve naše sustave u tijelu koje dovodimo u stanje ravnoteže te otpuštamo svaku moguću napetosti koju smo prikupili tijekom dana. Joga mi je dala bezbrojne dobrobiti i bolje zdravlje i za kraj bih samo dodala joga bez ljubavi bila bi samo obična fizička aktivnost, zato volimo sebe i volimo ono što radimo, a raditi s ljubavlju je nešto najljepše te najbolji mogući izbor za sve nas. Sofia, 42

Hrvatska

stres

psiholog

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter