Najuspješnija slovenska glumica

Dok je ona imala glavne uloge u filmovima, Clint Eastwood bio je samo statist. Talijani su je štovali, glumila je s najvećim svjetskim zvijezdama, ali karijera je prebrzo završila


Ines Madunić
10.08.2019.19:25
Dok je ona imala glavne uloge u filmovima, Clint Eastwood bio je samo statist. Talijani su je štovali, glumila je s najvećim svjetskim zvijezdama, ali karijera je prebrzo završila
Profimedia

sažeto

Špela Rozin ostvarila je nevjerojatnu karijeru u Italiji i družila se sa svjetskom glumačkom elitom


Ines Madunić
10.08.2019.19:25

Prilično nestvarno danas zvuče priče iz karijere i života Špele Rozin, najuspješnije slovenske glumice koja je imala kratku, ali impresivnu filmsku karijeru koja je trajala prekratko.
Otkrili su je slučajno, kad je imala samo 14 godina.

Šetala je s prijateljicom po Ljubljani kad im je prišao neki muškarac i pitao Špelu želi li glumiti u filmu. Ona mu je odbrusila, no bio je uporan. Pratio ih je sve do radnje u kojoj je radila njezina majka i njoj objasnio kako je on Žarko Petan, pomoćnik redatelja te da ju žele u filmu. Snimila je "Noćni izlet" Mirka Groblera, a ubrzo zatim i "Tri četvrtine sunca".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by smedjisecer_preporucuje (@smedjisecer_preporucuje) on Aug 3, 2019 at 12:10am PDT

"U to doba u našem filmu, točnije 1961., kad mi je bilo samo 16 godina, lansirane su četiri mlade glumice: Milena Dravić, Beba Lončar, Dušica Žegarac i ja. Sve smo bile naturščici. I zvijezde jugofilma. Tada se snimalo mnogo filmova s klinkama. Milena je često igrala neke seljančice, a Beba Lončar gradske djevojke. S njima sam se najviše družila, a Dušica Žegarac, koja je tada uglavnom glumila partizanke i ilegalke, uvijek se držala nekako po strani. Ja sam glumila moderne djevojke, zapravo sve, pa i partizanke. Zbog zauzetosti snimanjem prekinula sam gimnaziju, koju sam položila privatno", rekla je Špela.

Proputovala je cijelu Jugoslaviju snimajući, a 1961. upoznala je poljskog redatelja Andrzeja Wajdu, koji joj je ponudio ulogu u svom filmu "Lady Macbeth". Odbila je jer je u to vrijeme snimala "Čudnu djevojku". Ipak, Wajda ju je zapamtio pa ju je preporučio kolegi Janu Rutkiewiczu, koji ju je angažirao za film "Julija".

"Poljska je tada bila divna zemlja. Išla sam na koncerte, u kazalište. Međutim, novac koji sam zaradila nisam smjela iznijeti iz Poljske. Bližila se Nova godina 1962. i umjesto da potrošim zlote i vratim se kući u Ljubljanu, kupila sam avionsku kartu za Rim i uplatila nekoliko dana boravka u hotelu. Poznavala sam neke tamošnje filmske radnike, imala prijatelje i poželjela Novu godinu provesti u 'Vječnom gradu'.

Ali, poslije pet dana u Rimu promijenila sam plan. Nisam se vratila kući. Odlučila sam upisati se na studij glume u filijali američkog 'Actor's Studija' u Rimu, ali to je valjalo platiti. Imala sam sreću. Brzo sam dobila glavne uloge u dva filma, glumila neke princeze, grofice i zaradila nova. U taj nepoznati svijet doista sam se upustila bez razmišljanja, poput pravog avanturista. Imala sam prokletu sreću", ispričala je u jednom intervjuu.

Profimedia

Vrlo brzo naučila je talijanski jezik - a inače govori ukupno osam jezika - glumila je gdje god je mogla kako bi se uzdržavala, a istovremeno je studirala. U Italiji je izgradila impresivnu karijeru, u deset godina glumila je u 32 filma te još u serijama i drugim projektima. U Italiji je postala velika zvijezda, dobila je neke od najvažnijih filmskih i glumačkih nagrada, a glumila je sa svjetskim facama.

Primjerice, snimila je film "Petorica za slavu" sa Stewartom Grangerom, Mickeyem Rooneyem i Henryjem Silvom.

"Bilo je divno ljeto kad smo snimali taj film. Mickey Rooney bio je oženjen. Tko zna koji mu je to bio brak nakon prvog s Avom Gardner. Žena nije bila s njim na snimanju nego u Americi i javili su da je rodila. Mickey je bio vrlo radostan. Pozvao nas je na večeru na kojoj smo proslavili rođenje njegova djeteta. Bila je tu i Jane Mansfield, koja je snimala neki drugi film. Pažnju je izazivala nekim malim psima. Čak njih pet-šest neprestano je nosila sa sobom, u džepovima, na ramenima. Pentrali su se svugdje po njoj. Jane je bila vrlo zgodna, ljubazna, ugodna i nježna, ali sa svakim suzdržana. Nije imala tako velike grudi kako je izgledalo na filmu i kako se pisalo. Cijeli prsni koš bio joj je vrlo razvijen pa otud potječe taj dojam o neobičnoj veličini prsa", ispričala je Špela, koju su ponekad potpisivali kao "Sheyla Rosin" ili "Sheila Rossin".

Američki studio United Artists ponudio joj je sedmogodišnji ugovor u Hollywoodu, no odbila je jer je bio jako nepovoljan za nju.

Osim što je radila kao glumica, za beogradske je novine često radila intervjue sa svjetski poznatim glumcima. Tako je intervjuirala Ginu Lollobrigidu, Sofiju Loren, Monicu Vitti...

A za vrijeme najveće slave upoznala je Clinta Eastwooda i Leeja Van Cleefa. Eastwood je došao u Rim u potrazi za pustolovinama, a radio je kao statist u filmovima. Van Cleef već je polako postajao epizodni glumac, a Sergija Leonea sjeća se kao "vječnog pomoćnika režije" koji nije imao novca da snimi svoj prvi film.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by XXZ magazin (@xxzmagazin) on Sep 1, 2018 at 8:10am PDT

Zatim mu je novac dao neki Nijemac pod uvjetom da njegova supruga glumi u filmu. Bio je to "Dobar, loš, zao", prvi špageti vestern koji je proslavio i njega i Van Cleefa i Eastwooda.

U četiri njegova filma glumila je i Špela, a uloge je dobila jer je lagala da zna jahati konja bez sedla, iako se na konja nikad nije ni popela. Ipak, uspjela je naučiti do snimanja. Naučila je i pucati iz pištolja, koristiti luk i strijelu...

"U filmovima sam često skakala s konja na konja. Nije mi bio potreban dubler. Te različite vještine toliko sam svladala da sam mogla biti kaskader. Ispadala sam i iz jurećih automobila. Bila sam hrabra, mogla sam stradati. Mlada i luda! Producenti i redatelji to su posebno cijenili i plaćali me bolje. U nas te glumčeve vještine nisu važne. U svijetu, a pogotovo u SAD-u, vrlo je važno da glumac zna pjevati, plesati, svirati nešto, itd. Gluma je najlakša. Ako to ne znaš, nemaš posla", rekla je.

Mlada se udala za slikara Ismara Mujezinovića, a dogovorili su se da će živjeti u Rimu i Ljubljani. No, onda su njemu ponudili da pomogne u stvaranju sarajevske Akademije likovnih umjetnosti koja se tek bila otvorila i to nije mogao odbiti. Preselili su se u Sarajevo.

Dok je živjela u Italiji, često su je zvali da glumi u jugoslavenskim filmovima - glumila je, primjerice u "Bitci na Neretvi" i "Derviš i smrt" - no u Sarajevu za nju nije bilo posla. Nitko ju nije zvao.

"Žao mi je što sam došla u Sarajevo i to zbog klime i načina života, ali i posla. Bila sam mlada. Udala sam se s 25 godina, kad neke glumice počinju karijeru, a ja sam svoju rano počela i rano završila. Dolazeći u Sarajevo, vjerovala sam da ću moći snimati filmove, ali to se nije dogodilo. Vjerojatno je uzrok tome inferiornost jedne sredine u kojoj se misli da je netko došao onamo zato što je drugdje propao. Takav je naš mentalitet. Ne zanima nas zašto je netko došao", rekla je.

Bilo je to prije rata, kad je počeo otišli su u Ljubljanu, gdje i danas živi.

glumica

jugoslavenski film

filmska zvijezda

Špela Rozin

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter