FER-OVAC POSTAO 'PLAĆENI UBOJICA'

Nakon završenog fakulteta uzeo je 'pušku u ruke' i 'krenuo u rat': 'Najbolji na svijetu zarađuju i nekoliko stotina tisuća dolara, ali i kod nas se dobro živi od toga'


Matej Devčić
14.03.2019.17:00
Nakon završenog fakulteta uzeo je 'pušku u ruke' i 'krenuo u rat': 'Najbolji na svijetu zarađuju i nekoliko stotina tisuća dolara, ali i kod nas se dobro živi od toga'
Privatna arhiva

sažeto

Prve veće uspjehe za njega su počeli osvajanjem velikog broja lokalnih turnira u igranju Overwatcha


Matej Devčić
14.03.2019.17:00

Maro "sprEEEzy" Miličević, 25-godišnji Dubrovčanin sa zagrebačkom adresom, profesionalno se bavi igranjem video igara. Posao iz snova, rekli bi neki.

Svoju prvu video igru zaigrao je, priča za 100posto, kada je imao dvije godine, dok još nije niti mogao dokučiti do tipkovnice. "Uvijek sam se bavio igrama. Igrao sam gotovo sve žanrove video igara, ali mislim da mi je World of Warcraft ostao najdublje usađen u sjećanju i u njemu sam doživio najzanimljivije trenutke", priča Maro prisjećajući se pritom svoje najomiljenije video igre.

U svemu tome Maro je, kako kaže, imao podršku roditelja. "Podržavali su me u igranju i natjecanju, ali kao i svi drugi roditelji, nisu bili presretni kad bi provodio previše vremena igrajući. Danas se ovim bavim profesionalno, a to je već druga stvar", tvrdi Maro.

Nakon diplome ozbiljno se posvetio video igrama

Što to znači biti profesionalni igrač video igara, pitamo Maru. "Nisam 'pro gamer' u punom smislu, pošto se ne natječem na profesionalnim natjecanjima i nemam mjesečnu plaću u profesionalnom timu, već se bavim streamingom.

Oduvijek sam sanjao o tome da se bavim ovako nečim. Smatrao sam se sposobnim za to, ali nažalost na FER-u se ne stigne baviti s takvim stvarima više od 1-2 sata dnevno u prosjeku. Kada su ispiti, igranja jednostavno nema nekoliko tjedana.

Baš iz tog razloga sam odlučio potpuno se posvetiti streamingu mjesec dva nakon diplome, kako bih dokazao sebi, ali i drugima, da je to nešto čime se mogu baviti profesionalno", objašnjava.

U svijetu video igara, priča, može se biti profesionalni streamer, odnosno osoba koja se na dnevnoj bazi bavi prijenosom igranja video igara uživo pred gledateljima kao glavnim izvorom prihoda.

Od toga se, tvrdi, može odlično zarađivati. "Sve ovisi o brojkama koje imaš i koliko si dobar u tome što igraš. Čitateljima koji se žele iskušati u streamingu bih svakako preporučio streamanje na engleskom jeziku, jer je lokalno tržište dosta malo, a i platežna moć gledatelja je relativno mala.

Naravno, kod nas ima primjera i streamera na hrvatskom koji žive od toga, ali oni su većinom YouTuberi koji se time bave već 5-10 godina", objašnjava Maro.

Zarada dovoljna za udoban život u Hrvatskoj

Što se tiče zarade, kada se pređe brojka od prosječno 100 do 200 gledatelja u svakom trenutku na Twitchu, može se početi razmišljati o ostavljanju posla i bavljenju isključivo streamingom.

"Najveći svjetski streameri na svijetu zarađuju desetke i stotine tisuća dolara mjesečno. Kod nas su te brojke mnogo manje, ali opet dovoljne za ugodan život u Hrvatskoj", tvrdi Maro.

Privatna arhiva

Twitch kojeg spominje glavni je servis za gaming streamove na kojem je, objašnjava, aktivno 95 posto najvećih streamera i koji je idealna platforma za igrače video igara koji se žele ozbiljnije profilirati.

"Na Twitchu se danas vrlo teško probiti, pošto je konkurencija enormna, a većinu novih gledatelja dobivaju upravo oni koji ih već imaju najviše. Većina krene s jednom igrom, ali kada je vrijeme prijeći za sljedeću, izgubi se većina dotadašnjih gledatelja", priča Maro.

"Twitch svake godine pokušava napraviti novu revoluciju u svijetu streaminga", objašnjava Maro. Priča kako je Twitch 2018. krenuo sa streamerskim turnirima, ponajviše po pitanju video igre PUBG (PlayerUnknown's Battlegrounds).

Uzlazna putanja u karijeri

Upravo igranjem potonje video igre Marina karijera doživjela je uzlet. Prve veće uspjehe za njega su počeli osvajanjem velikog broja lokalnih turnira u igranju video igre Overwatch, a kada je počeo igrati PUBG u jednom trenutku držao je prvo mjesto na europskim i američkim serverima u isto vrijeme.

"Tada je moj kanal na Twitchu doživio najveći rast, a time sam dobio mogućnost sudjelovati na streamerskim LAN turnirima poput Broadcaster Royalea u Seattleu i San Joseu, kao i Twitch Rivalsima", priča Maro.

"Kroz online kvalifikacije sam prošao na LAN finale Broadcaster Royale koji se održavao u Seattleu u rujnu. Twitch je doveo 128 streamera iz cijelog svijeta na isto mjesto kako bi igrali jedni protiv drugih u neobičnim formatima. U prvom planu je bila zabava i druženje, što je nešto potpuno drukčije od klasičnih Esport natjecanja.

Naravno, svatko je također dobio i svoj dio nagradnog fonda od 300.000 dolara. Dva mjeseca kasnije se opet održavao isti turnir, samo u San Joseu povodom Twitchcona, ovoga puta još bolje organizirano. Bilo je vrlo zanimljivo posjetiti Kaliforniju, obići Silicon Valley te upoznati sve ljude s kojima se svakodnevno družiš u igrama", priča Maro.

Na spomen YouTubea kao platforme za profiliranje igrača, Maro objašnjava kako je tu priča malo drugačija. "YouTube streamovi se često promoviraju poput videa i dobivaju puno veći 'exposure' pred novom publikom. Lakše se probiti, ali je teže to monetizirati i održati, jer je YouTube algoritam velika misterija, ali i vrlo podložan brzoj promjeni trendova", tvrdi.

Nezainteresiranost sponzora za profesionalce

Koliko onda Hrvatska ima profesionalnih gamera, pitam Maru. "Što se tiče Esport natjecatelja, tj. pro gamera, Hrvatska se ne može baš pohvaliti velikim brojem istih. Daleko najpoznatiji je naravno PerkZ, zatim Sportbilly, a uz njih se može naći svega još nekoliko primjera u zadnjih desetak godina.

Mislim da su regionalne lige poput Adria Leaguea dobar prvi korak prema nečemu ozbiljnijemu, ali i dalje gotovo da ne postoje ozbiljne Esport ekipe, čast izuzecima (Valiance, Locastic...). Vjerujem da tim ekipama nije lako, pošto nema dovoljno lokalnim turnira godišnje na kojima bi se mogli natjecati", tvrdi Maro.

Privatna arhiva

Smatra kako je jedan od glavnih problema po tom pitanju opća nezainteresiranost potencijalnih endemičkih sponzora. "Oni i dalje ulažu velike novce u reklame u novinama i slično, umjesto da se okrenu marketinškim metodama koje priliče 2019. godini. Ovo se odnosi na potencijalne sponzore za natjecanja i profesionalne timove.

Što se tiče streamera, situacija na Twitchu je vrlo slična, tek su se krenuli neki domaći probijati. Na YouTubeu postoji veći broj domaćih kanala, ali to je zasebna tema", zaključuje.

esport

zarada

video igre

newsletter

Prijavite se na Newsletter