Rovovska bitka za gledanost

Glamurozna natjecateljica ruje po izmetu novim noktima. 'Natječu se kako dublje zaorati u intimne živote, ljudi su voajeri'


Barbara Marinović
25.03.2019.14:30
Glamurozna natjecateljica ruje po izmetu novim noktima. 'Natječu se kako dublje zaorati u intimne živote, ljudi su voajeri'
Foto: PR

sažeto

Borba za gledatelje teška je i rovovska bitka koja vodi u natjecanje - tko će zaviriti dublje u ljudsku intimu


Barbara Marinović
25.03.2019.14:30

Bespoštednu borbu za gledanost komercijalne televizije vode stalno, no ovog proljeća Nova TV i RTL približili su se jedni drugima i žanrovski. Mislimo tu na dva aduta za toplije dane - 'Ljepotice i genijalce' Nove TV i RTL-ov 'Superpar'. HRT se drži provjerenog showa 'Zvijezde pjevaju', a Nova TV tu i na njih ima odgovor - show 'Ples sa zvijezdama'. Ove perjanice koje smo prije par godina obje imali prilike gledati na HRT-u, privlače najviše pozornosti gledatelja. Jasno je to i po reakcijama na show koje nikad ne izostanu.

Društvene mreže gore, ljudi komentiraju i brane svoje omiljene kandidate, izražavaju bijes, kritiziraju Novu TV zbog reklama i odabira voditelja. Klasika. Ljudi gledaju pa komentiraju, a portali prenose, materijala ima za sve. O HRT-u ne treba puno pisati niti se osvrtati. 'Zvijezde pjevaju' standardno su i dobro odrađen show, Barbara Kolar i Duško Ćurlić provjeren su voditeljski duo, a natjecatelji su dobro odabrani. Standardna zabava za subotnju večer.

Nedjelja je rezervirana za 'Ples sa zvijezdama' koji dio gledatelja iritira zbog reklama, dio nerviraju kandidati ili voditelji. Tu je i žiri. No, barem se, gledajući kroz ružičaste naočale, može pohvaliti činjenica da se ljudi u nečemu natječu. Ne gledamo reality format. Gledamo licencirani, dobro zamišljen sadržaj. Borba između ova dva showa zapravo je nepostojeća. Svaki ima svoj dan prikazivanja, vlastitu produkcijsku razinu, kandidate i realan sadržaj.

Svakodnevna bitka 'socioloških eksperimenata'

Borba se događa na dnevnoj bazi, s dva licencirana showa koji tematiziraju ljubavne parove i njihove odnose, a sve to kroz natjecanje.

'Ljepotice i genijalci' prezentirani su kao sociološki eksperiment koji će pred gledatelje Nove TV podastrijeti 22 naizgled nespojivih kandidata i kandidatkinja, a koji se zajedničkim snagama u parovima bore za 200 tisuća kuna. Taj pomalo seksistički 'Hunger Games' već je postao popularan. Ljepotice takve frajere vani ne primjećuju, a njima nije jasno zašto one nose brendirane torbice. U svakom slučaju, sociološki eksperiment kojim se pokušava osvojiti gledateljstvo trebao bi odgovoriti na pitanje - Idu li pamet i ljepota zajedno?

Svaki put kad vidite da se televizijski sadržaj prezentira kao 'sociološki eksperiment' jasno vam je da 'će biti vraga'.

Tako je i u 'Superparu' koji je s prikazivanjem krenuo na RTL-u. Vodi ga Enis Bešlagić, a među kandidatima su se našli i 'Gospodin Savršeni' te njegova odabranica Hana Rodić. I RTL će pobjednicima showa udijeliti novac, doduše, 'tričavih' 100 tisuća dolara. Duplo manje nego Nova TV ljepotici i genijalcu. Među prvim izazovima pred boljim polovicama 'Superpara' stavljeno je kopanje po kravljem izmetu. I glamurozna Hana je kopala po izmetu, sve sa novourađenim noktima.

Poplava licenciranih formata upitne kvalitete već odavno je u Hrvatskoj stvar televizijske realnosti.

Filmski i televizijski kritičar Dean Sinovčić kaže nam da bitku RTL-a i Nove TV gledamo od 2004. godine, otkad se televizije na tržištu natječu za naklonost gledatelja.

'Što gluplje, to bolje'

'Cijela priča oko borbe za rejting je započela 2004. godine kada je RTL došao u Hrvatsku, Nova TV je već postojala i naravno, počela je frka između dvije komercijalne televizije za gledatelje. Čak je u nekoj prvoj fazi i HTV imao jedan takav show, koji je ubrzo propao. Tad se postavilo pitanje treba li HTV imati obrazovnu ulogu ili treba trčati za gledateljima i konkurirati RTL-u i Novoj TV s takvom vrstom programa. HTV se dijelom od toga odmaknuo, dijelom su odlučili zadržati dignitet, međutim Nova TV i RTL su krenuli u nemilosrdnu borbu po principu - 'što gluplje, to bolje', priča Sinovčić.

Osvrnuo se potom i na reality formate kojima se u Hrvatskoj krčio put prema lakšim kadrovima. 'Osobno mislim da je 'Big Brother' dno dna, 'Farma' je dno dna, sve što proizlazi, svi novi formati, kao što je i 'Gospodin Savršeni' ili ovo što se sad zbiva. Ja vjerujem da bi hrvatsko gledateljstvo bilo daleko pametnije da to ne moraju gledati'.

'Osamdeset posto ljudi su intelektualno ograničeni, ne žele naprezati mozak, ovakvi formati su im idealni'

Postavlja se i logično pitanje - gledaju li ljudi takav sadržaj jer im je ponuđen, ili ga televizije nude jer za njim jednostavno postoji potražnja? 'Kompletni mediji, ne samo televizija, već svi mediji idu u smjeru da podilaze publici. A kako ćete podilaziti publici? Nekad su mediji služili da se ljudi obrazuju, a danas je potpuno obrnuta situacija, mediji uopće ne obrazuju ljude već dapače, slušaju što ljudi hoće. Ako uzmemo da je 80 posto ljudi intelektualno ograničeno i ne želi naprezati mozak, naravno da su ovakvi formati idealni. Osim toga, čovjek je po prirodi voajer i voli zaviriti u tuđi život. Osnova je to popularnosti 'Big Brothera'. Tu se nastavlja i 'Farma' te 'Gospodin Savršeni', dakle, voajerizam. To je podloga za ovakve formate. I onda kao rezultat imate ogromnu borbu RTL-a i Nove TV gdje će i kako dublje zaorati u intimne živote ljudi, jer gledatelji to vole gledati. Autori tih emisija su franšize, jednostavno su pronašli shemu na koju mogu privući tih 80 posto ograničenih gledatelja koji će sjesti navečer pred televizor i gledati nevjerojatne gluposti. Naravno da je to daleko gledanije nego da ste im, ne daj Bože, dali da gledaju nekakav europski film pa da moraju malo napregnuti mozak i gledati film, probati shvatiti nešto dublje. Ovo je prizemno, mozak se ne treba napregnuti i to prolazi. Ne samo u Hrvatskoj, već svugdje u svijetu', kaže Sinovčić.

Nije nikakva utjeha, no, dodaje, susjedna Srbija išla je ispod razine dna. 'U Srbiji postoji niz formata kao što su 'Parovi', 'Zadruga' - oni ne da su dodirnuli dno dna nego su otišli još dublje'.

Sve je, kaže, vrlo jednostavno i logično. Borba se vodi za brojke, i logično je jer se podacima o gledanosti ide prema korporacijama u svrhe marketinškog prihoda. 'To je onda krug koji se zatvara. Ne može se to popraviti, to samo gore može biti. Mediji rade sve da povećaju broj gledatelja, čitatelja, čega god već, da bi s tim brojevima mogli ići prema oglašivačima i zaraditi novac. Baš ih briga za nekadašnju ulogu medija da odgajaju i obrazuju, bitno je da se zaradi novac'.

Daje za kraj i jedan nostalgičan i vrlo jednostavan primjer zabave kakva je bila nekad, jer, složit ćemo se - i zabave treba biti. 'Dat ću vam jedan banalan primjer. Osamdesetih je nevjerojatno popularna bila serija 'Top lista nadrealista', to je bila jugoslavenska verzija 'montipajtonovaca'. Da li vi mislite da bi ljudi danas, da im pružite 'Top listu nadrealista', mogli shvatiti tu vrstu i razinu humora? Minimalno pola njih - ne bi', zaključio je Sinovčić.

big brother

RTL

Nova TV

Gospodin Savršeni

ples sa zvijezdama

Farma

zvijezde pjevaju

ljepotice i genijalci

superpar

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter