POSLJEDNJI TRENUCI PRIJE KATASTROFE

Tata, oteli su ga! Mislim da su preuzeli kokpit, netko je naprijed ubijen. Avion se čudno kreće... Molim vas, molite za nas!'


Vedrana Sunko
20.05.2019.12:00
Tata, oteli su ga! Mislim da su preuzeli kokpit, netko je naprijed ubijen. Avion se čudno kreće... Molim vas, molite za nas!'
Reuters

sažeto

U vrijeme stravičnog terorističkog napada u SAD-u u avione su se mogli neopaženo unositi noževi jer je bio dozvoljen prijenos kratkih oštrica


Vedrana Sunko
20.05.2019.12:00

U nedavno objavljenoj knjizi novinar Mitchell Zuckoff je otkrio detalje vezane uz posljednje trenutke života nedužnih putnika i posade aviona koje su teroristi 11. rujna 2001. godine zabili u neboder WTC centra i Pentagon. Zuckoffu je trebalo pet godina istraživanja kako bi rekonstruirao što se točno događalo u zrakoplovima toga nesretnog dana.

Toga je jutra 19 mladih sljedbenika Osame bin Ladena počelo pripremu napada. U to vrijeme aerodromske kontrole nisu bile stroge i detaljne te su se uspjeli provući neopaženo. Do tada su se u avion mogli unositi noževi i oštri predmeti, budući je bio dozvoljen i prijenos kratkih oštrica pa nitko nije pregledao ni njih ni prtljagu, piše Daily Mail.

Problemi su počeli u 15. minuti leta kada je kontrolor leta Peter Zalewski zatražio od pilota da se avion dodatno podigne, no odgovora nije bilo.

Pokušao je još nekoliko puta, a u 8:18 je začuo kratak zvuk nalik vrisku. Na radaru je primijetio kako je avion naglo skrenuo sjeverozapadno. Pomislio je da je došlo do tehničke greške. Da nešto nije u redu s avionom shvatio je u trenutku kada je netko isključio njegov odašiljač. Javio je to centrali, a kada su ga pitali misli li da je avion otet, rekao je: "Nikako, nema šanse". 

Nekoliko minuta nakon što je pilot prestao odgovarati na pozive javila se stjuardesa Betty Ong. "Mislim da smo oteti", rekla je. Razgovarali su 25 minuta, no samo su četiri minute zabilježene. 

Nitko u kokpitu ne odgovara. Netko je izboden u business klasi, mislim da je bačen suzavac, ne možemo disati. Vrata su zatvorena i ne možemo ih otvoriti. Mislim da su otmičari unutra, rekla je stjuardesa. 

Drugi agent je preuzeo poziv, a Betty je u nekoliko navrata prijavila kako avion nepredvidljivo leti te da se zamalo preokrenuo na stranu. "Molim vas, molite za nas", rekla je.

Profimedia

U međuvremenu je Zalewski pokušavao kontaktirati pilote. Odjednom je začuo muški glas s akcentom koji je otkrivao da je u pitanju osoba sa Srednjeg istoka. Uspio je dešifrirati što muškarac kaže: "Imamo avione, ostanite mirni i bit ćemo OK. Vraćamo se na aerodrom."

Otmičari nisu znali da ih čuje itko drugi osim putnika i posade, a kontrolor leta je čuo i nastavak.

Neka se nitko ne miče. Sve će biti OK. Ukoliko se pokušate pomaknuti ozlijedit ćete sebe ili oštetiti avion. Samo ostanite mirni.

Promatrao je kako avion naglo skreće sa svoje rute prema New Yorku. Stjuardesa Amy koja je sjedila pored Betty nazvala je Michaela Woodwarda u Bostonu. Rekla mu je što se dogodilo te da su Karen Martin i Bobbi Arestegui ozlijeđeni. Opisivala je otmičare te objasnila kako jedan ima napravu sa crvenim i žutim žicama koja nalikuje bombi. Pola sata nakon otmice avion je promijenio kurs leta i krenuo prema Lower Manhattanu. Amy je Michaelu opisivala što vidi kako bi ih mogli locirati. Tada je čuo i njezine posljednje riječi. 

 Moj bože, previše smo nisko!

Tako je let 11 postao ubojito terorističko oružje koje se zabilo u 96. kat sjevernog tornja.

Let 175: 'Mislim da su preuzeli kokpit, netko je ubijen'

Dok su kontrolori tražili let 11, počeli su problemi s drugim letom. Minutu kasnije primijećeni su i prvi problemi s letom 175. Netko je u kokpitu dva puta u minuti promijenio kodove.

Kontrolor leta Dave Bottiglia to nije primijetio četiri minute jer je panično tražio American Airlinesov let 11, koji tada više nije ni postojao. Kada je primijetio što se događa s letom 175 naredio je da prihvate ispravne kodove, no nitko nije odgovorio. Umjesto toga se avion popeo na znatno veću visinu.

Nekoliko minuta kasnije u 8:52 zazvonio je telefon u kuhinji Lee i Eunice Hanson u Eastonu u Connecticutu. "Tata, mi smo u zrakoplovu. Oteli su ga", rekao mu je sin Peter. Premda mu je glas bio potpuno miran i trijezan, otac je mislio da se šali. "O čemu pričaš? Nemoj nas plašiti?".

"Ozbiljan sam, istina je. Mislim da su preuzeli kokpit, netko je naprijed ubijen. Avion se čudno kreće, nazovi United Airlines!".  

Dok je Peter razgovarao s ocem, stjuard Robert Fangman, je nazvao podružnicu United Airlines. Rekao im je da su oba pilota ubijena, stjuard je najvjerojatnije izboden, a otmičari upravljaju avionom. Bilo je to sve što je stigao reći prije nego je veza naglo prekinuta.

Brian Sweeney, bivši pilot, nazvao je svoju suprugu Juliju. Nije ju dobio, a telefonska sekretarica je snimila njegove posljednje riječi.  "U zrakoplovu sam koji je otet. Za slučaj da stvari pođu po zlu, želim ti reći da te zaista volim. Želim da budeš dobro i imaš dobar život. Isto želim moji roditeljima i svima. Puno te volim i vidjet ćemo se kad jednom dođeš ovdje, u raj. Zbogom ljubavi". 

Reuters

Let 77: Vojska nije mogla učiniti ništa

Iako to još nitko nije znao, spremala se i otmica trećeg zrakoplova, American Airlinesov let 77 je u 8:20 krenuo s aerodroma Dulles u blizini Washingtona. Nakon prvih pola sata mirne vožnje avion je promijenio smjer, a ubrzo mu je i isključen odašiljač. 

Kontrolori leta u Indianapolisu su prijavili kako su izgubili kontakt sa zrakoplovom. Boeing 757 je bio na putu prema Pentagonu, a tri minute kasnije su shvatili kako je malena točkica na radaru avion koji juri prema Bijeloj kući. Alarmirana je tajna služba, a vojska u kontrolnom centru je i dalje tražila let 11, koji se zabio u sjeverni toranj 45 minuta ranije. Mislili su da je možda na putu prema Washingtonu, a onda je kontrolor rekao: "Ok, izgubili smo i American 77". 

U tom trenutku borbeni zrakoplovi vojske su bili više od 240 kilometara daleko, a let 77 je bio u blizini Washingtona. Desno krilo Boeinga 757 se zabilo u generator, izazvalo eksploziju i udarilo u Pentagon.  U 9:42 Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo naredila je da se svih 4546 zrakoplova, koji su tada bili u zraku, što prije spusti na najbliže aerodrome. Svi osim jednog su poslušali naredbu. 

teroristički napad

100posto vremeplov

WTC

posljednji trenuci

11.rujna 2001.

newsletter

Prijavite se na Newsletter