ZA 100POSTO PIŠE DR. MAZALIN

Živimo u digitalnom vremenu gdje je email nezaobilazan dio današnjeg života, ali pregledi su, bez obzira kako vam se to činilo, još uvijek brži i kvalitetniji uživo


Milan Mazalin
23.04.2019.11:50
Živimo u digitalnom vremenu gdje je email nezaobilazan dio današnjeg života, ali pregledi su, bez obzira kako vam se to činilo, još uvijek brži i kvalitetniji uživo
Profimedia

sažeto

Između komfornog liječenja od kuće i napornog čekanja na pregled u ordinaciji, uvijek ću biti za neposredni kontakt i ljudski razgovor. To ipak daje najbolje rezultate, a time i zadovoljstvo obiju strana


Milan Mazalin
23.04.2019.11:50

Galopirajući razvoj sofisticirane tehnologije uvlači se u sve pore života i oblike komunikacije pa tako i suptilan odnos liječnika i pacijenata. Do nedavno taj odnos je bio baziran na individualnoj i neposrednoj komunikaciji u kojoj se gradio taj specifični odnos, koji zasigurno ima važnu ulogu u cjelokupnom procesu liječenja.

Svjestan sam da ti susreti postaju sve rjeđi, često popraćeni nervozom zbog kratkoće raspoloživog vremena i dužine čekanja. Ipak mislim da nema alternative osobnom kontaktu i razmjeni informacija u kojem se često otkriju neki neuočeni problemi i konkretnije razriješe moguće nedoumice. 

Damir Krajač / CROPIX

Bez obzira što mislili i kako se nosili s modernom tehnologijom, internet, e-mail i pametni telefoni su postali nezaobilazan dio današnjeg života te je bilo kakav pokušaj njihovog ignoriranja, unaprijed izgubljena bitka. Uz to brzina razvoja tehnologije nagovještava danas neslućene mogućnosti.

Svjedočimo i prognozama koje navode bojazan da bi razvoj tehnologije mogao dovesti do nastanka umjetne inteligencije, koje ne samo da bi nas mogla zamijeniti u mnogim poslovima, nego i ugroziti kao dominantnu vrstu. Nisam baš uvjeren u te SF prognoze, a osim toga mislim da će nam pomoć tehnologije biti nužna u obavljanju mnogih poslova pa tako i liječenju, jer vrtoglavo umnažanje spoznaja i informacija u medicini postaje sve teže procesuirati bez pomoći sofisticiranih pomagala. Unatoč tome mislim da će stručnjaci uvijek imati ključnu ulogu u interpretaciji dobivenih podataka i donošenju konačne odluke. 

Zašto strojevi nikad neće zamijeniti doktore?

Brzina promjena zahtjeva stalnu adaptaciju i usvajanje tih novotarija, što često izaziva otpor i stres. Kako bi se to donekle amortiziralo, ali i izbjegle potencijalne štete koje bi nam nekritično korištenje modernih tehnologija moglo izazvati, potrebno je racionalno implementiranje tih novih mogućnosti u postojeće obrasce ponašanja. 

Komunikacija među ljudima se uvelike mijenja i sve više postaje virtualna. Moja osnovna zamjerka je da se uglavnom dobiva na komforu i brzini, ali jako gubi na kvaliteti odnosa. To se uočava  i u sve uobičajenijoj komunikaciju liječnika i pacijenta putem e-maila, SMS-a, MMS-a  i ostalih sličnih komunikacijskih kanala. Često mi to nalikuje na liječenje iz kristalne kugle, jer bi liječnik trebao dati mišljenje na temelju nekoliko šturih informacija, bez razgovora i pregleda.

Nažalost mnogi kojima je takav način komunikacije postao dominantan u poslovnoj i privatnoj sferi, teško prihvaćaju da to baš i nije najbolji način rješavanja većine zdravstvenih problema.  Posebno zabavne znadu biti fotografije raznih kožnih promjena. Njih je teško dijagnosticirati i na samom pregledu, a na zaslonu mobitela  izgledaju kao nedefinirani točkasti objekti. Možda bi u nastavi dermatologije studenti medicine trebali učiti kako pojedina kožna promjena izgleda na zaslonu telefona.

Ljudi, okanite se prečaca kad su pregledi u pitanju

Sve je češća pojava slanje nalaza na e-mail, što skeniranih, a što fotografiranih iz najrazličitijih kutova i upitne kvalitete reprodukcije. Sve s objašnjenjem da se uštedi na vremenu. Da, vlastitom! Liječnik treba te mailove otvoriti, dešifrirati te svakojake grafičke uratke, intuicijom otkriti što pacijent od svega toga treba i napisati suvisli odgovor, bez mogućnosti potpitanja, objašnjenja i konzultacije.

Za to često treba puno više vremena od standardnog dolaska u ordinaciju, gdje se lakše razjasne sve moguće nedoumice. Naravno, istovremeno dok se razrješavaju te „emajlirane“ enigme, pacijenti u čekaonici imaju dojam da se ništa ne radi i razumljivo negoduju. Načini i oblici negodovanja su vrlo različiti, a ponekad i vrlo slikoviti…

Instagram

Ili pak kada pri kraju radnog vremena pokušavaš riješiti što više tih poruka i pozdrava, a onda uleti netko tko je baš sada odlučio riješiti svoje višemjesečne probleme s aknama i čudi se zašto ga ne bi primili, a u čekaonici nema nikoga. Ali ako primiš pacijenta i ne odgovoriš na mailove, slijede upozorenja da je mail poslan prije više od pola sata, a nema odgovora. Kako bih ilustrirao razinu nekorektnosti u nekim od mailova, namjeravao sam citirati mail jednog uzrujanog sveučilišnog profesora u mirovini, ali onda sam se prisjetio čega sve ima u našoj akademskoj zajednici i odustao.

Najmanje što bi bilo za očekivati od pacijenata, a poglavito tako visoko obrazovanih ljudi, je da shvate kako u ambulanti radi jedan liječnik i jedna medicinska sestra, koji skrbe za 1500 do 2500 pacijenta, koji svi očekuju da odmah budu primljeni na pregled, da im se odmah odgovori na e-mail ili telefonski poziv. To uz sav napor često ipak nije moguće zbog fizičkih i ljudskih ograničenja. 

Razumijevanje je ključno, s obje strane

Nije mi namjera kukati nad teškom sudbinom zdravstvenih radnika. Nije nas nitko tjerao da izaberemo ovaj posao, a osim toga ako nam se ne sviđa uvijek možemo otići u Irsku, Njemačku, Sabor… Ovo zadnje je možda najbolje rješenje, jer se ne ubijaš od posla, solidno zarađuješ, a nema ni jezičnih barijera, što doduše nije garancija međusobnog razumijevanja.

Razumijevanja i to obostranog, svakako treba biti između liječnika i pacijenata. To je nešto na čemu se mora stalno raditi i ulagati maksimum, jer je upravo taj specifični ljudski odnos ono što liječnički poziv čini drugačijim od većine ostalih. Tu leži i naša velika odgovornost, na koju ponekad zaboravimo. To je naravno ljudski, ali ljudski je to uočiti i nastojati popraviti. 

Znam da ću zvučati staromodno, ali između komfornog liječenja od kuće i napornog čekanja na pregled u ordinaciji, uvijek ću biti za neposredni kontakt i ljudski razgovor pacijenta i njegovog liječnika. To ipak daje najbolje rezultate, a time i zadovoljstvo obiju strana.

pregled

doktor mazalin

emailirano liječenje

newsletter

Prijavite se na Newsletter