Nema više crvenila u obrazima

Jednostavan trik kojim si možete olakšati osjećaj srama u svakoj neugodnoj situaciji


Valerija Bebek
04.04.2018.19:00
Jednostavan trik kojim si možete olakšati osjećaj srama u svakoj neugodnoj situaciji
Profimedia

sažeto

Psihoterapeutkinja savjetuje da se u neugodnoj situaciji ne fokusiramo toliko na sebe i svoju 'pogrešku'


Valerija Bebek
04.04.2018.19:00

Većina ljudi zna kako je to osjećati sram. Svi mi imamo barem nekoliko priča kada smo učinili nešto čime smo se 'obrukali' pa čak i ponizili. Za one koju su istinski samosvjesni sramoćenje je više od stvarne anegdote, poput nespretnog pada ili prosipanja čaše pune soka u kafiću. Sram je nešto što im je konstantna prijetnja, nešto oko čega se brinu i prije nego se dogodilo.

Na poslu, u dućanu čak i pred prijateljima, postoje mnoge situacije koje jednostavno mogu poći po krivu. I to je dovoljno da se socijalno samosvjesna osoba preznojava, kaže američka psihoterapeutkinja Tina Gilbertson u svojoj kolumni za Psychology Today.

Možda ćete upotrijebiti krivu riječ na prezentaciji svog projekta ili na sastanku i netko će vas ispraviti pred svima. Možda biste htjeli isprobati novu spravu u teretani, ali ne želite da vas drugi vide kako se mučite s njom.

Ako ste jedan od onih koji se vrlo lako zasrame, novo istraživanje vam može pomoći da smanjite neugodu oko situacija koje su vam izazivale neugodnosti. Vrlo je jednostavno - trebate se staviti u tuđu poziciju, odnosno perspektivu.

Fokusiranost na sebe da se zanemaruje empatija drugih

Zamislite da sudjelujete u grupnoj raspravi i netko drugi je upotrijebio riječ krivo. Koliko oštro biste osudili tu osobu? Vjerojatno ne tako oštro kao sebe.

Osoba koja 'propada u zemlju' od srama, pogotovo ako je sklona često okupirana samom sobom, potpuno se fokusira na sebe (i svoju grešku) kada nešto pođe po krivu. Toliko da prolazi kroz nešto što stručnjaci nazivaju 'zanemarivanje empatije'. To bi značilo da zanemaruje uzeti u obzir znatnu empatiju koju promatrač osjeća za nekoga tko se našao u nezgodnoj, malo sramotnoj, situaciji.

Stoga, učinkovita reakcija na vlastitu neugodnu situaciju, kad vas zapljusne val bruke, bila bi da istog trena zamislite da sve promatrate kao promatrač. Sjetite se koliko ste blagonakloni kada vidite nekog drugog tko se spotaknuo na cesti - i ponašajte se s tim u skladu.

Primjer koji je pružila terapeutkinja u svojoj kolumni događa se na spoju. Kada samosvjestan Steve prolije malo čaja iz šalice u trenu dok ju pruža svojoj pratnji Rebecci. Ona je to naravno vidjela.

Ali tada Steve zamisli da se dogodila obrnuta situacija, da je Rebecca ta koja je prolila čaj pred njim - i shvati da to nije tako velika stvar. Ta promjena perspektive daje mu više samopouzdanja, da ne potone potpuno i ne dopusti sramu da prevlada.

Moguć je i kontraefekt

Da bi ovaj savjet bio učinkovit, naglašava psihoterapeutkinja, potrebno je da su ljudi iznimno svjesni toga kako ih okolina doživljava. Oni koji nisu svjesni sebe, uz to imaju visok prag za osjećaj srama, ako promotre situaciju kao promatrač osjetit će još veći sram nego zbog same nezgodne situacije.

"U njihovoj glavi odjednom će se naći pod povećalom - a u njima to izaziva neugodu, čak i sram. Ako niste samosvjesni radite kako ste radili do sad - očito je dobar recept. Ali recite svojim stidljivijim prijateljima da isprobaju ovaj psihološki trik svaki put kad osjete da im se obrazi crvene", pojasnila je Tina Gilbertson.

psihologija

sramota

sram

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter