Tko je tu lud?

Snimka na kojoj Princeovi fanovi pjevaju 'Purple Rain' maknuta s interneta jer 'krši autorska prava'


Ines Madunić
29.07.2018.21:00
Snimka na kojoj Princeovi fanovi pjevaju 'Purple Rain' maknuta s interneta jer 'krši autorska prava'
Profimedia

sažeto

Izdavačka kuća koja ima prava na Princeovu pjesmu uspjela je u svom naumu, ali gdje se povlači granica zaštite autorskih prava?


Ines Madunić
29.07.2018.21:00

Nekoliko sati nakon iznenadne smrti glazbene legende Princea, njegovi su se obožavatelji okupili u Minneapolisu i spontano počeli pjevati njegove najveće hitove. Novinar Star Tribunea Aaron Lavinsky snimio je i na Twitter stavio video u kojem obožavatelji pjevaju "Purple Rain".

No, izdavačka kuća Universal Music, koja je vlasnik prava na Princeovu glazbenu ostavštinu, sudskim putem uspjela je skinuti video s interneta. Tvrde da se radi o povredi autorskih prava te da snimka krši Digital Millennium Copyright Act (DMCA) koji datira iz 1998. godine.

Zakonski akt donesen je kako bi se pod kontrolu stavile tada nove peer-to-peer platforme koje su besplatno dijelile glazbu i druge autorske radove, kao što je bio Napster.

No, prema DMCA-u autorska djela mogu se slobodno koristiti u neprofitne, nekomercijalne i obrazovne svrhe, a u nekim situacijama dopušta se i korištenje u vijestima, odnosno u informativne svrhe.

Video obožavatelja objavljen je samo na privatnom Twitteru novinara, koji je zgrožen ovakvom odlukom.

Mnogi se ljubitelji glazbe sad pitaju gdje su granice zaštite autorskih prava? Odnosno, postoji li ijedna situacija u kojoj smijemo replicirati pjesme i druge autorske radove, pod uvjetom da na njima ne zarađujemo i ne prikazujemo ih kao svoje?

S obzirom na rigorozne zakone, čini se kako bi glasno pjevanje omiljene pjesme na ulici isto tako moglo biti povreda autorskih prava. U tom slučaju pitanje se nameće samo od sebe - za koga je ta glazba i za koga su je umjetnici radili, svoje obožavatelje ili izdavačke kuće?

pjevač

glazbenik

Prince

autorska prava

izdavačka kuća

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter