'Žene su puno jače nego što se to pokušava prikazati, ali treba hrabrosti za živjeti onako kako želiš'

Ines Madunić
09.01.2018.19:00
Mare Milin

Pjevačica Jinxa pričala nam je o nadolazećem slavljeničkom koncertu, stanju u društvu i svom umjetničkom pozivu

Ines Madunić
09.01.2018.19:00

Jadranka Ivaniš Yaya konstanta je na našoj sceni već više od 20 godina. Čak i u vrijeme kad je imala pauzu s Jinxima, pratili smo njezinu karijeru umjetnice, željeli nositi njezin nakit i nadali se da će otpjevati koju stvar na koncertu Pipsa, onako, iz čiste zabave.

Yaya se u posljednjih nekoliko godina opet aktivirala u Jinxima, s kojima ove godine slavi 20 godina postojanja. Da, prošlo je 20 godina otkad smo prvi put čuli Yayin snažni vokal u 'Brazilu' i 'Smijem se', a i danas zvuči jednako posebno u novim stvarima, kao što je "Easy" s posljednjeg albuma "Pogrebi i pomiriši". Singl je već hit na domaćim radio postajama, miksao ga je Mark Saunders, producent koji je radio s Davidom Bowiejem i The Cureom, a s Jinxima je prvi puta zasvirao i gudački kvartet. Sve stare i nove hitove čut ćemo u Domu sportova 4. svibnja na velikom slavljeničkom koncertu.

Iako se njihov zvuk stalno pomalo mijenja i razvija, Jinxi nam uvijek zvuče prepoznatljivo. A kako je to izgledalo kad su počinjali?

"Bila sam srednjoškolka još tada. Imali smo nešto u što smo vjerovali i išli do kraja za tim. Jednostavna i istinita formula. Uvijek smo se zabavljali i radili. Sreća je kad izabereš ono što voliš pa ti posao nije nešto od čega bi volio pobjeći nego nešto za čim izgaraš. Puno strasti i upornosti! Dan danas, i kad nam nije lako, moramo prizivati te prve osjećaje zašto nešto radimo jer je to esencija. Kad si već odrasla osoba posjeduješ mudrost pa si možeš posložiti kockice, a kad si klinac ideš za osjećajem. To je jedno fino pretapanje prošlosti i sadašnjosti u kojem koristiš stečeno znanje i pronalaziš nove izazove i motive", kaže Yaya. Dodaje da su na početku svi to radili zbog sebe, no to se s vremenom promijenilo.

"Na putu shvatiš da je muzika važa publici i počneš to jako respektirati. Nekako onda to sve dobije na težini i olakšava ti kad si nesiguran ili se pitaš: 'Zašto ja ovo radim, vremena su se promijenila, muzika više nije toliko bitna...' Bitno je dok postoji i njih pet tamo negdje koje će tvoja pjesma utješiti ili razveseliti", zaključuje pjevačica. I ne samo pjevačica, nego i likovna umjetnica, i to vrlo uspješna. Ali, ni to nije sve. Svestrana Yaya bavi se mnogim vidovima umjetnosti i kreative.

"Kad sam imala 3 godine htjela sam balet, s 4 i 5 godina fascinirala me opera, a onda ideja o pjevanju u bendu. Cijeli život crtam i nešto kreiram. Imala sam fazu kad sam htjela na modni dizajn pa mi je mama sugerirala slikarstvo kao neku univerzalnu naobrazbu. U školi primijenjenih umjetnosti sam nekako prihvatila slikarstvo i nastavila s tim na Akademiji. Što sam starija sve mi je bliže. Kad ne bih slikala i izrađivala nakit sigurno bih otišla šegrtovati za šustera ili klobučara. To je divno! Zamišljam sve te ideje pretočene u šešire ili cipele. U zadnje vrijeme me proganja ideja o hortikulturi, ali trebala bih se klonirati hahaha... Kad će to konačno biti moguće?! Također sam završila i za stilista interijera. To sam već pomalo i zaboravila... Zapravo, moram priznati da imam veliki cirkus u glavi ponekad od silnih želja, a premalo vremena. Danas uz muziku i slikanje radim i s djecom likovne radionice u kreativnom laboratoriju '4 sobe'", kaže Yaya.

I dok je na pozornici uvijek sređena u skladu s ostatkom benda, u slobodno vrijeme kaže da više ne pazi toliko na stil.

"Općenito sam kućni tip i ne izlazim puno pa stavim na sebe što mi prvo padne pod ruke. Mogu samo reći da garderobu koja mi je super dugo čuvam i sklona sam vintageu. Počelo je u srednjoj, kad sam krala tati i baki pulovere i sakoe, prsluke od odijela i slično. Osim toga volim second hand. Mi cure smo često razmjenjivale robu međusobno i haračile po Hreliću. Što se tiče benda i našeg stila, puno nam pomaže Alan Hranitelj kod stajlinga. Zadnja odijela koja nosimo kao uniformu je on dizajnirao", rekla je.

Otkad su Jinxi počeli svirati, cijela se scena prilično promijenila, a primijete to možda najviše umjetnici.

"Mijenja se društvo, samim time sve se mijenja. Tržište rada je u komi, općenito, a svakako se to reflektira na umjetničke poslove. Osim toga, klupska scena je stalno u nekakvoj rošadi. Mjesta na kojima se sviralo prije dvije godine više ne postoje, otvaraju se neka nova mjesta, rokerski klubovi postaju narodnjački... Turbulentno i neuhvatljivo. Ipak mi se čini da se otvaraju neki manji prostori za klupske svirkice. Mi smo nekako uhvatili zadnji vlak koji nas je doveo do tog nekog statusa pa se zna da, npr. u Zagrebu sviramo u Tvornici i na sličnim mjestima u Beogradu, Ljubljani... Na proljeće sviramo i u Domu sportova", rekla nam je Yaya.

Iako ne voli komentirati politiku i njome se ne bavi, teško je izbjeći razgovor o svemu što se u hrvatskom društvu događa.

"Osjeća se velika regresija na društvenom planu. To dolazi u paketu nerješavanja glavnih problema vezanih uz napredak ove zemlje. Puno je lakše bacati pijesak u oči i odvraćati pažnju ljudima temama kao što su konzervativne inicijative nego zaista počistiti i urediti sistem jer mnogima tako više odgovara. Nekompetencija, korupcija, političko trgovanje itd... Dakle, neće nikad biti drugačije jer smo jedna mala i zatvorena sredina. Zabrinuta jesam i osjeća se jedno beznađe koje pokušavamo ishendlati, ali to je borba s vjetrenjačama", kaže Yaya. Ipak, koliko god je zabrinuta zbog svoje kćeri i svijeta u kojem živimo, pjevačica napominje kako će njezinoj generaciji biti bolje nego nama.

"Naša djeca će živjeti u jednom drugom svijetu. To su ljudi 21. stoljeća i njih ne zanimaju problemi prošlih vremena. Žene su puno jače nego što se to pokušava prikazati i one često vode igru. Ljudi su slobodni izabrati, to treba imati osviješteno. Treba puno hrabrosti za povući poteze i napraviti si život kakav želiš. Puno je mladih otišlo i još će ih otići. Nije to ništa spektakularno, pogotovo ako shvatimo da npr. Amerikanci odsele na drugi kraj zemlje zbog posla, traže svoju priliku. To je normalno. Europski gradovi su prepuni iseljenika iz cijelog svijeta. Radi se samo o tome da svatko može pronaći svoje mjesto pod suncem", kaže.

Što se tiče buduće karijere njezine kćeri, koju ima s frontmenom Pips, Chips&Videoclipsa, Dubravkom Ivanišem Ripperom, Yaya kaže da ne zna hoće li se i ona baviti glazbom ili nekom drugom umjetnošću.

"Ne znam i baš me briga, to je njezina odluka. Mi ćemo ju podržati u svemu što i sama odabere. Ako je to ljubav prema kuhanju ili kopanju, neka bude! Završava osnovnu muzičku školu ove godine za klavir i ako će htjeti nastaviti mi ćemo joj to omogućiti kroz edukaciju i kontakte, ali ne kroz sistem", kaže Yaya, koja priznaje da ona i Ripper svoj posao nose doma.

"Kako da ne, hahaha... Možda zato što to ne doživljavamo kao posao nego kao poziv", rekla nam je i otkrila da su tajne njihovog uspješnog braka zajednički ciljevi, tolerancija, prožimanje i komunikacija. A ima i savjet za sve one koji žele uspjeti u glazbi - ili općenito, u umjetnosti i životu.

"Ludilo, strast, slobodan pad. To je život. Ziheraštvo se skupo plaća, to je vrsta robije. Bolje živjeti punim plućima i pratiti srce. Puno su manje šanse da ćete izgubiti nego kad kalkulirate. To vam je poduzetnički duh, ali na ovim prostorima to je podcijenjena disciplina", zaključuje.

intervju

pjevačica

bend