domaća scena na aparatima

Tko je ubio showbiz u Hrvata? Živimo u eri Instagram celebrityja, kriminalnog nedostatka ideja i znanja


Barbara Marinović
10.08.2018.17:00
Tko je ubio showbiz u Hrvata? Živimo u eri Instagram celebrityja, kriminalnog nedostatka ideja i znanja
Ranko Šuvar/CROPIX

sažeto

Tko je ubio hrvatski showbiz? Kako, zašto? Nekoliko je razloga i odgovora problemu


Barbara Marinović
10.08.2018.17:00

Showbiz u Hrvatskoj je krepao. Na aparatima je, umire - uz povremene natruhe vraćanja u život. Ali, generalno gledano, domaća showbiz scena toliko je brutalno dosadna da je zanimljivija 150. repriza 'Dva i pol muškarca', a skoro da su u konkurenciju ušli i 'urnebesni' 'Zauvijek susjedi'. Tko je tome kriv? Tko je zadnjih par godina ubio showbiz? Zašto je i gdje je nestao? Što je tome razlog?

Davnih dana, prije nego smo imali ovu showbiz pustoš - vladale su televizijskim prostorom, svaka u svom periodu, više ili manje kvalitetne emisije showbiz tematike. Uz vijesti, uz sport, postojao je i taj treći - za televizijske urednike uvijek nekako nesretni dio, koji je donosio zgražanje intelektualaca i oduševljenje naroda. Sve je negdje devedesetih počelo s 'Plavim baršunom' na HRT-u, a nastavilo se odličnim 'Glamour Caffeom'. Uređivao je emisiju pokojni Siniša Svilan, i radio je to sjajno. Društvena kronika domaćeg showbiza i modnenog života, reportaže, intervjui... Iznjedrila je ta HTV-ova emisija kroz četiri godine postojanja imena poput Danijela Despota, Ane Vele, Nensi Proface, Stanislave Čuline.

Prave showbiz emisije u Hrvatskoj nema već pet, šest godina

Nova TV pravi je spektakl gledateljima donijela u obliku Red Carpeta, koji se zadržao na tržištu skoro deset godina, a u tom periodu rušio je rekorde gledanosti. Bilo je tu cinizma, društvene kritike, koketiranja s politikom, trešom, narodnjacima, crvenim tepisima sa svjetskih metropola - donosili su zaista raznolik sadržaj koji se, unatoč terminu prikazivanja, brutalno gledao. Emisija je ukinuta 2012., i otad se punokrvna showbiz emisija nije prikazala na televizijskom prostoru. Treba, doduše, pohvaliti RTL koji je vratio vikendom emisiju Exkluziv pa se bave showbiz aktualnostima koje su se u recentnom tjednu dogodile. IN magazin, s druge strane, izmiješao je lifestyle i showbiz (u korist ovog prvog, op.a.), a gledateljima daje sadržaj koji gledatelji u 17:25 žele gledati - zavidne količine materijala o Mati Buliću i Ivanu Zaka s dodatkom kućanskih savjeta i recepata. Sve to nalazi svoju publiku i barem donekle pokriva showbiz. No, nijedna emisija ne može se mjeriti s onim što je u prošlosti radio 'Glamour Caffe' (svetogrđe je išta stavljati u istu rečenicu s Glamour Caffeom, ali malo smo tržište), a kasnije i 'Red Carpet', oko kojeg su se stalno lomila koplja. A zašto su se lomila koplja?

Odgovor se krije u ostatku demistifikacije propasti showbiza u Hrvata. Problem je u licemjerju gledateljstva, eri Instagrama i tužnjikavim (ne)smislom naših celebrityja za davanje ikakve zanimljive izjave. Ima ih, ali u bijednim i sirotim gabaritima. Ovi ostali valjda nisu svjesni da traktati o hrvatiziranim cajkama nemaju smisla, težine niti ikakve zanimljivosti za gledatelja, čitatelja, slučajnog prolaznika.

Voajersko praćenje tuđih života, a kasnije zgražanje na apsolutno sve

Gledatelji koji su ostali bez dobrih showbiz emisija mogu jednim dijelom zahvaliti i sebi. Zgražanje na dekoltee, moraliziranje na nečiji razvod ili preljubničku aferu, sklonost stavljanja ljudi na stup srama zbog dvije krive ili kontrovezne izjave - sve to stvorilo je onda i u glavama onih koji se showbizom bave veliku averziju. Neće se ljudi 'prodavati' na način koji su to nekad radili. Hrvati su iznimno licemjeran narod. Nitko ne voli više voajerski pratiti tuđe živote, a još više kasnije o njemu na kavama lamentirati, zgražati se, ekstremi vole slati i mailove na medijske kuće. Grozno. Sjećate li se koliko je prašine digla tverkerica Sarah iz Vukovara dok je treskala je guzicom u obiteljskom showu. Sodoma i Gomora- ni više ni manje. Osim što se na to nitko nigdje na ovom svijetu više ne bi zgrozio na takve prizore.

Što će ti novinari kad možeš sama sve reći i pokazati?

Osim 'moralnih' hrvatskih voajera, društvene mreže učinile su svoje. Zašto bi se jedna Lidija Bačić - bakćala izjavama za medije, kad ima bujne obline i Instagram? Bože slobodi, što će joj novinari, bubne fotku i status - svi će prenijeti atraktivnu fotografiju uz prigodan naslov, na planetu Lille cvast će cvijeće i bez tri intervjua mjesečno. Nemojte me shvatiti doslovno, karikiram, nije da Bačić neće ili da je ona problem, ilustriram samo primjer za kojim se povela i ona, a nije jedina. Dapače, takav modus operandi imaju apsolutno sve naše 'zvijezde' i one koje misle da to jesu. Instagram je ubio shwobiz, sve ono što žele, održavatelji povremenih svirki predat će javnosti putem svojih društvenih mreža. Iako bi ovakav tip komuniciranja trebao i jest prigodan za influencere. No, gdje nema pretjerane potražnje - nema ni potrebe.

Elitizam i neznanje makli su showbiz s televizijskih ekrana

Nerviraju se i televizijski urednici zbog tog crnog i nesretnog showbiza. Što s tim? Kako to izvesti, a ne ispasti loš, nekvalitetan? Zbog evidentnog neznanja oko toga što napraviti s takvim sadržajem, zbog još evidentnijeg elitizma i osjećaja srama zbog određenog sadržaja - taj se sadržaj maltene u potpunosti maknuo iz ponude. Kad ne znaš što ćeš s nečim, onda najbolje to ubiti. Maknuti. Praviti se da ne postoji. Smiješno, dok najuglednije svjetske televizijske kuće izvještavaju i o showbizu, imaju i takav sektor u svojim vijestima, programima, a kad je stvarno bitno - najkvalitetniji svjetski novinari sjest će i pričati s Madonnom, Angelinom Jolie i inim zvijezdama.

Što kaže poznati menadžer?

Smatra i poznati menadžer Zoran Škugor da je showbiznis kao takav spao na najniže grane. 'Glavni razlog je kriza autora i loš rad producenata, zbog toga godinama fali pravih velikih hitova. Strašno je pala kvalitetna spotova jer svi gledaju platiti što manje, što znači i lošije spotove. Fali novih, mladih zvijezda u pop i pop-rock glazbi, što znači da nova mlađa publika nema svojih idola pa im je ostalo da se vikendom zabavljaju uz turbofolk'.

Nemaju, dodaje Škugor, televizijske stanice ni emisije koje bi prezentirale nove pjesme ili spotove. 'Nikog to više ne zanima, nema godinama pravog domaćeg hita. Ova sadašnj generacija, koja se zadovoljava da naplaćuje autorska i izvođačka prava bez hitova i da im se spotovi vrte u tri ujutro napravit će sve da novi izvođači i autori ne dobiju šansu', smatra Zoran.

Jedan od očeva hrvatske dance scene smatra da nije nekad bilo lakše raditi u showbiz industriji, no bilo je kud i kamo jednostavnije od izvođača napraviti velike zvijezde. 'Neki od tih izvođača postali su velike zvijezde s velikim brojem svojih obožavatelja, i kao takvi postali su zanimljivji medijima koji su povećavali svoju gledanost i slušanost'. Danas takvih nema, i svakako je ovim zaključkom i Škugor napravio detekciju dijela problema. Showbiz u Hrvata drži se valjda još jednog, zadnjeg aparata.

red carpet

Mate Bulić

Glamour Caffe

Siniša Svilan

In magazin

Zoran Škugor

Podijeli članak