Sumrak utjecajnika

Može li gore? Sve je palo u vodu, da ne kažem da mi se zgadilo, kad sam jedno jutro vidjela kako cure reklamiraju gotovinski kredit


Ines Madunić
23.01.2019.11:15
Može li gore? Sve je palo u vodu, da ne kažem da mi se zgadilo, kad sam jedno jutro vidjela kako cure reklamiraju gotovinski kredit
iStock

sažeto

Novi trend među domaćim influencerima je oglašavanje gotovinskih kredita. Koliko je to opasno i zašto nam se ne sviđa?


Ines Madunić
23.01.2019.11:15

Koliko vam na živce ide pojam influencer? Čini se kako nitko ne podnosi tu riječ, a najmanje influenceri. Svi su oni, zapravo, blogeri, voditelji, stilisti, manekeni, nešto što nije influencer. U redu, nije ni nama sila zvati ih tako, ali možda je najlakše tako ih staviti sve pod isti kišobran.

Ako imate Instagram vjerojatno ste razvili jutarnji/večernji ritual skrolanja po feedu koji u teoriji može trajati vječno. Ne pratim puno ljudi na toj društvenoj mreži, ali svejedno nikako da dođem "do kraja" feeda. Često mi se dogodi da izgubim živce, zatvorim aplikaciju i onda propustim fotke frendica koje me zapravo zanimaju. No, to je već do Instagramovog algoritma o kojem nemam namjere raspravljati. Ono što me zanima, jednako kao i marketingaše koji s njima rade ili žele raditi jest - koliko utjecaja influenceri zaista imaju?

Vidimo ljude koji imaju po više od 50, a neki čak i više od 100 tisuća followera, ali mogu li zaista uvjeriti nekoga u nešto? Primjerice, u to da isprobaju neki proizvod.

Zanimljivo pitanje i zanimljiva vremena u kojima živimo, zar ne? Bavila sam se u svojoj glavi mogućim scenarijima, čitala tekstove na tu temu, ali sve je palo u vodu, da ne kažem da mi se zgadilo, kad sam jedno jutro vidjela kako curke reklamiraju - kredit. Gotovinski kredit. Ne zezam se.

U pitanju je bila Lucija Lugomer, koja je u međuvremenu obrisala taj post iz nepoznatog razloga - voljela bih vjerovati da je shvatila da nije ok reklamirati GOTOVINSKI KREDIT.

Bilo bi mi drago da je to shvatila. Pogotovo s obzirom na to da se ona obraća djevojčicama, djevojkama u pubertetu i mlađim ženama koje imaju problema sa samopouzdanjem ili iskrivljenom slikom sebe.

Nije ona jedina, da se razumijemo i ne spominjem ju zato da ju posramim ili istaknem kako je ona jedina reklamirala kredite. Ne, bile su tu još neke cure, a neke još jesu jer i dalje objavljuju fotke s opisima koje inače čitamo na banderama po gradu.

Nakon što sam vidjela postove Hane Hadžiavdagić, Paule Sikirić, Lidije Šeatović, Donne Lugonje, Ane Zibar... Dakle, nakon što sam pročitala te reklame za kredite počela sam ponovno razmišljati o tome koliko one, sa svojih 15 do 50 tisuća followera, mogu zaista utjecati na nekoga da uzme gotovinski kredit. Je li to opasno i zašto? Pa, moglo bi biti.

Nisu svi ljudi s kojima komuniciramo na dnevnoj bazi na društvenim mrežama financijski obrazovani i vješti s novcem, je li stvarno u redu reći nekome - gle, znam da si ne možeš priuštiti ovaj outfit koji imam na sebi, ali možeš uzeti ovaj kredit i biti baš kao ja! Možda nisu eksplicitno to napisale, ali tako otprilike izgledaju takvi postovi.

A što jesu napisale? Da su bile u šopingu, a tako možeš i ti; da je sreća uspjeti u poslu kojeg voliš raditi, ali ako ti fali malo sreće, evo uzmi kredit; ako želiš na skijanje, a nemaš para - znaš što ti je činiti; ja sam na ljetovanju, a ti nisi, pa ako želiš ići, a ne možeš - evo para, bez kamata.

Zanima me iskreno jesu li i one uzele kredit koji reklamiraju? Mogu li nam reći kako ide otplata? Nemam iskustva s time, mislila sam da su krediti nešto jako ozbiljno, nešto gore od minusa na tekućem, gore od onog kad pretjeraš s kreditnom karticom jedan mjesec pa odjednom nosiš gablec od doma i ne ideš na kave, definitivno gore od situacije kad zaboraviš platiti dopunsko par mjeseci pa ti stigne ovrha preporučenom poštom.

Nisam baš luda za uzimanjem gotovinskog kredita, ali ako mi ga netko lijepo predstavi, u kul outfitu, s lijepom pozadinom i poetskim opisom, hoću li promijeniti mišljenje?

Svi se nekako borimo s tim novcima, ali jedno je prodavati priču ozbiljnim ljudima za koje znaš da neće samo tako uzeti kredit, a jedno je predložiti klincima koji su možda tek krenuli raditi da to naprave. Jedno je predložiti prijateljici za koju znaš kako funkcionira te kakva joj je situacija u novčaniku i u glavi, a drugo nepoznatim ljudima koje potencijalno možeš financijski ugroziti.

U redu, možda se ovo nekome čini pretjeranim. Možda i jest. Ali, biste li vi reklamirali gotovinski kredit? Ili bilo koji proizvod koji nikad niste isprobali?

Primijetila sam da neki influenceri pristaju na svakakve suradnje koje iskreno baš i ne razumijem - nisu to samo krediti, iako mi se oni čine najozbiljnijim problemom.

Zanima me razumiju li djevojke koje su pristale oglašavati kredite na svojim profilima ozbiljnost te situacije. Znaju li što znači imati kredit koji ne možeš otplatiti? Možemo li im se obratiti ako uzmemo taj kredit i kasnije imamo problema s njime? Hoće li nam znati pomoći jednako dobro kao što predlažu super odjevne kombinacije za prvi dejt?

Drugi problem, svakako manji i nevažniji, ali meni opet zanimljiv, jest taj da većini jednostavno ne vjerujem kad nešto reklamiraju.

Čime mogu zaraditi vjerodostojnost? Pa, svakako ne reklamiranjem kredita, barem u mom slučaju. Jako mi je neprirodno, također, povjerovati u nečiju potresnu priču o problemima kroz koje je prošao uz hashtagove poznatih brendova. Ne zato što se ti problemi nisu osobi zaista dogodili, nego zato što se čini kao da ih je dobro prodao. Školski primjer gubitka vjerodostojnosti i konačna potvrda činjenice da je Instagram društvena mreža s najmanje iskrenosti. Sve je proizvod - od financijskih problema, psihičkih poremećaja, viška ili manjka kilograma. Sve se može prodati uz samo par hashtagova.

Činjenica je da nam ljudi na društvenim mrežama mogu reklamirati - ili samo nevino preporučiti - neki proizvod na način na koji oni smatraju da je u redu, bez obzira je li u skladu s pravilima oglašavanja.

Društvene mreže, kao i svaka tehnologija, mogu se koristiti u dobre ili loše svrhe. Mogu nam itekako poboljšati život, ali i pogoršati - stvar je samo kako ćemo ih i za što koristiti. U problematici s influencerima jedino trenutno moguće je uključiti razum i biti svjestan činjenice da te fotke nisu stvarne i da nam život neće poboljšati #ootd, odnosno outfit of the day savršena kombinacija, jer to se još nije dogodilo. Kao i da poetični opisi kredita uz korištenje citata Paola Coelha vjerojatno nisu ono što vam treba u životu.

influenceri

oglašavanje

gotovinski kredit

reklamiranje

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter