Pretresa društvenu scenu

U orbitu slavnih lansirao ju je Svilan, a svi su pobožno pratili njenu Goge Bjondinu: 'Samohrana sam majka i život sam podredila kćeri, nikad nisam trčala za karijerom'


Ines Madunić
27.03.2019.17:00
U orbitu slavnih lansirao ju je Svilan, a svi su pobožno pratili njenu Goge Bjondinu: 'Samohrana sam majka i život sam podredila kćeri, nikad nisam trčala za karijerom'
Duje Klarić/Cropix

sažeto

Splitska glumica samo se za 100posto vratila društvenom komentaru i ispričala nam kakav odnos ima sa svojim najpoznatijim likom Gogom Bjondinom te zašto je komedija ozbiljan posao


Ines Madunić
27.03.2019.17:00

Prije 20-ak godina na televizijskim se ekranima prvi put pojavila Goge Bjondina, društvena kroničarka iz Splita koja je u Glamour Cafféu Siniše Svilana na urnebesan način secirala aktualna događanja. Goge je bila instant hit, malo tko je ostao ravnodušan na njezin crni humor. Tjerala nas je da se smijemo stvarima oko kojih smo dotad samo znali kukati.

Osmislila ju je i utjelovila glumica Arijana Čulina, inače već više od 30 godina u stalnom angažmanu u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu. Stariji gledatelji sjećaju je se kao Milijane iz serije "Đekna još nije umrla, a kad će ne znamo". Nakon Goge pojavila se u emisiji "U sridu", seriji "Zimmer frei", počela je pisati knjige, kojih je objavila osam, a onda se polako maknula iz centra pažnje. Sve dok se nije pojavila u dugometražnom prvijencu mlade redateljice Hane Jušić.

"Ne gledaj mi u pijat" postigao je golemi uspjeh, s mnogo toga i zbog Arijane, koja je ulogom majke Vere ostvarila svoju prvu veću filmsku ulogu i odmah pokupila Zlatnu arenu te prestižnu nagradu na međunarodnom filmskom festivalu u Beogradu, FEST.

"Ja za sebe kažem da sam žena od broja jedan. Prvu seriju koju sam dobila bila je 'Đekna', to se i danas gleda i pamti. Onda 15 godina ništa pa je došao Glamour Caffé, otad se pamti Goge. Opet 15 godina ništa pa 'Ne gledaj mi u pijat' i sve moguće nagrade za to. Ali, uvijek kažem, to je jedino što su mi ponudili! Barem što se tiče šire publike i većih projekata", kaže Arijana.

Jadran Babić/Cropix

Susrele smo se u Zagrebu, gdje je došla na Gumbekove dane izvesti svoj kabaret "Varaš ga, ne ostavljaš ga", koji je napisala i izvodi ga s Mirellom Meić.

U svojoj se karijeri bavila, dakle, glumom, pisanjem, hobi joj je slikarstvo, ubacila se i u režiju, uspješna je u stand upu, pojavljivala se u mjuziklima, dakle i pjeva i pleše.

"Uvijek sam smatrala da je umjetnost jedna. Zašto se ograničavati? Uvijek sam bila kuriožasta, stalno nešto istražujem i provociram pa se te stvari nekako vežu jedna uz drugu. Taman kad me u nečemu prihvate, ja sam spremna ići dalje. Tako mi je bilo s pisanjem - prvo su govorili da sam katastrofa od žene, da ne znam pisati, a onda kad su me prihvatili krenula sam u slikarstvo. Pa su mi tamo govorili da užasno crtam i onda opet isto, nakon što su me prihvatili, idem ja dalje. Mogla sam biti samo glumica, ali mislim da je to tako u svakoj profesiji. Možeš završiti neki fakultet, zaposliti se i cijeli život raditi ono što moraš i što ti kažu. A možeš se i zapitati zašto je nešto baš tako i ima li tu još nečega. Ja sam tip koji se još uvijek igra i istražuje", kaže Arijana.

Uvijek je nasmiješena i priča "sto na sat" pa bi je bilo lako zamijeniti za Goge Bjondinu, lajavu Splićanku koja svakom kaže ono što ga ide. No, to je za nju samo jedna od uloga koju je odigrala. Jedna od najpopularnijih, svakako, ali opet samo uloga.

Jadran Babić/Cropix

Komedija ju je nekako obilježila pa su se mnogi iznenadili kad se pojavila u teškoj dramskoj ulozi u "Ne gledaj mi u pijat". Na tome, kaže, zahvaljuje redateljici Hani Jušić jer "nije igrala na prvu loptu" i imala je petlje uzeti je za svoj film.

"Nevjerojatno je kako mnogi ne razumiju da je komedija ozbiljan posao i da su komičari ozbiljni ljudi. U komediji ti moraš napraviti 'dupli pas'; prvo sagledati stvari onakve kakve zaista jesu, a onda ih preokrenuti. Moraš pronaći nešto što nije normalno, iako se svima čini da jest. Ja jesam komičarka, ali sam i dramska glumica, samo što mi glumci ne možemo birati nego igramo ono što nam daju. Pomirena sam s time i nikad se nisam zbog toga žalila. Naravno da bih voljela igrati različite uloge, ali ne ovisi uvijek o meni. Uvijek poštujem zadatak koji mi je netko dao i potrudim se da budu zadovoljni, baš kao i ja", kaže Arijana.

Kad je došla na prvo probno čitanje za "Ne gledaj mi u pijat" i ostatak ekipe bio je malo šokiran.

"Došla sam u nekoj uskoj veštici s dekolteom, a Kićo (Zlatko Burić, op.a.) me pogledao i pitao kakva je to majka, pa trebala bi biti debela i ružna! Ali, brzo sam se uklopila u ekipu, ja sam bila posljednja koja je došla. Hana je točno znala što želi od tog filma i bila je jako ozbiljna oko svega. Ako je nešto zamislila, to je tako moralo biti. Nije joj bilo teško ići u Dansku po Kiću, nije joj bilo teško uzeti amaterku za glavnu ulogu i pripremati je godinu dana, a nije joj bilo teško ni uzeti mene", kaže. 

Glumom se počela baviti u srednjoj školi, iako je prve nastupe na pozornici imala kao djevojčica, kad je imala sedam godina.

"Recitirala sam neke pjesme i osvajala nagrade. Jednom su me nakon nastupa pitali jesam li imala tremu, a ja sam odgovorila: 'Nisam, a što vam je to?' U srednjoj školi prijateljica me nagovorila da idem s njom na audiciju za glumački studio u HNK Split, otvorio ga je Marin Carić. Na kraju ona nije prošla, a ja jesam. Tamo su bili i Dino Dvornik, Trpimir Jurkić... Nakon toga išla sam na prijemni na Akademije u Sarajevo i Beograd, Zagreb sam propustila jer je prijateljica s kojom sam trebala ići otišla bez mene. Primljena sam u Beograd, a onda sam se vratila u Split, gdje sam dobila angažman", priča Arijana. Puno je radila u Zagrebu, pogotovo na televiziji, a iako je svojevremeno planirala preseliti se u metropolu, od toga na kraju nije bilo ništa.

"Splet okolnosti je to bio. Kad sam se vratila u Split i rodila, otac moje kćeri je otišao ća u Ameriku kad je ona imala dvije i pol godine. Postala sam samohrana majka i ona mi je bila na prvom mjestu. Htjela sam joj priuštiti što manje traumatično djetinjstvo pa kad je krenula u školu bilo na je lakše ostati u Splitu. Kasnije, kad sam radila Glamour i druge stvari na televiziji već sam imala više od 40 godina. Prošlo je vrijeme. Ja sam jedna od rijetkih koja nije tražila karijeru, nego me ona našla. Podredila sam život kćeri, sjedila sam kući i nešto pisuckala, sve drugo je splet okolnosti", kaže glumica.

Pa da se vratimo u vrijeme Goge Bjondine, zamolili smo je za jednu britku društvenu kroniku od koje se, kako kaže, odmaknula jer je osjetila zasićenje. Mnogi su je poistovjećivali s Gogom, a njoj se nije svidjelo što je odjednom postala politička komentatorica jer je ona zapravo glumica.

Ipak, njezina oštrica nije otupjela.

"Mislim da su se kriteriji u našem društvu srozali do ispod crte zamrzavanja, i to u svim društvenim segmentima. Primarni instinkti zadovoljavaju se na najprimitivnijoj razini, svi se vode onom 'u se, na se i poda se'. Ali, nije to samo kod nas, radi se o globalnoj krizi u kojoj je novac preuzeo vodeću poziciju u društvu, njemu je sve podčinjeno i u njegovo se ime sve opravdava. Rezultat je taj da se opravdava i sve čime se taj novac može zaraditi. Pa je tako cijeli Split jedan veliki fast food i zimmer frei. Grad zimi ne živi, ljudi su se preselili na selo kako bi mogli živjeti od iznajmljivanja, a kultura više nikome nije bitna. Čak nikome više nije ni neugodno jer nešto ne zna, a najopasnije je to što u takvom društvu odgajamo svoju djecu, na tim postulatima. Nemam ništa protiv jednog Big Brothera ili jedne Farme, ali nama je to imperativ, sve su emisije takve, od super ovakvih i onakvih, selim majku i djecu, mijenjaš ženu i babu... Ne mislim da je u drugim državama sve super, ali mi smo mlado društvo, a od drugih smo preuzeli sve ono loše, dok ono dobro malo teže ulazi. Kod nas više nikog nije briga je li nešto dobro, nego kako da na tome zaradi. I to vam je cijela priča o tome zašto sve ide kvragu. Mi smo danas sve oprostili. Društvo ide u smjeru koji se meni ne sviđa, a ne znam jesam li samo ja postala staro gunđalo pa mislim da je prije sve bilo bolje", kaže praktički u dahu Arijana.

Pa, je li stvarno prije bilo bolje i što ćemo sada s time?

"Naprosto, prije su kriteriji bili viši. To je dobro za sve jer imaš u sebi nešto što te tjera da ideš naprijed, da budeš bolji. Onda nije svatko mogao sve raditi, morao si doći do određene razine da uopće dođeš na scenu. Danas se to toliko izmiješalo da me ova naša demokracija u dijelovima podsjeća na anarhiju. Ne mislim da smo mi bili genijalniji od mladih danas, i oni su jako talentirani, ali imam dojam da su pogubljeni. To nije njihova krivnja, nego smo krivi mi, kao društvo. Treba ih podržati da ne odustanu, da ne odu", zaključuje.

glumica

kazalište

Scena intervju

hrvatski film

domaći film

Arijana Čulina

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter