Dokumentarac o Frljićevoj kontroverznoj predstavi

'Srbenka' nastala zbog 12-godišnjakinje: 'Njezina osobna priča toliko me potresla, nisam imao izbora. Izraz njenog lica bio je neopisiv'


Barbara Marinović
19.08.2018.17:00
'Srbenka' nastala zbog 12-godišnjakinje: 'Njezina osobna priča toliko me potresla, nisam imao izbora. Izraz njenog lica bio je neopisiv'
PR

sažeto

Oliver Frljić na predstavi o mučki ubijenoj djevojčici Aleksandri Zec angažirao je i djevojčicu Ninu, a cijeli proces snimao je Nebojša Slijepčević, stvorišvi tako nagrađivani dokumentarac


Barbara Marinović
19.08.2018.17:00

'Zapravo, nikad mi nije bila namjera napraviti dokumentarac o predstavi', počinje priču o dokumentarcu 'Srbenka' Nebojša Slijepčević nakon što je osvojio nagradu 'Srce Sarajeva' na Sarajevo Film Festivalu. Dokumentarac bilježi proces redatelja Olivera Frljića i glumačke ekipe koja je radila na predstavi o 12-godišnjoj djevojčici Aleksandri Zec. Uz Slijepčevića su na dokumentarcu radili i producentica Vanja Jambrović u produkcijskoj kući 'Restart', montažer Tomislav Stojanović, a uz Slijepčevića snimali su je Bojan Mrđenović i Iva Kraljević. Za zvuk su bili zaduženi Tihomir Vrbanec i Ivan Zelić, a izvršnu produkciju Tibor Keser i Rea Rajčić. Zamolio nas je Slijepčević da spomenemo i imena suradnika, bez kojih veliki uspjeh ne bi bio moguć. Jer, ne samo da je 'Srbenka' dobila nagradu na SFF-u, već je nominirana za najbolje europsko dokumentarno ostvarenje.

'Vjerovao sam da smo napravili dobar film, no mnogo se dobrih filmova snimi u Europi, nisam očekivao ovo priznanje'

'Presretan sam, počašćen, to su velika priznanja i za mene, i cijelu moju ekipu. 'Srce Sarajeva' je posebna nagrada, svakako najdraža do sada. A nominacija za Europsku filmsku nagradu je i važnija, zato što se tamo natječemo u konkurenciji filmova iz cijele Europe, a ne samo regije. Vjerovao sam da smo napravili dobar film, no mnogo se dobrih filmova snima u Europi, i nisam očekivao sva ova priznanja. Međutim, ne radim filmove zbog nagrada, nego zbog publike. Nadam se da će sve ove nagrade privući hrvatsku publiku u kino da pogledaju film kad krenemo u distribuciju u drugoj polovici devetog mjeseca'.

CROPIX

'Njezina priča me toliko potresla da nisam imao izbora nego snimiti film o njoj'

Dokumentarac o predstavi nije namjeravao raditi, već je na probe došao kako bi učio od Olivera Frljića. Kameru je, kaže Slijepčević, ponio jer je znao da će predstava izazvati kontroverze. 'Mislio sam da ću snimiti dio nekog budućeg filma koji bi se bavio podjelama u našem društvu. Međutim, kad se na probama pojavila 12-godišnja glumica Nina, svi planovi su se promijenili. Njezina osobna priča toliko me potresla da nisam imao izbora nego snimiti film o njoj'. Radi se o djevojčici Nini Batinić, glumici iz Frljićeve predstave. Ističe Slijepčević da je snimanje procesa i 12-godišnjakinje koja glumi pokojnu Aleksandru Zec bilo jako emotivno. 'Ne, nije bilo traumatično. Bilo je vrlo emotivno, a bilo je i inspirativno svjedočiti kreativnom procesu Olivera Frljića i glumaca u predstavi. Sam redatelj nije se miješao u tijek dokumentarca. 'Kad sam Olivera zamolio da prisustvujem probama, rekao je nešto što iznimno poštujem - obzirom da radi predstavu s javnim novcem, ne vidi razlog zašto javnost ne bi bila prisutna. Kasnije, kad sam shvatio da ću na probama snimiti film, objasnio sam mu što radim i dao mi je svoj pristanak. Ni u jednom trenutku nije pokušao utjecati na film, dao mi je potpuno odriješene ruke'.

'Lomi se, dvoumi, razapeta između ponosa i straha. Izraz lica u tom trenutku je neopisiv i potresan'

Ono što je jasno i iz samog trailera dokumentarca, a što svjedoči i Slijepčević, bilo je iznimno upečatljivih i teških trenutaka, a u jedan od takvih stavljena je djevojčica Nina. 'Najupečatljiviji trenutak snimanja sam, srećom, uspio zabilježiti kamerom. To je trenutak kad Oliver traži od Nine da pred publikom kaže koje je nacionalnosti. Nina je Srpkinja, no Oliver joj govori da ne mora reći istinu - može reći što god hoće. I Nina se lomi, dvoumi se, razapeta je između ponosa i straha. Izraz njenog lica u tom trenutku je neopisiv, i izrazito potresan. Da nema tog kadra, ne bi bilo ni filma'. 'Tema ovog filma, u širem smislu, je utjecaj rata na generacije koje dolaze, koje su danas djeca. S obzirom na to da na ovim prostorima često imamo osjećaj da živimo u zatvorenim krugovima, i da se povijest ponavlja iznova i iznova, ne mogu zamisliti važniju temu od ove. Moj otac je doživio dva rata, ja jedan, volio bih da moj sin ne doživi nijedan', ističe redatelj.

CROPIX

'Manjine često kreću u život sa slabijih društvenih pozicija'

Neminovno je da će se vjerojatno do neke razine i ovaj dokumentarac ispolitizirati, a svjestan je toga i Slijepčević. Zanimalo nas je što on sam misli o položaju manjina u Hrvatskoj. 'Ja sam samo filmski redatelj, ima puno kvalificiranijih ljudi za ovo pitanje. Ali, već ova referendumska inicijativa koja želi smanjiti ovlasti saborskim zastupnicima manjina je znak upozorenja da u društvu jačaju snage koje žele manjine pretvoriti u građane drugog reda. A zrelost i demokratičnost društva upravo se mjeri po tretmanu manjina. Zaštita manjina, kao i svih slabijih, stvar je, rekao bih, čak kućnog odgoja. Moralna obaveza svih nas koji smo većina je da osiguramo pripadnicima manjina ravnopravnost, ponekad i pozitivnom diskriminacijom, jer manjine često kreću u život sa slabijih društvenih pozicija. A što se tiče seksualnih manjina, reći ću da su ravnopravne tek kad vidim dva homoseksualca kako se bez straha drže za ruke na javnom mjestu'.

'Postoje snage koje se protive pluralizmu, koje se postavljaju iznad zakona i pokušavaju nas vratiti u jednoumlje'

Ipak, ističe redatelj, ne treba se bojati ni društvene situacije u kojoj se neki koncerti uklanjaju s rasporeda ili zabranjuju. 'Živimo u pluralističkom društvu, u kojem je dozvoljeno, bez straha, misliti različito. I nitko nam ne može ništa zabraniti, ako mu to ne dopustimo. U pravnoj državi zakon određuje što je dozvoljeno, a što ne. Međutim, činjenica je da postoje snage u društvu koje se protive pluralizmu, koje se postavljaju iznad zakona, i koje nas pokušavaju vratiti u jednoumlje. No, na svima nama je da se tim snagama odupremo, bez obzira kako se one nazivaju'.

CROPIX

'Ako se bilo koje dijete osjeća nelagodno u Hrvatskoj, to mora dirnuti svaku normalnu osobu'

Svoj dokumentarac ni na koji način ne smatra kontroverznim, no kada u rujnu stigne u kina - svjestan je da će možda biti pokoji napad na film ili njega osobno. 'Mislim da u Srbenki nema ništa kontroverzno. Ako se bilo koje dijete osjeća nelagodno u Hrvatskoj, to mora dirnuti svaku normalnu osobu, bez obzira na politička uvjerenja. To ne znači da ne očekujem napade na film, i na sebe osobno. Ali, u demokratskom društvu i to je dozvoljeno, dok god je u civiliziranim granicama, i ne smeta me. Volio bih da mrzitelji filma barem prvo pogledaju, a onda znaju što i zašto napadaju', zaključuje talentirani Slijepčević.

Oliver Frljić

Nebojša Slijepčević

SFF

Srbenka

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter