ISPOVIJESTI DOMAĆIH IZNAJMLJIVAČA

'Gosti su prije dolaska htjeli poslati paket s drogom, drugi su zahtijevali da saznam koliko puta dnevno zvoni crkva, a djevojke su se zaključale na balkonu’

Valerija Bebek
07.08.2018.08:00

sažeto

Promijenio se turizam, ali i navike turista, razgovarali smo s petero iznamljivača s obale i jednom iz Zagreba o njihovim iskustvima

Valerija Bebek
07.08.2018.08:00

Mnogo puta priče iznajmljivača ljudi dočekaju sa stavom – najbolje da vam se iskrcaju novci na granici, a gosti da ni ne dođu. Ali to je posao kao i svaki drugi i ako se obavlja savjesno može biti zahtijevan, pogotovo u zemlji koja turističku sezonu ima otprilike tri mjeseca. Oni koji zarađuju isključivo o iznajmljivanja, u tri mjeseca moraju zaraditi za cijelu godinu. Oni koji imaju drugi posao i iznajmljuju nešto 'sa strane' ta tri mjeseca trče na sve strane kako bi uspjeli sve obaviti.

Razgovarali smo s nekoliko privatnih iznajmljivača iz Hrvatske o njihovim iskustvima. Uglavnom su to, ugodna i pozitivna iskustva, sami određuju pravila, a imaju sreće da im dolaze obitelji ili mladi, urbani ljudi. Jedna sugovornica koja živi i iznajmljuje u gradu Pagu, imala je indirektnih susreta s ozloglašenim partijanerima iz Novalje. Takve goste u svom gradu uglavnom ne žele, ali su svjesni financijskog gubitka koji zbog toga grad ima. "Koliko god se Novljani nekad i boje izaći na ulicu zbog razularenih turista, s druge strane Novalja je najbogatiji grad u Hrvatskoj, a Pag je godinama na istom, a ne i lošije“, kazala je Anica za 100posto.

Većina iznajmljivača izdigla se iznad razine 'zimmer frei' natpisa na komadu kartona ispred autobusne stanice. Goste traže online, tijekom cijele godine, oglašavaju na svjetskim servisima Airbnb ili Booking, na društvenim mrežama i preko agencija. Morali su proći kategorizaciju u kojoj se točno zna što se za koju 'zvjezdicu' mora imati u apartmanu.

Upravo to nam je potvrdila i sugovornica iz Zadra. "Od kada gosti ocjenjuju domaćina trebaš se potruditi da bi dobio dobru recenziju, što ja smatram da je dobra stvar jer se time diže razina apartmana i ne mogu se više rentati svakakve šupe. A osim toga velika je konkurencija tako da je to teže malo. I cijene su neki počeli dampirati, što je dobro za turiste, ali loše za iznajmljivače. Uglavnom ima posla, ali možeš i fino popuniti kućni budžet bez nekog pretjerano velikog truda. Počistiš svakih par dana, kad je smjena turista, urediš i sve to i eto ga", iskrena je Maria.

Cropix

Htjeli su poslati paket s drogom na moju adresu

"U Pagu je prije tri godine bilo dosta partijanera sa Zrća, no prošlo ljeto manje, a ovo gotovo uopće ih nema. Razlog je što Novalja stalno gradi nove hotele, hostele, apartmane tako da imaju tamo dovoljno kapaciteta. U Novalji je po noći teško uopće spavati, buka je cijelu noć, pijani se vraćaju sa Zrća, povraćaju, viču, voze svakako skutere i auta... Ljudi se pomalo i boje. Pogotovo su stvari kulminirale nakon ovog zadnjeg ubojstva pa je i sam grad odlučio poduzeti veće mjere sigurnosti. Najgori su Englezi. Oni nemaju mjeru. Puno troše pa su s te strane dobri, ali se jako opijaju i drogiraju pa su raskalašeni do besvijesti. Često doslovno. Ostavljaju užas iza sebe u apartmanima. Prije nekoliko godina bio je slučaj da je dečko ušao u krivu kuću i skočio s terase u prazan bazen i poginuo. Pag bi trebao više gostiju, ali ne želimo takve goste. Prebučni su, a u Pagu je obiteljski turizam. Ima dosta Talijana, Francuza, Čeha, Slovaka, Slovenaca, ali dolaze meni i Litvanci, Irci, Izraelci, Austrijanci... Što se tiče nekih partijanera i neugodnih iskustava, nisam imala direktnog doticaja, najbliže tome imala sam situaciju da su me gosti pitali mogu li prije nego dolaze poslati paket na moju adresu. Odbila sam. Slali su masovno te ampule koje udišu. To je legalna droga koju koriste tamo, na bazi plina...", Anica iz Paga.

Pijani Talijani razbili staklena vrata i skoro se rasjekli do kraja

"Inače smo iz unutrašnjosti i rentamo nekoliko malih apartmana u vikendici na Cresu, to je naslijeđena kuća, koja s tim novcem u biti sama sebe 'servisira' i uzdržava. Želim naglasiti da s gostima imamo inače više nego pozitivna, jako divna iskustva. To su većinom obitelji iz Europe s kojima smo se sprijateljili i stalno se vraćaju. Ali tu i tamo nađu se gosti koji te dobro isprepadaju. Jedni od ovih 'opasnih' gostiju bila je malo veća skupina iz Italije. Mladi ljudi, miješano društvo zauzeli su oba apartmana i družili se. Njihovo glasno 'feštanje' bismo i istrpjeli, jer ljudi su ipak došli na odmor, da nije sve otišlo predaleko. Sjedimo na terasi, bilo je kasno, iza ponoći, ako ne i više od jedan. Spremamo se da ćemo ići na spavanje, čujemo svoje glasne goste kako su se vratili iz grada. I odjednom, krš i lom, zvuk razbijenog stakla. Prestravili smo se i sjurili u apartmane koji su u donjem dijelu kuće. Jedan od mladića proletio je kroz staklena vrata. Staklo zdrobljeno posvuda, on krvari. Ostali sjede, urezana mi je ostala scena pijane djevojke koja sjedi u krilu svom dečku. Bilo je i po njima krvi, jer su valjda 'pomagali' nesretniku koji je razbio vrata. I onako pijani govore nam nešto da pustimo, da će oni to pokupiti. Naravno da nismo ostavili razbijeno staklo da pijane budale gacaju preko toga... Pokupili smo staklo i skinuli vrata. Idući dan smo kod staklara namjestili novo staklo, i jedva čekali da ti gosti odu. Samo nam još treba da se netko ubije tu", Mirko s Cresa.

Cropix

Otkazivanja u zadnji čas i ispitivanja koliko puta crkva zvoni na dan

"Već 15 godina se bavim iznajmljivanjem, ali moji roditelji su bili u tome i prije. Sve radim sama, do 99 posto svojih gostiju sama dolazim i bukiram, ovih jedan posto otpada na neke nepredviđene hitne slučajeve. Nisam imala nikakvih negativnih iskustava, evo najgore što mi se dogodilo je upravo danas. Gosti koji su trebali doći u nedjelju, tek su mi taj dan javili da im je auto pokvaren i da će doći u ponedjeljak. U utorak su mi skroz otkazali jer će im auto biti gotov tek krajem tjedna. Ja sada tu rupu moram popuniti. Ostao je meni polog, ali gubitak od sedam dana je mnogo veći. Inače kad se radi s ljudima treba biti prilagodljiv, ljudi imaju svakakve želje. Jednom su me talijanski gosti prilikom dopisivanja prije rezervacije ispitivali u detalje sve o mjestu, riječ je o apartmanu u Svetom Jakovu, malenom selu na otoku Lošinju. Išli su toliko daleko da sam morala saznati koliko puta dnevno zvoni crkva. Ali na kraju, kada su došli, nije bilo nikakvih problema. Osiguram se tako da novac uzimam čim dođu i dogovorimo se da ništa ne moraju čistiti, ali da kuhinja mora biti u stanju u kakvom su je našli", Nevia s Lošinja.

Za sada pozitivna iskustva uz pokoji manji 'svinjac'

"Naš bivši stan u Zadru pretvorili smo u apartman, a s obitelji sam preselila u drugi, nešto veći. Apartman je blizu centra i prima četvero ljudi. Do sada su iskustva bila ok. Nije bilo nekih prohtjeva osim recimo, sad su mi došli Slovaci, četvero odraslih i dvoje djece male, a znali su da je za četvero pa sam im morala donositi ekstra krevet. Roditelji imaju kuću malo dalje od mene, nije baš u centru ali je treći red od mora. To iznajmljuju, a ljeti presele na otok. Uglavnom je sve isto ok i dolaze različiti profili ljudi. Uglavnom ostave sve ok, iako su im sad nedavno bili neki "mladi i urbani ljudi" koji su ostavili sve slijepljeno po podu. Brat i njegova cura to vode i kažu da je bilo toliko prljavo da su morali počistiti prije nego dođe žena koja im pomaže s čišćenjem", Maria iz Zadra.

Upalili su grijanje po zvizdanu i nisu znali ugasiti

"Iznajmljujem sobu u stanu preko Airbnb-a u Zagrebu, dobar način da si pokrpam visoke režije, a ako bude dobro razdoblje i priuštim neko putovanje. Nisam imala nikakvih većih problema s gostima, to su uglavnom mlađi ljudi koji dođu na nekoliko dana. Prije dvije godine kada sam krenula to su uglavnom bili ljudi koji bi poslovno došli u Zagreb. Bilo zbog razgovora za posao pa bi ostali nekoliko dana koliko traju krugovi ili zbog preseljenja iz druge zemlje, na primjer... Sada je sve više turista koji kod mene bukiraju (nisam baš u centru grada). Došle su mi dvije djevojke iz Češke isključivo zbog INMusica, problem se dogodio kada su one otišle na balkon i nisu pazile pa su se zalupila vrata i nisu mogle ući nazad u stan. Brzo smo to riješili, jer su srećom imale telefon. Nisu morale vikati susjedima. Drugi su gosti klimu upalili na grijanje. Vani više od 30 Celzijusa, oni griju stan i ne znaju to ugasiti, a ja na poslu i ne mogu doma dok ne završim. Evo takve sitnice su bile najneugodnije. Inače, da pokucam u drvo, nisam imala nikakva neugodna iskustva. Čak mi znaju ostavljati poklončiće, na primjer sitne novčanice iz svojih zemalja i slično", Petra iz Zagreba.