Borba za estradnu prevlast - postoji li i koliko je okrutna?

'Ako ona ima toliki honorar za nastup, onda ja zaslužujem više ili isto kao ona!' - Bitka se odvija izvan radara?


Barbara Marinović
02.02.2019.17:00
'Ako ona ima toliki honorar za nastup, onda ja zaslužujem više ili isto kao ona!' - Bitka se odvija izvan radara?
Foto: CROPIX

sažeto

Postoji li kraljica estrade? Može li se takva titula nekome dati tek tako? Može li se prije tituliranja izmjeriti količina nečije posutosti zvijezdanom prašinom? Za 100posto govore stručnjaci


Barbara Marinović
02.02.2019.17:00

Severina je objavila dugoočekivani album i singl 'Halo'. Svega par dana prije toga, Jelena Rozga objavila je hit 'Moje proljeće'. Prije toga, Lidija Bačić objavila je da svoj plan o pohodu na Doru, a potom Eurosong. Najaktivnije estradne dame kod nas rade zadnjih dana i godina punom parom. U slučaju Jelene i Severine već odavno je prisutna regionalna popularnost, posjećeni koncerti, gostovanja, dok Lidiji zadatak osvajanja regije tek predstoji, ako ona to uopće želi.

Ono što svakako želi postići jest dostići titulu kraljice estrade. Morat će još puno žganaca pojesti Lidija da bi se takvom titulom mogla okititi. Postoji li uopće ta prestižna titula koju neki pikiraju, a drugi nose? Istražili smo fenomen estradne kraljice, u razgovoru s iskusnim estradnjacima došli smo i do nekih zaključaka. Sve se gleda kroz brojeve i zaradu, a s time dolazi i titula kraljice zabavne glazbe. Široka masa mora te slušati, moraš imati izgled, karizmu, odanu bazu obožavatelja koji su spremni dati novac za tvoj koncert i moraš pomicati granice - vlastite, ali i one svijeta u kojem funkcioniraš.

Medijske priče

Zrinko Tutić u razgovoru za 100posto kroz smijeh je komentirao kako institucija kraljice estrade postoji samo u medijskim pričama. Uvjeren je, kaže, da se ne može uprijeti prstom u jednu izvođačicu i odabrati je tek tako. Dodaje također i da su priče o tome kako je za uspjeh potreban samo kvalitetan vokal - bajka koja se prodaje mladima i neiskusnima.

'Znate što vam je potrebno da bi se postala kraljica estrade? Puno ljudi s portala, iz medija, koji će dodjeljivanjem takvih titula možda prodati bolje svoj sadržaj, postići veće tiraže. To vam zapravo ne postoji, to je izmišljotina medija', ocjenjuje Tutić. Jedino što, kaže Tutić, postoji jest pjesma. 'Dokazano je već kroz godine, ono što vam prvenstveno treba jest pjesma, repertoar koji izvodite, koncerti. Treba vam pjesma koju će izvođač/ica svojom emocijom, interpretacijom prenijeti i učiniti da se pjesma naseli u ljudska srca i duše'.

Vokal nije sve, potrebna je i emocija

O ljubomori na estradi, kaže, nema se što puno reći, priča je to koja je uvijek i u svim poslovima ista i prisutna. 'Sve je to ljudski', dodaje Tutić. Koliko je danas na estradi lakše ili teže uspjeti, kaže Zrinko, teško je izmjeriti, no događa se greška. 'Razni talent show programi napravili su zabunu kod mladih ljudi, mladi misle da je važno samo imati sjajan vokal i uspjeh neće izostati. Potpuno krivo gledište, emocija je također važna. Pogledate li malo u prošlost, puno je talentiranih mladih, koji sjajno zvuče, prošlo kroz takve programe, nitko nije napravio ništa', zaključio je Tutić.

Dodao je i da termin kraljice estrade ne priznaje. 'Kraljice ne priznajem i nisam tu nikoga voljan proglasiti. Najbolja kombinacija koja se može dogoditi za uspjeh jest kada se poklope i koncerti, i lijep vokal, izgled... Možemo li onda to nazivati kraljicom? Tko hoće, može, ali ne bih išao tako daleko i isticao jednu osobu'. Pitali smo ga i što misli o nadiranju istočnjačkih zvukova, koji su neminovno zahvatili i hrvatsku estradu. Tržište daje svoj odgovor, i najveći je problem, smatra Tutić, što mi nekako već godinama nemamo odgovor na trendove koji dolaze. 'Protiv svih zabrana sam, neka ljudi slušaju što žele. Bože moj, kako drugačije? I prije je dolazilo različite glazbe iz svih krajeva svijeta, no mi smo nekako imali odgovor na to, pričam u tiražnim gabaritima. Sada mi se čini da to nemamo, već neko vrijeme. No, teška je to tema za govoriti. Zabrana se, u svakom slučaju, ništa ne postiže, dapače, tek tada stvari postaju zabranjeno voće', zaključuje skladatelj, producent i kantautor.

CROPIX

Škugor smatra da treba uvesti jasne kriterije ako se već nekog želi titulirati

Estradni menadžer dugogodišnjeg staža, Zoran Škugor, smatra da bi borba za titulu kraljice estrade imali smisla kada bi se uveli jasni kriteriji po kojima bi se pomoglo u gabaritima brojeva doći do one koja bi nosila titulu. Broj podanih albuma, održanih koncerata u prethodnoj godini, najveći broj prodanih karata na najposjećenijem koncertu protekle godine, najveći honorar na jednom nastupu u prethodnoj godini...

'Titulu kraljice lako je održati ako se svake godine izbace jedan do dva prava hita. Kraljicu estrade od drugih izdvaja i to što joj naglo skače financijski promet u glazbi, i veći je interes potencijalnih sponzora, privrednika da se potom pojavljuje u njihovim reklamama', navodi Škugor.

Smatra Škugor i da borbe za prevlast među najjačim aktericama na estradama diljem svijeta, pa i kod nas, uvijek ima, no one se, kaže, vode izvan radara. 'Mislim da se često vodi bitka izvan radara medija. Neka od njih može reći: 'Ako ona ima toliki honorar za nastup, onda ja zaslužujem više ili isto kao ona. Ili, ako jedna vidi koliko stranica neka kolegica dobije za intervju, onda ona smatra da zaslužuje isti prostor, ili već', siguran je Škugor.

CROPIX

Bubalo je jasan: 'Raspadom bivše države kapital i mediji prešli su u Zagreb i tu je počela propast naše glazbe'

Njegov kolega, menadžer Ivan Bubalo, smatra kako u kriterijima kvalitete i dugovječnosti imamo kraljice estrade koje su titulu zaslužile svojom dugovječnošću na sceni. 'One su to zaslužile mnoštvom hitove, tisućama nastupa i pobjedama na festivalima. To su Tereza Kesovija, Doris Dragović, Radojka Šverko, Josipa Lisac, Meri Cetinić. A, ako gledamo sa sadašnjeg aspekta s tim da se ravnamo s Europom, tada imamo jednu kraljicu - Severinu! Ona ima puno hitova, više evergreenova, dvoranskih i stadionskih koncerata. Ima uvijek i spotove po najvećim svjetskim standardima! Uvijek ponavljam - ona je naša najveća umjetnica', siguran je Bubalo.

Poznato je da Bubalo ima jednu veliku miljenicu - Lidiju Bačić. Prognozira joj da bi jednog dana mogla biti na tronu, prvenstveno zbog vokala. 'Ima zasigurno vokal kojeg malo tko ima! Na bini je - 'somebody on the stage', za razliku od mnogih kolegica! Pa, od plejade svih njenih kolegica iz Zagreba, ni jedna to nema. A to vam je uz pjesme ključ', tvrdi menadžer.

Hvali menadžer svoje Splićanke i Splićane. Grad je to iz kojeg dolaze najveće hrvatske zvijezde - bilo da se radi o ženama ili muškarcima. Objašnjava Bubalo da bi bilo i bolje da sve nije poremetio rat! 'Raspadom bivše države kapital i mediji prešli su u Zagreb i tu je počela propast naše glazbe. Zagreb je uvijek imao odličnu šansonijersku školu i rock, a za drugo nikad nije bilo talenta... I tada je politika u Zagrebu izmislila takozvanu urbanu glazbu. Uz pomoć medija i novca ubacila je na desetine novih glazbenika koji se besramno guraju! Rezultat je, pak, evidentan! To narod neće! Pa i pored gašenja svih zabavnih festivala i danas u Zagrebu u roku od dva mjeseca samo klape pune tri različite dvorane. Narod to hoće', zaključuje Ivan Bubalo.

Poručio je i da na estradi nije toliko strašno kad se radi o sukobima i konkurenciji. 'U svakom poslu ima neprijateljstava, za svakim stolom kad onog drugog nema. Ali, u svakom slučaju puno, puno manje nego u svijetu glume, tu je sto puta gore nego na estradi', zaključio je znakovito menadžer.

Severina

Jelena Rozga

Lidija Bačić

Zoran Škugor

Ivan Bubalo

Zrinko Tutić

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter