Nakon skoka na glavu ostao nepokretan

Za Slavena nema granica: Još je iz toplica 'pobjegao' na koncert Rammsteina, ako treba spava u šatoru i putuje po svijetu

Lada Novak Starčević
19.02.2019.08:00

sažeto

'Najradije bih da djevojka i ja stavimo ruksak na leđa i da stopiramo, cauchsurfamo… Ali je*i ga. Pokušavam izvući najbolje što mogu', kaže Zagrepčanin

Lada Novak Starčević
19.02.2019.08:00

Slavenu Škrobotu (32) život se potpuno promijenio u ljeto 2009. na otoku Krku. S društvom iz djetinjstva skakao je u more s omiljenog mola. "Prvi se zaleti, pa svi idu za njim. Ja sam bio zadnji…", priča nam.

Nije mu se više ni dalo skakati, ali ga je prijatelj nagovorio na još jedan skok.

Zatrčao se dvadesetak metara, odskočio na glavu i u letu vidio drugog prijatelja koji je ostao roniti. Glavom se zabio u njegovo bedro.

Ostao sam plutati na vodi. Ništa me nije bolilo. Samo su mi leđa bila vani. Međutim, u trenutku kada sam htio izroniti, shvatio sam da mogu pomicati samo oči. Nisam se uspaničio, vjerojatno jer sam bio u stanju šoka.

Jedan prijatelj ga je dignuo iznad vode. Slaven je bio težak i vjerojatno sklizav od kreme za sunčanje, tako da mu je brzo skliznuo iz ruku natrag pod vodu.

"Mislio sam da je gotovo. Na kraju su me dvojica izvlačila van, a meni je glava visjela i klatila se na sve strane. Moguće da je to dodatno pogoršalo stvar jer mi se kost zabila u leđnu moždinu. No, nismo to mogli znati", priča nam Slaven, kojem je puknuo peti kralježak i ostao je kvadriplegičar, što znači da je nepokretan od vrata na dolje.

Marko Todorov/CROPIX

Hitna pomoć došla je za 15-ak minuta, a za pola sata je bio prevezen u Rijeku. Dolazak u tamošnju bolnicu je zadnje čega se sjeća.

"Probudio sam se nakon operacije. Bio sam spojen na sve, osim na internet", šali se Slaven. Šesti dan su mu otkazala pluća pa su mu radili traheotomiju i stavili ga na respirator.

Oči su mu bile teške, a kada ih je uspio otvoriti sve oko njega bilo je u ljepljivoj paučini, a na podu su bila položena jaja nalik onima iz filma Alien, prisjeća se.

Bila je to njegova prva halucinacija izazvana analgeticima morfija i tramala. Dobivao ih je intravenozno u ogromnim količinama.

Bio sam u bolnici, ali ni u jednom trenutku nisam bio svjestan da sam tamo. Kad sam spavao sam imao snove, a kad sam bio budan halucinacije. Jednom sam mislio da smo na Sjevernom polu, jednom na Havajima. Doživio sam super stvari, ali i jako loše.

Tek kada su ga skinuli s lijekova shvatio je koliko je teško ozlijeđen i koliko će mu se život promijeniti.

Nakon 11 mjeseci, koliko je proveo u bolnici i toplicama, vratio se kući. "Mislio sam 'kako sad živjeti sam?'"

Njegova obitelj imala je stan na četvrtom katu bez lifta. Živio je s majkom i sestrom i svaki dan su ga prijatelji po stepenicama nosili na vježbanje.

Srećom, u prizemlju iste zgrade se prodavao stan i njegova obitelj ga je kupila. Slaven tamo i sad živi s majkom, a sve je potpuno prilagođeno njemu.

Na početku je bio potpuno oduzet od vrata, a danas ipak može malo micati rukama, služi se šakama.

‘Moglo je biti puno gore, mogao sam gurati električna kolica bradom’, kaže Slaven, koji na prvu oduševljava svojim pristupom tjelesnom hendikepu koji ima.

Iako je u početku bio pesimističan, brzo je odlučio da predaje nema i pokušava živjeti što je normalnije moguće.

Uz obitelj i prijatelje, od velike pomoći mu je osobna asistentica koja je s njim četiri sata dnevno.

Privatni album

Prije nesreće je studirao ekonomiju, još nije diplomirao, ali nije ni odustao od toga. Trenirao je odbojku na pijesku i igrao nogomet četiri puta tjedno.

Kaže da nije bio jedan od onih koji tri sata sjede u kafiću. Danas ga više ne zanimaju izlasci u klubove, ali glazbu obožava i ide na koncerte barem jedanput tjedno.

Volim biti u prvim redovima. Volim tu gužvu i kaos koji nastaje oko mene. Još za vrijeme boravka u toplicama, dok sam bio 'kod kuće za vikend', otišao sam na koncert Rammsteina u Arenu. I to s iznajmljenim kolicima. Da je doktor to znao vjerojatno me ne bi pustio.

'On je lud od početka', ubacuje se u razgovor Slavenova mama, vedra i energična Slavonka koja mu je otpočetka velika podrška.

Kad je Slaven prvi put nakon nesreće došao na more, prijatelji su ga odlučili staviti na gliser. Onda je išao u Šibenik na festival, a prijatelji i on su spavali u kampu.

Privatni album

"Zapravo sam spavao ispred šatora vani na Dormeo madracu. Bio sam kao ćevap na suncu", šali se Slaven. Toliko mu je bilo vruće da ga je prijatelj 14 puta s bocom od 2 litre zalijevao ledenom vodom dok nije došao k sebi.

No, ništa ga nije zaustavilo od daljnjih avantura. Uskoro je otputovao u Sarajevo pa je s prijateljima i dvije djevojke bio u Budvi, a kasnije je s mamom i prijateljima išao u Madrid. To mu je bilo prvo putovanje avionom nakon nesreće.

"Bilo je odlično. Sjedio sam po 15 sati u kolicima, ali sam izdržao. Na tim europskim destinacija po metropolama sve je prilagođeno, imaju rampe."

Posljednje dvije godine u vezi je s djevojkom Gabrijelom s kojom dijeli strast prema putovanjima. Išli su na koncert Pearla Jama u Padovu, a obišli su Veronu, Milano, Firencu, Cinque Terre i Pisu. Čim su se vratili otišli su na tri dana na InMusic.

Lani su bili skupa u Maroku koji su prošli uzduž i poprijeko, a išli su i u Motovun, koji baš i nije prilagođen invalidskim kolicima.

Nije nam problem ići samima. Meni nije neugodno pitati za pomoć, a nije ni nju.

Uz pomoć prijatelja Grege, koji ga i nosi ako zatreba, bio je u pustinji, a jednom su se skupa vozili na ziplineu.

Privatni album

Prijatelji su mu ogromna podrška u putovanjima. S njima je bio na Golom otoku, u Postojnskoj jami, na slapovima Krke, Plitvičkim jezerima, prošli su cijele Kornate…

Slaven ima i neobične anegdote od kojih bi netko drugi umro od srama. Ali ovaj čudesan mladić smatra da je sram bezvezna stvar koja te samo ograničava.

"U Berlin sam došao s jednom vrećicom za mokrenje pa sam je koristio tjedan dana. Dobro je sve završilo kako je moglo biti. Ista stvar mi se dogodila na Golom otoku - zaboravio sam vrećicu, a morao sam mokriti. I, kao, što ćemo sad? Frendovi su me odvezli na pučinu, stavili na bok, kateter, iz katetera u dihalicu za ronjenje, iz dihalice u kanticu...", smije se.

Početkom ove godine s djevojkom i prijateljima je bio u Tanzaniji. To mu je bio najveći pothvat do sada, najduži let.

Uvijek se dobro organizira za takva putovanja. Sve do najsitnijih detalja prouči i dogovori za cijelo društvo. Nađe vodiče. Naravno, i tu nailazi na poteškoće jer prilagođavanje osobama s invaliditetom često poskupljuje uslugu.

Privatni album

Primjerice, u Maroku je agencija nudila asistenciju za njega. Imali su čak i posebno napravljene naslone za jahanje deva. No, za četiri dana takve usluge trebalo je platiti 600 eura, što je ipak bilo previše.

Meni je 60 posto stvari u prtljagi samo medicinsko, moram se dobro pripremiti. Svjestan sam da sa mnom nije lako ići na putovanja. Stalno me treba nositi, gurati, voditi računa o meni. Zato sam zahvalan svima koji mi pomažu.

U svibnju ide u Jordan, a nedavno je na nagradnoj igri dobio dvije povratne karte za Australiju gdje planira ići s djevojkom krajem godine. Veliki problem mu predstavlja duga vožnja avionom jer mu je teško sjediti puno sati u istom položaju. Ne pomaže mu niti ako ga stave u prvi red jer je podjednako neugodno, objašnjava nam.

Nažalost, unatoč trudu, često se nešto zakomplicira. Primjerice, na zadnjem putovanju su mu u transportu u avionu oštetili njegova skupa invalidska kolica.

Slavenu nije ni približno lako kao ostalim tridesetogodišnjacima, ali on ne želi samo sjediti kod kuće i tugovati nad svojom sudbinom.

Privatni album

O svojim putovanjima za sada piše na svojoj Facebook stranici i na Instagramu. Uskoro pokreće blog, a volio bi i naći sponzore koji bi mu pomogli da ode još i dalje.

Planiram pisati o svojim putovanjima i pomoći drugima savjetima i iskustvom, pogotovo onima u situaciji sličnoj mojoj. Neki moji vršnjaci se nikad nisu makli dalje od kvarta, a svijet ima toliko divnih mjesta.

Na popisu njegovih želja su Iran, Egipat, Island, Kalifornija, Vijetnam, Kamboždu, Peru, Namibija, Tajland, Filipini...

"Najradije bih da djevojka i ja stavimo ruksak na leđa i da stopiramo, cauchsurfamo… Ali je*i ga. Pokušavam izvući najbolje što mogu", zaključuje ovaj nevjerojatan mladić, koji već radi detaljni plan za putovanje u Jordan u svibnju.