Ines Madunić
06.12.2018.08:00
Mare Milin

Ususret velikom koncertu Detoura u Domu sportova u subotu 8. prosinca pričali smo s Nenadom Borgudanom

Ines Madunić
06.12.2018.08:00

Prije 12 godina od alt pop benda Yammat nastao je Detour pod vodstvom gitarista i producenta Nenada Borgudana. Danas se radi o jednom od najboljih i svakako omiljenih pop bendova koji u svojoj kategoriji gotovo i nema konkurencije. Razmislite, koji još pop bend znate čije pjesme vole jednako roditelji, djeca i tinejdžeri, a usput dobivaju nagrade?

Detour je počeo s pjevačicom Majom Posavec, koja je prije dvije godine odlučila krenuti u solo karijeru, ali Gina Victoria Damjanović, koja ju je zamijenila, izvrsno se uklopila u bend. Publici se predstavila velikim hitom, "Zaljubila sam se", koji je dobio nagradu Porin, a Detour je s njom samo nastavio putem koji je dotad išao.

Nedavno je bend objavio i novi, četvrti album, a nakon što su zaslužili ljubav i poštovanje publike i kritike, odlučili su se na pokoravanje Doma sportova. Njihov najveći koncert u karijeri bit će u subotu, 8. prosinca, a ususret velikom nastupu pričali smo s Nenadom Borgudanom.

Detour ima novi album i slavite 12 godina benda. Što vam je u ovim 12 godina bio najveći izazov?

Najveći izazov je vjerojatno bilo održati se na okupu. U par navrata bend se osuo, npr. kada nam je otišao glavni vokal, ali iza svake te epizode smo se uspjeli ponovo pokrenuti i biti još nekako bolji nego u razdoblju prije. Slobodno mogu reći da su nam to bili nekakvi izazovi, sve ostalo je išlo dosta logično, pjesme su postizale sve bolji uspjeh te samim time stizala su priznanja, koncerti i veći broj fanova.

Mare Milin

Koji je najveći kompromis koji ste napravili u karijeri?

Morao bih dugo razmišljati da nađem koji bi to bio kompromis ili uopće da ga nađem. Nekako se stavljam u poziciju da otpočetka nismo živjeli od glazbe. Radili smo glazbu kakvu smo željeli jer nismo bili prisiljeni živjeti od nje, što nam je dalo određenu slobodu. Mislim da smo ju uspjeli zadržati i dan danas tj. to u što smo vjerovali je postalo danas nekako šire prihvaćeno, tako da i danas nastavljamo raditi upravo to u što vjerujemo. Mislim da u artističkom smislu kompromisa sigurno nije bilo.

Detour je jedan od rijetkih "pravih" pop bendova koji nije dio klasične estrade. Osjećate li se više kao dio alternativne scene ili estrade?

To je zanimljivo pitanje. Ne smatramo se pripadnicima estrade, a s druge strane, nismo ni alternativni bend. Nekako smo uvijek gurali taj termin "pop" u prvi plan iako se često događalo da nam ljudi kažu da nismo pop bend, nego da smo više art ili čak alter pop bend pod navodnicima. Pravi alternativci čak nas znaju proglasiti mainstreamom. Imamo dobar balans između mainstreama i arta što potvrđuje jednaka sklonost publike i kritike. To je rijedak slučaj, nas se može čuti na urbanim radijima poput Radija 101 i Yammata, ali i na malim lokalnim radijima koji su orijentirani više prema zabavnoj ili narodnoj glazbi. Mislim da pokrivamo široki spektar i to je zapravo nekakva sretna okolnost.

Postoji li recept za pop hit?

Osobno mislim, a i moje iskustvo mi govori da ne postoji. Pretpostavljam da si možeš povećati šanse time da radiš pjesme određenih karakteristika, bilo ritmičnih, bilo tekstualnih, ali sve to nije garancija da će pjesma postati hit. Mislim da se o hitu radi o fenomenu jer pravi recept za pravi hit ne postoji. Možda ga netko zna, osobno, nisam ga našao.

Osim u Detouru, radite i kao scenograf. Kako se ti poslovi razlikuju i koliko ih možete razdvojiti?

Po struci sam arhitekt, 12 godina sam se bavio tim poslom dok zadnjih pet godina radim kao scenograf na HRT-u. Radi se o različitim medijima i poslovima i naravno da se razlikuju, mada im je blisko to što se radi o stvaralačkim poslovima gdje je potrebna imaginacija za jedno i drugo. U srži je problematika ista - krećeš od nule, odnosno od praznog papira, počinješ raditi nešto novo,to je isto i kod pjesme i kod scenografije i kod arhitekture. Potrebno je znati pravila medija i pravila struke. Kad to inkorporiraš definitivno to im je sličnost. Osobno ih uspijevam razdvojiti. Često pobjegnem iz glazbe u scenografiju i obrnuto, što mi je vrlo zanimljivo, uspijevam ih razdvojiti i spojiti, za sada uspješno.

Detour je objavio novi album, no sve više glazbenika kaže da ne planiraju više izdavati samo albume, nego raditi samo singlove. Što mislite o tome?

Osobno volim formu albuma, volim iz te nekakve skladateljske perspektive podvući crtu i vidjeti što sam napravio u prethodnom razdoblju. Koliko razumijem, još uvijek je i diskografima forma albuma zanimljiva. Mislio sam prije par godina da se albumi više neće raditi, no mi ih dalje radimo. Razlika je jedino u tome što je danas drugačiji slijed; počinje se sa singlovima, izdaje ih se po pet - šest pa tek onda slijedi album. Promijenilo se nešto, no forma albuma je još uvijek živa, a do kad ćemo ju koristiti, zaista ne znam.

Što možemo očekivati od koncerta u Domu sportova?

Možemo očekivati najveći naš koncert do sada, ujedno glazbeno, produkcijski i vizualno najopsežniji. Bit će to nekakav presjek našeg rada u posljednjih 15 godina, najviše što možemo u ovom trenutku produkcijski pružiti publici. Od faze Yammata, najbitnijih pjesama u cijelom opusu Detoura objavljene kroz dosadašnja četiri studijska albuma pa do predstavljanja najnovijeg albuma 'Tourdetour', s kojeg je već pet singlova poznato.

U početku ste Detour nazvali "glazbeno-istraživačkom skupinom". U kojoj ste trenutno fazi istraživanja?

U početku je to bio sinonim koji nas je označavao i bio nam je simpatičan, iako bih rekao da se to podrazumijeva jer glazba je istraživanje. Trenutno smo u fazi gdje smo prethodne tri godine života stavili na album 'Tourdetour' kojeg ćemo predstaviti ove subote. Nakon toga slijedi istraživanje albuma uživo, što više njegovog koncertnog predstavljanja, nadam se širom regije.

koncert

glazba

Scena intervju