To ne znači da ih ne trebate platiti

Kreativce ne pokreće novac i zarada, upravo suprotno, pale se kad novca nema


Valerija Bebek
11.07.2018.08:30
Kreativce ne pokreće novac i zarada, upravo suprotno, pale se kad novca nema
Profimedia

sažeto

Definicija gladnog umjetnika upravo je dobila svoje znanstveno uporište


Valerija Bebek
11.07.2018.08:30

Većina ljudi u kreativnim zanimanja naučena su na mizerne plaće i neplaćene 'prakse', 'stažiranja', 'volontiranja'. Naučeni su da riječi iskustvo, izlaganje, reklama obično idu u jednadžbu s nula novaca kao kompenzaciju za mnogo rada. Nova studija pokazala je zašto kreativci pristaju na takvu rabotu. Zašto su baš svi kreativci nesposobni za naplatu svog posla i zarađivanje ozbiljne love?

Novo istraživanje pokazalo je da kreativni mozak nije ožičen za programiran putem novca. Što može biti jedan od razloga zašto mnogi ljudi u kreativnim zanimanjima ostaju pri tim poslovima iako to znači krpanje kraja s krajem.

Studija je objavljena u Creativity Research Journal a vodio ju je dr. Roberto Goya-Maldonado, neuroznanstvenik sa Medicinskog centra Sveučilišta u Göttingenu u Njemačkoj. Eksperiment je uključivao snimanje moždane aktivnosti kada se ispitanicima ponudilo poklanjanje novca piše Metro.

Znanstvenici su promatrali razine dopamina kod 24 ispitanika, među kojima su bili i kreativni i oni koji to nisu. Polovica te grupe radila je u umjetničkim poljima: glazbenici, fotografi, glumci, slikari, kipari. Druga polovica skupine nisu se karakterizirali kao kreativni, a radili su zanimanja poput prodavatelja osiguranja, dezinsekcija, poslovna administracija i inženjering.

Ne, njih pali kad gube novac

Svaka je osoba nosila par naočala koje su pokazivale kvadrate u različitim bojama i rečeno im je a odaberu zeleni kvadrat kada se pojavi, kako bi dobili gotovinu u iznosu 30 eura (cca 223 kune). Također su ih zamolili da odaberu druge boje, koje nisu donosile nikakvu novčanu nagradu. Sve to vrijeme mozak im je bio priključen na magnetnu rezonancu. Kreativna polovica ekipe pokazala je znatno smanjenu aktivaciju dijela mozga zaduženog za nagrađivanje kada su pobirali zelene, novčane, kvadrate, nego što je to bilo kod ne-kreativaca.

Znanstvenici su napravili i drugi test, zamolili su sudionike da aktivno odbiju zelene kvadrate, a za izvršavanje tog zadatka umjetnici su imali veću dopaminsku reakciju. Tako znači da kreativcima ne smeta kada dobivaju novac, ali se jako uzbude kada znaju da ga ne mogu dobiti. Je li ovo jedna velika znanstvena metafora za sve neisplaćene honorare?

Iako ovo istraživanje donekle ukazuje zašto mnogi kreativci izabiru raditi ono što vole umjesto onoga što će im donijeti brdo novaca, treba istaknuti da je uzorak od 24 ispitanika prilično malen. Tako da definitivno treba provesti dodatna ispitivanja.

Osim toga, nikada nije dovoljno naglasiti, da iako nekoga ne motivira isključivo zarada to ne znači da im ne trebate pošteno platiti njihov rad. Većina ljudi u kreativnim industrijama probili su svoj put kroz neplaćena i iznimno kompetitivna stažiranja, nakrcali su si dugova samo da bi ušli u neki posao. A još uvijek, čak i kad su stekli reputaciju i dokazali se svima, događaju se situacije da netko kaže kako za taj angažman baš i nema novaca u budžetu, ali će reklama biti ogromna. Pa ionako treba samo okinuti nekoliko fotografija, napisati najavu i malo to objaviti na društvenim mrežama. Platite im, vašu lijepu riječ ne mogu pojesti, reklama ne plaća račune.

psihologija

zarada

kreativnost

umjetnici

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter