Spektakl u nastajanju

Veliki povratak Dore, glazbena scena ne može je dočekati: 'Ma, ljudi, pošaljite Maju Šuput na Eurosong i budite sigurni da se više nećemo sramotiti'


Ines Madunić
01.10.2018.14:00
Veliki povratak Dore, glazbena scena ne može je dočekati: 'Ma, ljudi, pošaljite Maju Šuput na Eurosong i budite sigurni da se više nećemo sramotiti'
Zlatko Ramničar, Boris Beribak, Kristina Fažinić/Cropix

sažeto

Hoće li nam Dora pomoći da budemo uspješniji na Eurosongu i što ona znači za hrvatsku glazbenu industriju?


Ines Madunić
01.10.2018.14:00

U velikom intervjuu o stanju na javnoj televiziji, ravnatelj HRT-a Kazimir Bačić najavio je, između ostalog, povratak Dore - izbora za pjesmu Eurovizije. Bačić je već najavio da se Dora 2019. planira u Opatiji, ali zasad detalja nema.

Podsjetimo, o Dori se pričalo i prošle godine, trebala se održati 18. veljače 2018. godine u Opatiji, a to je najavljivao i opatijski gradonačelnik Ivo Dujmić. Od svega na kraju nije bilo ništa, na Eurosongu u Lisabonu nas je predstavljala Franka Batelić koja se nije uspjela plasirati u finale.

Dora se prvi put održala 1993. godine u Opatiji, kad su je vodili Sanja Doležal, Frano Lasić i Ljudevit Grgurić Grga, a pobijedila je grupa Put s "Don't Ever Cry". Pobjednika je birao žiri koji je bio sastavljen od predstavnika 11 hrvatskih gradova, od kojih je svaki imao po šest članova.

Otad se Dora tradicionalno održavala u Opatiji, u Kristalnoj dvorani hotela Kvarner, s nekoliko iznimnih "gostovanja" u Zagrebu, 1999., 2000., 2001., 2005. i 2011., kad je posljednji put održana.

Tada je promijenjen i koncept pa su od svega napravili reality show - na audicijama je izabrano 24 natjecatelja, a u finalu je publika televotingom, uz pomoć žirija, odabrala dotad nepoznatu Dariju Kinzer umjesto Jacquesa Houdeka.

Inače, glasanje publike prvi je put uvedeno 1998. godine, kad je pobijedila Danijela Martinović s "Neka mi ne svane".

Boris Beribak/Cropix

Razlozi ukidanja Dore su razni - HRT je u jednom trenutku shvatio da su nam se zaredali loši rezultati na Eurosongu pa su odlučili "internim izborom" slati ljude u Europu. Mnogi su smatrali kako to nije fer, ali onda je nastupila i kriza, 2014. i 2015. nismo nis sudjelovali na Euroviziji pa nitko nije ni spominjao Doru kad smo se 2016. vratili u natjecanje.

Inače, Dora je uvijek bila jako dobro gledana pa podaci HRT-a govore da je posljednje finale 2011. pratilo gotovo 600.000 ljudi.

A sad je i ova ogoljena informacija da bi se Dora mogla vratiti izazvala oduševljenje na domaćoj sceni - od izvođača do tekstopisaca i menadžera.

Zrinko Tutić tako kaže da se to čeka već dugo vremena - odnosno, otkad je Dora ukinuta.

"Već odavno cijela hrvatska glazbena industrija navija za Doru. To bi trebao biti prioritet javnog servisa. Prvenstveno pozdravljam povratak Dore jer će to omogućiti novim, mladim izvođačima da se predstave najširoj javnosti", kaže Tutić. Vjeruje i da bismo tako imali više uspjeha na europskom natjecanju.

"Dosad je bilo tako. Kad se radi o kombinaciji žirija i glasova publike, uglavnom se dobro pogodilo. Ali, uspjeh na Eurosongu nije prioritet - prioritet moraju biti mladi izvođači. Mislim da je Dora bila izvediva cijelo ovo vrijeme i da je takva priredba obaveza javne televizije. Ako su za neke druge stvari imali novca, kako nisu za ovo?", rekao nam je Tutić.

Dragan Matić/Cropix

Što se tiče mladih glazbenika i Dore, razgovarali smo s kantautoricom Lucijom Ćustić Luce o Dori i njezinom povratku, koji ona također pozdravlja.

"Mislim da bi Dora svakako bila korektniji i konkretniji način odabira tko će predstavljati Hrvatsku na Eurosongu te bi tako šansu za prijavu i sudjelovanje dobila i neka nova, mlađa imena, kao što je to nekad bio slučaj, pod uvjetom da je princip glasovanja također korektan. Odrasla sam uz Doru i znam da je za puno izvođača velika želja i san prisustvovati na tom tipu natjecanja. Meni je s godinama pao entuzijazam, s obzirom na princip odabira i krivi sustav funkcioniranja kod nas, ali da se uvjeti promijene i da napravim pjesmu za koju smatram da bi odgovarala prilici, možda bih se i prijavila, tko zna", kaže mlada pjevačica.

Zdenka Kovačiček, koja je sama dva puta nastupala na Dori, a ove godine je bila u našem nacionalnom žiriju na Eurosongu, kaže da je to izvrsna ideja.

"Vjerujem da bismo tako postigli veći uspjeh na Eurosongu. Samo mislim da se treba napraviti pošteno, da žiri bira pobjednika, a ne publika. U žiriju bi trebali biti stručnjaci iz područja glazbene industrije koji znaju prepoznati trendove i koji bi mogli procijeniti što dobro prolazi u Europi, znači menadžeri, ljudi koji se bave promocijom... Nisam za glasanje publike jer mislim da postoji prevelika šansa da dođe do namještanja", kaže Kovačiček.

Tea Cimas/Cropix

Glazbeni menadžer i stručnjak za odnose s javnošću Vedran Strukar ističe kako je sigurno da ćemo biti uspješniji na Eurosongu ako se vrati Dora.

"Mislim da je to apsolutno sjajna vijest jer će se povećati kvaliteta pjesama koje šaljemo na Eurosong, ali i ukupan audio-vizualni dojam. Sačuvaj me bože dosadašnjih žirija koji su birali predstavnike za Eurosong, tko god su oni bili", kaže Strukar, dodajući da je opravdanje da HRT zbog financijskih razloga ukinuo Doru - isprazno.

"Samo mi nemojte govoriti da HRT nema novaca za to jer je poznato da su većinu troškova pokrivale lokalne zajednice u kojima se ona organizirala", kaže Strukar, koji već ima ideju tko bi nas mogao predstavljati iduće godine u Izraelu.

"Ma, ljudi, pošaljite Maju Šuput na Eurosong i budite sigurni da se više nećemo sramotiti", zaključuje.

Eurosong

eurovizija

HRT

Dora

Zdenka Kovačiček

Zrinko Tutić

Lucija Ćustić

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter